Sälja eller inte, tacksam för råd. Har läst att det är bäst att sälja innan utdelning
Har du på ISK eller depå?
Är du långsiktig eller kortsiktig?
Vad har du huvuddelen av ditt sparande i?
Det har gått bra för Sverige och framförallt bankaktier i år.
Ja kursen kommer troligen att falla lika mycket som utdelningen eller mer.
Jag är mer inne på att ha huvuddelen i globala indexfonder.
Den klassiska motfrågan är typ: Om du inte hade haft aktierna idag, hade du då köpt dem? Om du inte hade köpt dem, varför ska du då behålla dem?
Varför köpte du aktien i från början, och vad har förändrats som gör att du vill sälja?
Spelar ingen roll om du säljer innan eller efter utdelning, det är ren nonsens ![]()
Antar att du äger den som en stabil utdelare? För 2025E räknar FACTSET med en utdelning om 18,5 SEK per aktie.
Om vi räknar med att utdelningen inte växer, och du har ett avkastningskrav på 8% (ungefär i linje med börsen) bör aktien vara värd 230 SEK (18,5 /8% = 230 SEK). Men om vi tror att den växer i takt med ekonomin så kommer vi upp i ca 260 SEK där den står idag. Ser således ganska rätt värderat ut ![]()
Tror frågan kommer av att det var någon artikel kring statistik på kursrörelser för bankaktier efter utdelning.
Kommer inte ihåg om det var från någon bank eller inte.
Men det rörde sig om att spekulera. Om man ska sälja ändå, vänta inte in utdelning. Om man vill spekulera ordentligt, sälj precis innan utdelning och köp tillbaka därefter.
Är man långsiktig så håller man i aktien, tar emot utdelningen, och fortsätter med sitt liv som vanligt ![]()
Tack för alla svar. Vill hämta hem lite vinster så det får bli sälj
Japp, förstod det. Har läst artikeln, den var… Intressant ![]()
Hur man kan dra ett statistiskt samband från 10 datapunkter, det är våghalsigt!
Tyvärr kan man inte lägga till kommentarer direkt inne i artiklar man läser. Då hade man kunnat ifrågasätta texten på ett tydligt sätt ![]()
Om man bortser från själva utdelningen så är resten av rörelsen den dagen lika slumpmässig som (nästan) vilken annan dag som helst.
Om jag blir trött på mitt jobb ska jag också skriva finansartiklar i framtiden. Lätt att hitta på saker eller påstå saker. Folk glömmer ju ändå det man skrivit
P0.05? Lol