Svårt att slå marknaden över tid... | Hedgefonden Gladiator ner -50 % i år

Jag är mer intresserad av VARFÖR det har blivit så här. Har några förutsättningar ändrats, vilka?

Hedgefonder har även haft det lite jobbigt pga nätdreven från WSB (GME etc.). Det skulle aldrig falla mig in att delta i ett sådant drev. Det är som att gå med i ett upplopp, kasta gatsten genom ett skyltfönster och anse att man är oskyldig för att man bara gjorde som alla andra.

Min upplevelse är att hedgefonderna var nettovinnare på dreven, kanske inte de två som det skrevs om mest. Men som grupp, absolut.

Max skriver vad det handlar om, felaktigt beslut i både korta och långa positioner. Han blankade EQT som gick +25 och sedan gick han lång i on oncopeptides.

Din kommentar fick mig att tänka på min favoritscen ur wolf of wallstreet.

“Name of the game; move the money from your clients pocket into your pocket.”

8 gillningar

Inte direkt. Var ett litet antal Hedgefonder som stängde sina korta positioner tidigt i prisrallyt och förlorade en del.

Andra hedgefonder tjänade massa pengar genom att gå lång.

Som grupp påverkades de inte signifikant.

SEC har släppt en rapport. https://youtu.be/3UOJ5tTZEZI

Mycket märkligt uttalande? Att kasta gatsten genom skyltfönster är att förstöra någons egendom. Både olagligt och oetiskt.

Att köpa aktier på en öppen marknad och sen inte vilja sälja till den till den som blankat är det inte. Varken oetiskt eller olagligt.

2 gillningar

Köpte Gladiator för ett antal år sedan. Drygt ett år sedan (eller nåt, whatever) låg jag plus 30%. Nu ligger jag minus nästan 60%.

Behöver inte pengarna, men ska jag sälja iväg nu? Kommer skiten går ner till noll eller kommer den återhämta sig över tid?

Ingen människa vet. Det är rena lottot. Tyvärr.

Enklaste frågan att ställa sig för att få ett svar, hade jag köpt idag till dagens pris om jag haft pengar istället? Om svaret är ja, behåll. Om svaret är nej, sälj.

Buy high sell low :rocket:

5 gillningar

Därför jag frågar här, för att se vad andra tycker/tänker, eftersom jag själv har noll koll. Detta var en rekommendation från en tidigare kollega som jag inte längre har någon kontakt med.

Jao, därför jag gav tips på ett tankesätt som du kan applicera på om du ska sälja eller behålla en investering. Både denna och andra.

Det låter ju som om det är bäst att ta förlusten och gå vidare till andra saker du förväntar dig avkasta bättre.

Jasså. Game over för Gladiator fonden.

https://mittkap.se/fonderna-adrigo-small-midcap-och-gladiator-slas-samman/

7 gillningar

Hade någon valt att ligga kvar hade det inte blivit så surt till slut i alla fall? :slight_smile:

Bernie hade ju ett vattentätt koncept. Ända tills det inte var vattentätt längre.

Fick detta när jag klickade på länken. Det Går Bra Nu™.

Eftersom länken är från ett inlägg från år 2021 är det inte så konstigt att den inte längre är åtkomlig.

Såg det efter ett tag. Hela sajten är kaputt. Link rot.

1 gillning