Jag var också kritisk till det, tills jag jobbade på en arbetsplats som saknade kollektivavtal. Dom sa att dom hade motsvarande villkor men när man gick in och läste det finstilta så insåg jag att det fanns flera saker som var sämre än med kollektivavtal. Om allt hade varit exakt som ett kollektivavtal, varför har dom inte det då? (Rimlig fråga att ställa sig.)
Jag har också märkt att yrken som historiskt har haft en hög lön har ofta haft starka fackföreningar, till exempel Sveriges ingenjörer och pilotfacket. Därför har jag dragit slutsatsen att man behöver ha ett starkt fack för att få generellt bra villkor.
Själv jobbar jag inom IT och systemutveckling och jag anser att min arbetsmarknad är lite high chaparral, vissa har superhög lön medan andra har låg. Lönenivån är väldigt slumpartad, där vissa duktiga har låg lön för de är lojala mot arbetsgivare medan andra har hög lön trots att de är ganska mediokra. Hittills i mitt liv så har jag högre lön vid mindre ansvar, vilket känns ganska upp och ner. Jag tror det vore bäst för min branch om man hade ett gemensamt fack som kunde skapa en mer generell lönebildning.