Det beror helt på vad jag vill uppnå.
Jag väljer inte nödvändigtvis det som ger absolut bäst avkastning beroende på portföljen och syftet…
Sparkonto använder jag t.ex endast för kortsiktigt sparande där jag absolut inte vill ha någon som helst volatilitet och jag vet med säkerhet vad värdet är.
Räntefonder finns flera olika typer beroende på vad man vill ha.
T.ex korta räntefonder med låg kreditrisk (typ statsolbigationer) använder för stabilitet (istället för sparkonto). T.ex om jag vill ha allt samlat på ett isk istället för bara aktierna där och sedan sparkonto vid sidan av.
Sedan finns det i andra änden av skalan superlånga räntefonder med låg kreditrisk som är väldigt volatila. Det är jättesvårt att veta vad avkastningen på en sådan fond kommer bli. Skulle räntorna falla så kommer de ge positiv avkastning, medans om räntorna stiger så ger de negativ avkastning. Det de däremot generellt är till för, är att de har mycket låg korrelation till aktierna och kan således växeldra bra och ge en bra ombalanseringseffekt, tack vare volatiliteten. Det får man inte med ett sparkonto.
Sedan har du även företagsobligationer (investment grade och High yield). Dessa har hög korrelation till aktier, men oftast till något lägre risk. Dessa används främst i syfte att ge mer avkastning än sparkonto men med lägre risk än aktier.
Jag skulle vilja tipsa om “räntetriangeln” som sammanfattar alltihop väldigt bra. Jag tycker det är svårt att ge ett vettigt svar på vad som är “bäst” mellan sparkonto och räntefonder, för det beror helt enkelt på så många olika faktorer och syften som bara du själv kan svara på.