Dum fråga men är Sveriges centralbank en privat enhet (typ som Federal Reserve i USA) eller är den helt statlig?
Nja…Är det inte mera ett public private partnership?
Riksbanken är en statlig myndighet; till skillnad från de flesta myndigheter står dock Riksbanken under riksdagen och inte regeringen.
Ja, vem vet? Har själv svårt att se att någonting som är privatägt kan vara så involverat i det politiska systemet.
Visst finns privatägda nationalbanker (som i “ägda av privatpersoner”) bara i bananrepubliker?
I allmänhet är nationella banker föremål för politiskt inflytande eller så är de oberoende institutioner.
Borde det inte egentligen vara lätt att ta reda på svaret?
Som jag har förstått det var det just i Sverige den första privata centralbanken bildades år 1668, Riksbanken, och år 1694 bildades Bank of England.
Men snälla vänta nu. Tro inte att det är något företag eller privatperson som sitter och håvar in från varken Riksbanken eller Federal Reserve.
Är ju ganska enkelt att googla:
Läs på Riksbankens hemsida. Riksbanken bildades 1668, via ett beslut i Riksdagen med de tre stånden Adel, Präster och Borgare som huvudmän. Tidigare fanns en privatägd bank som gav ut sedlar, men den gick i konkurs.
Sveriges Riksbank var inte och är inte privatägd.
Nu har tråden fått svar så jag tänker att jag stänger den innan det spårar.