Svårt att vara positiv när elpriser, räntor och inflation är på väg uppåt | Börjar bli grinig gubbe

Charlie Munger warns about the biggest inflationary bubble in world history bursting and shares his thoughts on how it is going to unfold. He elaborates on the difficulty of building wealth for the young generation of today compared to his. Charlie says that we’re flirting with serious trouble and the consequences may be worse than what Paul Volcker was dealing with in the 1970s.

2 gillningar

Ekonomi går i vågor, men nu var det länge sedan det var djup lågkonjunktur.
Vi har haft en lång tid av låg inflation, låga räntor och reallöneökningar vilket borde gjort det möjligt för de flesta att bygga upp buffertar för att parera en period av lågkonjunktur och höjda levnadsomkostnader.

1 gillning

Jag har inte talat om min egen situation men jag har definitivt sett familjer där hunden inte lämnar trädgården på en vecka eller mer. Detta med båda föräldrarna hemma. Jag tror du missade min poäng dock :grinning:

Också från inslaget:

If taxes were not an issue, what are your thoughts on going to cash today and waiting on opportunities to deploy that cash over the next 12 months? Is this a sensible idea in your mind?

Munger: In my whole adult life, I have never hoarded cash, waiting for better conditions. I’ve just invested in the best thing I could find and I don’t think I’m going to change now!

2 gillningar

Tänker lite, måste man ständigt vara positiv? Det är väl ganska klart att livet både går upp och ned i perioder. Just nu vi kanske befinner oss i en fas där saker och ting känns lite mörkare eller tyngre (hjälper ju samtidigt inte heller att vi rent vädermässigt går in i en period som är generellt mörkare och kallare…).

Fokus bör kanske ligga på att tackla de utmaningar man har här i närtid. Jag tror fortsatt att om man zoomar ut lite, så inser man att om man bor i Sverige samt har tak över huvudet så är man nog ganska lyckligt lottad. Tycker att Hans Rosling’s “Factfulness” är en ganska bra bok som kan göra att man zoomar ut lite. Lätt annars att få tunnelseende.

6 gillningar

Exakt! :slight_smile: Är förväntningar om att man ska vara superlycklig problemet?

1 gillning

Det är nått slags grundläggande feltänk. Har sett det rätt mycket. Man utgår från sig själv och allt annat är konstigt. Är människor annorlunda eller har annorlunda problem måste det var nått fel på dem. Kanske till och med djupt rotade fel :grinning:

Kanske ska sluta gnälla över elpriserna, vissa har det värre… :wink:

image

1 gillning

7 gillningar

Är jobba heltid nåt annat än 8 timmar per vardag + resa till från jobb + lunchpaus?

Är heltidsstudier nåt annat än 8 timmar per dag?

1 gillning

Hel Alla,

Med ålder kommer många erfarenheter. Bland dem finanskriser.

Vad som sker nu är en annorlunda kris. Men det är som alla andra kriser något övergående. Hur lång blir krisen? Ingen vet men kanske ett år, kanske två, knappast längre.

I kriser skapas också möjligheter. Bor du i en etta och vill ha en trea blir det plötsligt billigare att byta upp sig.

Har du just köpt ett läge A ställe och ser din investering urholkas. Well, vänta ett par år och se den positiva bumerangen, som ofta är överdriven. Dvs du kommer tillbaka till ditt ursprungsvärde och snart har det stigit ytterligare.

Rädslan för kapitalförstöring är troligen inget problem. Det enda men mycket stora problemet är ju energipriserna. En inflation på 10% kan de flesta klara av. Sluta handla på ICA och handla på Lidl så har du troligen klarat av matinköpen.

Men energin. Den nöten är svårare. Just nu har du 10 dagar till val och kan rösta rätt. Verkar som halva befolkningen fortfarande tror på sagor. Så påverka alla dina vänner att rösta på energiskapande planhalvan ( till höger) .

De på landsbygden kan få det svårast. Måste ha bil. Måste ha varmt i huset. Vedelda är det enda jag kan komma på.

I storstan kan det bli att ställa bilen och åka kommunalt. Alla pengar kan gå till el. Det blir tufft.

Kämpa överlev och gläd er åt att er ägda bostad snart stiger i värde igen ( bara du har råd att behålla den). Hur ut rum till studenter, det kan hjälpa både dig och studenten.

Bränsleupproret är gruppering som lobbar dagligen mot regeringen och andra. Gå med och gör din röst hörd

Lycka oss till denna vinter

3 gillningar

Det här var ju djupt tragiskt. Snacka om att man gått vilse i livet när man kallar sig högpresterande men varken har tid för avkoppling eller familj. Vad har man högpresterat då? Knappast varaktig livsglädje :face_with_spiral_eyes:

4 gillningar

Jag har tolkat det som att det bästa beviset för hög nivå på en prestation är lönekuvertet :grinning: men jag håller med, det säger egentligen ingenting om livsglädje. Jag tippar på att det ofta kan finnas ett motsatsförhållande mellan hög lön och livsglädje. Även hälsa. Beroende på hur man definierar saker och ting. I slutändan är ju allt individuellt. Det är iaf bra om man inte dömer ut människor på godtyckliga grunder. De flesta försöker lyckas så gott de kan på alla fronter. Även de som skapar värden över 400k per månad, men som inte kan knalla runt 1.5h i skogen.

1 gillning

Pillar in ett kort inlägg från en klok kille jag följer på Instagram!

Tar upp hur man kan vända grubblerier till konstruktiva tankar!

@stressforskare_niclasalmen

Hoppas det går att länka från Instagram! :crossed_fingers:

3 gillningar

Att bygga ut kärnkraft är en långsiktig lösning ingen quick fix. Och med matpriserna menar jag historiskt, svenskar har aldrig lagt så liten del av sin inkomst på mat som i dessa tider även efter senaste tidens inflation. I vissa Europeiska länder går det fortfarande 25% av lönen bara för att köpa livsmedel, vi är inte ens nära det i Sverige, vi behöver typ 200% inflation minst för det.

1 gillning

Finna got om folk har som säger att de lägger 12000 per månad på mat och mer kommer det bli. Hur de tjänar vet man inte men ökar det så är det kanske inte jättelångt från 25% av disponibel inkomst.

12000kr är långt utanför rimligt ens för en flerbarnsfamilj. Då äter man oxfile till middag och äter ute fler gånger än vad som behövs. Och inflationen på livsmedel har verkligen inte varit så drastisk att det gör en skillnad på tusentals kronor per månad för en svensson.

jo, de allra flesta betalar nog tusen kronor mer per månad, minst.

Ok… Men då så. Det måste ju isf vara dom kopiösa mängderna oxfile vi köper som gör att vi ligger i den häraden per månad…

2 gillningar

Hur många är ni i familjen? Jag klarar då mig på 2000kr ensam, 3000kr är lyx. Och då borde det vara billigare att köpa på större skala samt så äter barn lite billigare. Det kan krävas en matbudget och planering om man har höga matkostnader.

1 gillning