Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Har ni någon backup-bank?
Flyttade bolånet från Swedbank för snart fem år sedan då jag fick lägre ränta hos Stabelo via Avanza, helt utan förhandling. Successivt har jag flyttat diverse sparande från Swedbank till Avanza.
För något år sedan ville jag ta ut en IPS precis som en arbetskamrat gjorde men jag fick nej. Tydligen var det för mycket pengar bla bla. Men alldeles nyligen fick jag reda på att en IPS går att flytta. Det var absolut ingenting Swedbank nämnde. Sagt och gjort pengarna sitter nu hos Avanza.
Nu har jag bara lönekonto och ett servicekonto kvar hos Swedbank.
Som bank kan man ju tycka att dom ska hantera pengar men det var längesedan dom slutade med det. Sambon hade en verksamhet så hon satte in kontanter en gång i månaden. Varje gång skulle det fyllas i blankett om vart pengarna kom från mm. Tröttnade på det och pengarna sattes istället in på ett billån för bilhandlaren frågade aldrig vart pengarna kom ifrån.
Nej aldrig att jag göder Swedbank med mer pengar.
Angående tråden pm bankens möjlighet till att spärra konton så kan jag konstatera att Swedbank verkar vara extremt överrepresenterade när det gäller spärrade konton och kanske ännu värre spärra möjligheten still bank id hos någon bank överhuvudtaget sett till träffar när man googlar.
Läser man omdömen för de olika bankerna verkar det även där som att Swedbank är väldigt hårda och snabba när det gäller att spärra konton jämför med andra banker.
Vad beror det på att Swedbank sticker ut? Är det Swedbanks historikska misstag här som gör verkar göra de smått rabiata eller är det kanske så att att andra banker är lite slappare än de egentligen ska vara? Personligen skulle jag nog vara väldigt nervös som kund hos Swedbank, framförallt nu när jag inte längre arbetar och har löneinkomst.
Inns det någon med insyn i branschen som sprida lite ljus?
Är de inte Sveriges största bank? Fler kunder, fler ärenden?
Verkar vara ganska jämt med kunder mellan storbankerna. Går man in och läser omdömen om Swedbank är det ett vanligt klagomål medans det är helt frånvarande istort sett hos de andra bankerna. Skulle vara intressant att få officiell statistik över det här. När det gäller rapportering i media är det samma sak.
Sett till omdömen och rapportering är Swedbank helt klart överrepresenterade, om det verkligen är så är ju svårt att säga med säkerhet dock.
Min teori: Swedbank har uppfattats som ”folkbanken” länge och fler lågprioriterade kunder (bidragstagare utan bolån etc, ingen övrig värdering) har Swedbank. Därför killgissar jag också att fler som har ”gråskaleekonomi” är kunder där och det skulle inte förvåna mig om mängden som utsätts för olika typer av bedrägerier också är fler där pga ovana, avsaknad av dator etc (nej, det är ingen värdering, det är en teori).
Detta gör att mer strul sker och då måste de vara på tårna också.
SEB sågs iaf förr som ”företagsbanken, SHB som ”borgarbanken”, Nordea som ”de där som staten fick rädda” och Swedbank som hela folkhemmets eget lilla sparinstitut.
SBAB har blivit den ledande aktören inom sparkonton.
Länsförsäkringar är nu den främsta leverantören av tjänstepension.
Avanza är den ledande aktören när det gäller privatsparande.
Swedbank, SEB, SHB och Nordea dominerar fortfarande när det gäller lönekonton och räkningar.
Jag använder SBAB för mitt sparkonto, Avanza för mitt privata sparande, Länsförsäkringar för min tjänstepension, Swedbank för lönekonto och räkningar, samt Lunar som nischbank där jag kan betala med kort utan att använda mitt eget bankkort. Vilka använder du?
Håller med, precis min erfarenhet!
Med viss reservation för mitt dåliga minne:
Swedbank är också den enda svenska storbanken med en fd koncernchef som har dömts till fängelse. Brottet var väl inte penningtvätt i sig utan svindleri om jag minns rätt. Svindeln bestod av att information om penningtvätt inom Swedbank doldes.
Jag är rätt övertygad om att ovanstående har lett till att Swedbank har extra hårda regler kring kontroll av penningtvätt. Bondesens efterträdare gör nog det mesta för att eliminera risken för fängelsestraff.
Om man överfull en stor summa från Swedbank till en annan bank inom Sverige, kan Swedbank spärra mitt konto?
Jag vet folk som har flyttat rätt stora summor mellan Swedbank och andra banker utan några problem.
Det borde inte vara nån problem, låter helt absurd om det skulle vara det. Men man vet aldrig med Swedbank
Har själv gjort det, när jag köpte torp, sen när taket renoverades.
Men hade dialog med banken innan, då det var udda summor för mig.
Att man flyttar sina pengar från Swedbank till SEB eller SBAB, ska banken inte ifrågasätta, då är det bara konstigt.
Har haft totalt katastrofbemötande från Swedbank. Funderade på att byta men flyttade utomlands och kunde därmed inte byta bank, bara behålla existerande. I och med hemflytten till Sverige samt ett problem med CSN var jag tvungen att ha mycket kontakt med dem. Återigen total katastrof, inkompetent och satt i telefonkö tills jag trodde jag skulle bli galen. Fick fel information i varje samtal så var alltid tvungen att ringa tillbaka.
Samma erfarenhet när jag förhandlade om lånen för min förening innan utlandsflytten. Swedbank var med hästlängder sämst av alla. Nu efter hemflytten så har det varit ansträngande med att hitta boende, på grund av min utlandsskrivelse. Oavsett vad jag har sagt eller kunnat visa för bankerna gällande inkomst, firma osv. Men - Handelsbanken var den enda som lyssnade och dessutom gav mig ett otroligt schysst bemötande. Samt mycket snabb hantering och service. Kontakten med dem har varit som natt och dag jämfört med Swedbank. Funderar starkt på att byta till dem efter detta, både privat och för firman.
Länsförsäkringar hade nog varit ett bra alternativ om de inte hade varit kryptofientliga så inget alternativ för mej tyvärr.
Länsförsäkringar fortfarande är mycket bättre än Swedbank.
Samma här. Oerhört trött på LF och kommer aldrig mer ha bolån på en traditionell bank.
Aha! Har förr kunnat skicka meddelanden men sen försvann funktionen. Vet inte om jag var premiumkund för men hade en del pengar stående som jag ev flyttat - kanske det som påverkat funktionaliteten? Vet du vad som krävs för att bli premium kund?
=1m sek i kapital, privat eller via bolag.