SVT: För stort sparande riskerar att förvärra ekonomiska krisen

Frihet?
Långsiktigt?

Bott och arbetat där i många år.

Låter som du syftar på despotismen. En all-god ledare som gör det bästa för folket. Problemet är att ingen hittat någon despot.

Funnits de som gett sken av att vara det men över tid aldrig fungerat eftersom makt korrumperar.

Därför behöver man ha en demokrati där folket byter ut ledarna före de blir maktfullkomliga. Som jag ser det är det den enda garantin för frihet och framgång för folket.

Lite skrämmande att detta ens debatteras mht vad som händer öster om oss :slight_smile:

3 gillningar

Jag är inte helt omöjlig av mig och skulle absolut kunna tänka mig någon form av säkerhetsventil om det känns relevant. Men det kommer vara ungefär som att ha en säkerhetsventil ifall generaldirektören på försäkringskassan eller liknande skulle bli maktgalen, ungefär lika sannolikt :laughing: Personerna som ”styr” kommer i praktiken inte ha särskilt mycket att säga till om.

Kanske styra tillbaka tråden till TS frågeställning? :thinking:

Finns säkert andra trådar för att diskutera fördelar och nackdelar med olika länders typer av styre.

4 gillningar

I princip alla politiska frågor, i alla fall de större, kan komma att bli som en tvångströja om det inte skulle gå att rösta i allmänna val.