Swedbank Robur Access Global A

Jag har sagt till mina föräldrar att satsa sina pengar i Swedbank Robur Access Global A. Det är en indexnära global fond. Anledningen till att jag tipsat om den är att jag läst på RikaTillsammans att globala indexfonder är det bästa för personer som inte är så intresserade eller så aktiva med sina fonder.

Det jag nu är orolig för är att jag kanske lurat dem. Om jag tittar på Swedbank Robur Access Global A så har den gått väldigt bra på 5 år (+75%).

Men jag har också blivit varse om att dollarns värde gentemot kronan är en faktor och tittar jag på DJ World index så har det bara gått upp med +12% på 5 år.

Mina föräldrar har satsat på Swedbank Robur Access Global A och jag tror jag haft fel premisser när jag tipsat dem för jag trodde att världsindex gått upp med ca +75%.

Är det något jag inte ser här. Är det ett bra tips eller inte?

1 gillning

Jämför Swedbank robur access global A mot sitt index :slight_smile:

Var medveten om att fonden har en ganska hög förvaltningsavgift.

Du har plockat den aktiva Swedbank Global . TS skriver klart och tydligt att hans föräldrar har satsat på Swedbank Robur Access Global 0,26% i total avg som är ett riktigt bra billig global indexfond :person_tipping_hand:

7 gillningar

Damn pinsamt av mig :joy::joy::joy:,

4 gillningar

Swedbank Robur Access Global A kostar 0,26% i total avg och riktigt bra billig global indexfond. Hur den avkastar om 5 år är ingen som vet. Den kommer följa ganska fint global index :person_tipping_hand:

2 gillningar

Men är det inte så att den är dopad av hög dollarkurs. När jag tittar på DJ World så ser det ut så här:

Alltså bara 12% på 5 år.

Alla globala indexfonder är dopade av hög Usd men hur vet du hur det ser ut om 5 år. Ingen som vet om framtiden. Allt annat är fortfarande spekulation och tro på något sam man inte vet, alltså valuta spelet :grin:
Själv håller jag mig 100% Global indexfond även nästkommande 5-10-15 år :+1:

1 gillning

Tack både @AnthonB och @Jakke för tipsen. Men det känns fortfarande som att jag är osäker på att jag faktiskt gett rätt råd. Min pappa har en rådgivare på banken och han tyckte att mitt tips var bra. Men jag undrar om jag ska lägga mig i hur mina föräldrar sparar när de har en professionell rådgivare på banken.

1 gillning

Professionell rådgivare? En professionell säljare menar du? :wink:

Skämt åsido, bankerna bedriver ingen välgörenhet utan finns för att tjäna pengar. Så det är bra att vara lite påläst när man får exempelvis förslag om fonder därifrån. Inte sällan plockar de ihop några aktivt förvaltade fonder ur det egna utbudet med en avgift om 1,5-2%.

5 gillningar

Gör du :wink:?

1 gillning

De hade Swedbank Robur Bas 50 innan och jag totalsågade inför dem och sa att det är en fond-i-fond-fond och tar ut avgifter i flera led. Nu oroar jag mig att den ska gå bättre än Swedbank Robur Access Global A som jag rekommenderade.

Du tänker på det att jag bytt en hel del mellan globala indexfonder? Det stämmer men det är bara max 1 dag utanför marknaden :sunglasses:

1,10 % i avg för en blandfond är katastrof :-1::-1: Robur 50 Bas :triumph::triumph: ! . Samtidigt kostar Swedbank robur access mix 0,26% i total avg exakt 50% aktier / 50% räntor. Det vad man kan göra är att sänka risken beroende hur länge de ska spara och hur gamla de är med en billig räntefond + global indexfond :+1:

3 gillningar

Intressant att du nämner “Swedbank robur access mix 0,26% i total avg exakt 50% aktier / 50% räntor” om det är billigare avgift, det blir min backup. Själv tycker jag att de ska ha max i aktier då de inte är beroende på hur det går.

2 gillningar

Då är det 100% Swedbank Robur Access Global utmärkt val och tänk inte dåliga tankar att du har rek något fel :person_tipping_hand::grin:

3 gillningar

Visar ju sig än så länge som ett strålande val för dina föräldrars pengar. :star:

1 gillning

Pillar in en fråga här!

Ska det se ut som en väderkvarn? Eller är den buggig?

Har ett mindre sparande i denna på Swedbank, det ser lite knas ut. Som om någon hoppat på knappen, flera gånger. :see_no_evil:

1 gillning

Det ser onekligen buggigt ut.
Upprepar samma fördelning 2ggr😊

1 gillning

Kanske någon ny på jobbet som ville göra diagrammen fina. :rofl:

När du jämför Robur Access global mot index måste du se till att jämföra mot rätt index. Den följer msci world net, ett stort vedertaget index med återinvesterar utdelning. Det sista är nyckeln, DJ world index är inte inklusive återinvesterade utdelningar vad jag vet vilket ger en mer pessimistisk bild av utvecklingen.

Kornkursen påverkar givetvis värdet på fonden, men kronkursen påverkar nästan allt (som inte är kontanta kronor). I det här sammanhanget är en global indexfond en bra hedge mot en rasande krona. Den kommer gå lite sämre om kronan stärks, men på lång sikt är det här ett bra val. Kör själv nästan 100% i denna fond.

1 gillning