Swedbank Robur technology vs Global indexfond

Barrett har varit på Robur i 18 år och jag skulle gissa att övergången inte handlar så mycket om häftiga ersättningar utan mer om nya utmaningar. Oavsett är framtiden ett osäkert kort, men det är ett fåtal förvaltare som lyckas överträffa index över tid och hans track record är bland världens bästa i modern tid.

Hur gick det för Gladiator och Max Mitteregger?

För att 50/50 inte är svaret på allt.

Jag hade hållit med dig om man på förhand hade vetat att en specifik fond kommer att prestera bra.
Tyvärr vet man ju inte det förens i efterhand. Avgiften är däremot känd i förhand.

5 gillningar

Undrar om man hänger kvar i 21 år eller hoppar på nästa back-trade, i så fall spelar avgiften mindre roll.

Jag har hängt kvar sen 1998. Månadssparade till 2009.
Därefter har det varit andra fonder, primärt indexfonder.

2 gillningar

Ja en del lyckas, andra fick säkerligen jobba ett decennium extra till pension.
Så länge man är medveten om riskerna tänker jag.

Blir ju lite missvisande att välja toppen av IT-bubblan som startpunkt. Så här ser det ut i ett lite längre perspektiv, Robur Tech i ljusblått jämfört med Robur Globalfond som jämförelse (LF global index fanns inte på den tiden).

1 gillning

Eftersom det rör sig om ett barnspar på 10 år kanske man inte ska rekommendera en av de mest riskfyllda fonderna där ute utan att varna om eventuella baksidan.

Tech-Aktierna vet inte att du äger dom, än mindre vet dom att du tror på dom.

3 gillningar

@T-bear, borde man inte kunna resonera att alla dessa personer som inte tänker på att AI redan är inprisat och som lägger för stor vikt vid historisk avkastning tom driver upp priset till ett överpris?

Säkert så. FOMO, girighet och övermod kan skapa bubblor. Men helt plötsligt är tulpanlökarna inte så spännande längre.

Det finns 7 aktier i USA som tillsammans är värda mer än många länders BNP.
Dessa sju aktier har stigit väldigt bra de senaste åren.

Swedbank technology och många andra högavkastande fonder väger tungt i just dessa 7 aktier.

Alla vill hänga med i uppgången men ingen vill sitta på svarte petter om den dåliga diversifieringen brister.

Lösningen, för mig, är att å ena sida ha ganska stor proportion av min portfölj i Nordnet Indexfond Teknologi (billig mkt lik Swedbanks fond),
meeen samtidigt sätter jag å andra sidan pengar i
Storebrand Global All Countries A SEK som diversifierar till 2000 olika aktier (enl Morningstar).

Jag har även även en Sverigefond och räntefonder med vikter så att totalt sett är min exponering mot USA 50% av portföljen.

Risk: Geopolitiskt kommer Europa tvingas kriga mot Ryssland snart och USA kommer drabbas av politiska oroligheter, tror jag.
God riskspridning/diversifiering är nog klokt.

Men det kan du först se efter du redan förlorat avkastning. Så utan en tidsmaskin hjälper det inte.

4 gillningar

Det förutsätter att den aktiva fonder ligger still i alla aktier, vilket inte lär ske.

Om man jagar högre avkastning är det nog bättre med en usa fonder eller Swedbank robur global. Robur technology tycker jag är för lik bioteknik. Dvs att verkar kunna störta 100% och ta 10 år och komma upp till 0 igen.

1 gillning