Tack för svar!
Nä, det går ju en rysning i en varje gång man hör politikerna prata om höjd pensionsålder… Har även sett sidan du länkar. Merparten är väl ännu bara förslag och ej beslutat men jag inser också att höjningarna kommer nog att bli alltmer regelbundna framöver. Just vad gäller uttag av förtida pension visavi uttag vid riktåldern har jag inte koll på hur stor skillnad det innebär. Där måste jag helt klart läsa på!
Jo, visst vill jag att barnen ärver en slant. Som jag skrev i något svar ovan kommer jag själv att få ärva en slant samt har några miljoner (utöver lånen) i en fastigheten som kommer att säljas så småningom. Så den biten löser sig nog ändå. Och som du skriver då har man helt plötsligt lite fler möjligheter att ta i beaktande. Tillbaks till excel!
Japp, planering och simulering av avkastning och uttag är riktigt kul och jag spenderar f.n. osunt mycket tid med dessa siffror
Testade skatteberäkningen i din andra post och den gav mig samma siffror som jag räknat med tidigare, motsvarande kolumn 6 i skattetabellen. Den sjukaste kolumnen av dom alla tyvärr…