Svårt att slå marknaden över tid... | Hedgefonden Gladiator ner -50 % i år

Även om det är anekdotiskt så visar det hur svårt det är över tid. Trots att man var bästa nordiska hedgefond flera år i rad (2016-2018), briljant utveckling under Corona-kraschen, så räcker det med att hamna ur fas med marknaden (-30 procent i oktober och -50 % för helåret när index är +20-ish).

Det är sådant här man “lär” sig när man varit på marknaden en tid. Jag minns då fonden hyllades till skyarna, hur många som ville in när den stängdes och så vidare. Själv har jag varit med om liknande, Stella Nova en hedgefond runt 2010, hedgefonden Lynx m.fl.

12 gillningar

Dags att lägga ner fonden då och starta en ny utan historik?… :slight_smile:

7 gillningar

Spekulerades om det i något avsnitt av Börspodden.

1 gillning

Gissar att det finns gott om liknande anekdoter om man vill leta dem. Men detta var trots allt rätt extremt får man väl säga :astonished:

Anledningen till det katastrofala resultatet går att finna i ett flertal innehav. Bland fondens långa positioner fanns Oncopeptides

Hoppsan. Lätt att leka med andras pengar.

1 gillning

Ojojoj det där måste svida! Särskilt när börsen överlag gått ganska bra i år.

Åh jösses.
Tufft ja. Och hög avgift.

Vad betyder denna innrhavslista? Att han blanka Stockholmsbörsen?

1 gillning

Jag har faktiskt ägt Gladiator under ett tag, för kanske 5 år sen. Minns att man tittade på den fina historiken och tänkte "wow vilken fin fond, där man måste ha minst 100000 för att “få vara med”. Bullshit som vanligt.

Därefter har jag hållit mig borta från allt vad hedge-fonder heter. Dock har väl max haft lite mer otur än gemene fondförvaltare… men om jag minns rätt hade Gladiator ganska saftiga avgifter utöver den saftiga entrebiljetten, och det tog evigheter att sälja också.

Något säger mig att denna fond inte kommer att göra samma glädjeskutt som Mike Burrys fond Scion Capital gjorde där 2009 någon gång. Det var nog många arga investerare som dessutom inte fick ut sina pengar. Där lönade uthållighet sig, men caset var ju aningen annorlunda än i detta fallet, gissar jag.

/H

2 gillningar

Det är ju precis därför många hoppar mellan fonder, för att utnyttja fondernas respektive bättre perioder, snarare än att ha samma fonder i år efter år. Jag är inte trogen någon fond utan byter löpande, då är det mycket lättare att slå marknaden över tid!

Sidan finns inte ?

1 gillning

Du vill berätta till oss att du är duktigare än Gladiator förvaltaren som är ändå proffs och som har ännu bättre data än dig för att lyckas tajma börsen :joy::joy::joy:!? Grattis. :+1:

4 gillningar

Det vet du ju inte. Du har ju bara hållt på ett par år.

Gladiators förvaltare hade längre och bättre historik än dig när det började gå dåligt för Gladiator.

1 gillning

Nytt försök:

https://omniekonomi.se/t/max-mitteregger/85afa2fb-c97f-470b-9e9a-5ee5f0227af7

Har varit nära att skapa en tråd kring detta, men tyckt så synd om Max Mitteregger…
Snacka om att det illustrerar att det är i stort sett omöjligt.
Jag har en kompis som startat och driver en hedge fond som så sent som i förra veckan sa att de trodde att det skulle gå dåligt för bolag X för att det låg massa fraktbåtar som är relaterade till detta bolags produkter/tjänster utanför hamnar i Asien och det är ett tecken på att de inte får snurr på sin verksamhet osv osv…
Så de trodde på ett dåligt resultat för detta specifika bolag. Istället rusade bolagets aktie med 50% efter de släppt Q3an med total vinstkross.

Så mycket för den analysen! Eller totala gissningen, eller vad vi nu ska kalla det.
Samma person diskuterade jag även börsens utveckling framgent i April 2020. Han trodde på kräftgång under lång tid framöver… Ja, vi vet ju alla hur det slutade.
Återigen, deras gissningar är lika goda som era egna.

6 gillningar

Haha, jag har tänkt skriva en post om Gladiator faktiskt, men du hann före. Lite kul att fonden som alla höjde till skyarna har haft brant negativ utveckling sedan den stängdes.

Det som är så problematiskt är att några felaktiga beslut idag kan förstöra en fin historik. Spelar typ ingen roll att man gjorde ett par fina utslag om man är kass på green. :man_golfing:

6 gillningar

Ångestladdad graf! Vill minnas att RT hade gladiator som spekulationsförslag till lekhink bland “bästa fonder” 2019 eller 2020.

1 gillning

Yes… Det stämmer nog, jag har haft ett öga på den under många år. Hade en fantastisk utveckling.

Få som tänker att det här ska hända:

Det är det här som är så farligt att man kan “explodera” och när det sker, så sker det ofta tyvärr väldigt fort. Vad är det man brukar säga? Kursen går upp via en trappa men ner via hissen…

9 gillningar

Man undrar hur förvaltarna känner sig nu. Först flera år där de kanske tänkte att, shit vad vi är grymma!! Vi är fan bäst!! Nu mår de säkert sämre och tvivlar på sin egen förmåga och kompetens?

De har ju plockat ut 20% av avkastningen som prestationsbaserad avgift under de år som det gått bättre än statslåneränta, utöver de 1% vanlig förvaltningsavgift. Företaget har gjort 450 miljoner kronor i vinst på fem år. Tror inte att de gråter direkt.

15 gillningar