Swish dyrare för företag 2024

Pratade med en lokal företagare som sa att Swish kommer höja sina avgifter för företagare kraftigt i januari 2024 och hen sa att avgifterna på varorna lär höjas för att kompensera.

Någon som vet mer och hur stora höjningarna blir? Mina googlingar gick dåligt.

Här är info jag hittade om nuvarande avgifter:

Företag Länk Månadsavgift Transaktionsavgift
Swedbank Swedbank Swish för företag 39 kr/månad 2 kr/betalning (1,50kr/b. vid företagspaket)
SEB SEB Priser - Swish för företag 40 kr/månad 2,50 kr/betalning

.

Själv använder jag mitt kreditkort för att samla bonus, så undviker Swish när jag kan :slight_smile: .

Svindyrt redan som det är ju.

Hörde att det just nu låg i paritet med betalkortslösningar och just den här företagaren föredrog kontanter.

edit.

Kortbetalning (oklart om det är någon mer avgift för t ex Mastercard/Visa/etc)

Swedbank: 199 kr/månad, 0,79%/köp
Ta betalt i butik & restaurang - betallösning butik & restaurang

SEB: 199 kr/månad, 1,5%/köp
Worldline sv-SE | Seb Merchant Instore

Förhoppningsvis kommer det komma andra lösningar nästa år i och med att MICA går genom och vi t.ex. kan få tjänster som Strike i EU också.

Dessa lösningar jag tänker på använder Bitcoin som betalnätverk för att skicka SEK eller annan valuta mellan konton, alltså tar bort alla mellanhänder, gör proceduren snabbare och mer effektiv, och kan därför erbjuda en mycket lägre kostnad för företagen.

Jag hoppas att konkurrensen kanske kan ändra lite på bankmonopolets priser, men tvivlar tyvärr pga folks inställning till Bitcoin samt bankmonopolet…

Tycker det är synd att företag behöver stå för sådan onödig kostnad.