Jag förstår faktiskt inte alls vad du far efter så jag kan inte besvara ditt inlägg.
Enligt tidsskriften Placera som nyligen hade en artikel om inflationen bidrog räntekostnaderna på bolån till en större andel av inflationen än livsmedel, 2.7 mot 2.6%. En stigande ränta verkar alltså också inflationsdrivande.
Jo, ska man jämföra innerstäderna så är det nog en ganska bra jämförelse.
Men, om man jämför Helsingfors huvudstadsregion med västra götaland (ungefär lika stor befolkning) så är nog ändå huvudstadsregionen i Finland ett större ekonomiskt centrum än västra götaland.
Det är därför riksbanken utöver KPI, också kollar på KPIF där den effekten städas bort
Det leder kanske till en snabbare justering nedåt av priserna på bostäder, vilket kanske också är positivt även om en del får problem.
Sen leder det nog till minskad konsumtion av det som inte upplevs som nödvändigt, vilket kanske också är positivt även om en del branscher får problem. Inflationen sjunker säkert rejält som ett resultat. Kanske går priserna på bilar ner en hel del och säljarna får åter kämpa för att hitta köpare. Bara ett exempel.
Det är ju den tidigare extremt låga räntan som drivit upp priserna, nu kommer de ner en del igen.
Ok, känns lite som en lek med siffror men kanske inte så konstigt egentligen då hela den ekonomiska situation med alla dess aktörer verkar vara en lekstuga.
Jag tänker att eftersom vi har mycket rörliga lån i Sverige så innebär det mindre risk för bankerna då de inte har lika mycket lån som kostar. När banken får dyrare kostnader, så lägger dem det på oss kunder ganska omgående.
Om bankerna är stabila, borde marknaden se Sverige och SEK som stabil. Dock kanske inte detta är spritt i omvärlden och därför ses kronan som osäker.
Om min teori stämmer, så borde Sverige köra en kampanj om detta för att få en mer stabil valuta.
I övrigt då tror jag att mycket det vi märker av nu är, förutom kriget, ett resultat av corona-nedstängningar i andra länder. Att stänga ner stora delar av världens marknader utan ett kraftigt bakslag, går väl emot allt förnuft?
Intressant tanke
men jag tror tyvärr ”the genie is out of the bottle”. Se tex Reuter artikeln nedan som inte direkt rosar svensk bostadsmarknad.
Jag tror snarare att det är så att internationella investerare vet lite för mycket redan och ser riskerna med det. Tyvärr ett problem vi skapat själva. Tillsammans med de vi satt på plats i Riksdagen.
De ser väl en risk för upprepning av 90tals krisen där det fortfarande lär finnas en hel del som sitter kvar med skulder sedan dess.
Vi klarade ju oss från en bostadskrasch under finanskrisen 2008-2009 så kanske investerarna ser det som att nu är det dax för vår del.
Med SEK på de nivåerna som den är idag så känns det som att marknaden prisar in en del problem. Men inte så farligt.
SEK brukar vara svag i kriser. 2009 var den uppe i 9 kr/USD. I covid krisen 10 kr/USD. Nu var det som högst hittills 11 kr/USD. Blir det riktig kris kan den nog bli rätt mycket svagare än så. Tyvärr.
Det som jag tror däremot snabbt kan stärka SEK är ett NATO medlemskap. Tyvärr inte mycket mer vi kan göra åt den situationen heller i nuläget. Det är ju upp till Turkiet och Ungern.
Så vi får nog bida vår tid och låta detta värka ut. Kriser tenderar att gå över
dock inte utan smärta tyvärr.
Intressant och bra länk.
Vi får hoppas att inte allt för många sitter illa till så går det förhoppningsvis hyfsat smärtfritt. Bara att rida ut detta och glädjas över möjligheten till bra investeringar på varor som kommer tappa värde.
Funderar på hur man bäst skyddar sig mot den svaga kronan… Kan det finnas andra alternativ till breda indexfonder som man borde komplettera med? Tänker om man borde växla till sig valuta? Speciellt om man reser mycket som vi själva gör. Man kanske borde stödköpa Euro varje månad också?
Funderar på vilka långsiktiga risker/konsekvenser en svag valuta kan få? Hur kommer påverka Sverige i stort?
tillgångar i länder med starkare valutor. för mig, en utdelande EM ETF där man får betalt av företag i länder som Kina, Taiwan, Korea, Indien, m.m.
Har du några tips på sådana som är uppdelade per land eller grupper av länder? Jag uppfattar att det finns anledning att vara vaksam gällande Kina-Taiwan framöver. Samtidigt kan ju olika former av upptrappning skapa köpchanser på andra håll. Man behöver ha relevanta saker på sin bevakningslista.
Det finns ETFer för de flesta länder som ingår i EM, ex Kina, Indonesien, Sydkorea, Taiwan, Indien, även Malaysia tror jag. Vill du inte ha Kina så titta på Indonesien. Ska tydligen bli fjärde största ekonomin om 10 år eller så. Samma befolkningsmängd som USA. Personligen tror jag att Kina kommer driva avkastningen i EM.
När det kommer till timing så är EM historiskt sett negativt korrelerad med USD och fed funds rate. Alltså, när räntan i USA toppar är EM i botten eftersom de har räntekostnader i USD. Just nu är EM väldigt billigt och kommer nog sjunka lite mer resten av året.