Ta bort förmåner för att få högre lön

Har förstått det som att man ska fokusera på att höja lönen istället för att satsa på förmåner.

Idag har jag en lön runt 43k och förmåner som rikskuponger och dubbelt så hög tjänstepension.
Jag har varit nöjd med detta tills jag läst att man bör göra allt för att nå högre lön för då betalas mer in till ppm och allmänpension.

Så min fråga är bör jag försöka omvänt löneväxla med företaget. Dvs försöka få högre lön och istället ta bort förmåner som matkuponger och dubbelt så hög pension?

Hur mycket förlorar arbetsgivaren på att betala mig högre lön istället för dessa förmåner?

Jag har svårt att se att du skulle ha någon framgång hos arbetsgivaren med det resonemanget. De skulle troligtvis, och med rätta, hävda att du redan förmånsbeskattas för dina förmåner, och att om du vill ha högre nettolön så kan du säga upp dina frivilliga förmåner och slippa beskattningen för dem.

Jag jobbar med lön och bara en gång har jag varit med om att anställda fått högre bruttolön i utbyte mot en förlorad förmån. Men då var förmånen en gruppförsäkring som gällde alla anställda, som arbetsgivaren valde att avsluta och kompensera de berörda anställda med en permanent bruttolöneökning på några hundralappar i månaden.

Men att som enskild anställd driva det här tror jag blir svårt, på de flesta arbetsplatser i alla fall. Framförallt för att om de skulle gå med på det så har de öppnat Pandoras ask och helt plötsligt så är det kö till HR-kontoret med anställda som vill byta förmåner, semester och andra rättigheter mot högre lön.

För det andra så är den faktiska löneökningen du skulle kunna få så försumbar. Arbetsgivarens kostnad för att ha en person mer eller mindre på rikskupngsfakturan är efter alla subventioner och mängdrabatter väldigt liten som jag förstått det. Om det lilla beloppet skulle föras över till din månadslön så tillkommer arbetsgivaravgifter på 31,42 procent, tjänstepension med mera, så det som blir kvar till dig efter att arbetsgivaren kompenserat för detta blir inte mycket.

Så mitt råd är att säga upp de förmåner du inte har någon nytta av för att sänka din beskattningsbara inkomst, men att försöka höja din månadslön på andra sätt.

2 gillningar

Det är ju precis tvärtom. Du ska ta ut rikskupongerna varje månad efter den allmänna pensionen går ut på att du ska ha så hög beskattningsbar inkomst som möjligt. Du har säkert ett nettolöneavdrag. Säg att du får 2000kr i rikskuponger. 500kr är förmån och nettolöneavdraget är 1500kr. Tar du ut för alla tvål månader så är det 6000kr som stackas på din grundlön.

Det är också anledningen du inte löneväxlar innan du når brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Nu vet jag inte vad “dubbelt så hög tjänstepension” innebär i procent, men de normala nivåerna för tjänstepension vid lön under gränsbeloppet är ju 4,5-6% ca. Skulle åtminstone inte se en dubblering av det som någon förmån värd att byta bort, då det förmodligen ger mer pengar på pensionskontot än om du skulle fått ut det i lön som du sen avsätter 18,5% på till allmän pension. Men min huvudräkning kanske sviker mig här.

Jag har ca 9 % tjänstepension.

Jag jobbar som enda anställd i ett mycket litet bolag och har stor möjlighet att påverka.

Försök och bortse från ifall man kan påverka lönen och förmånen och tänk vad tjänar man bäst på själv.

Dessa förmåner eller högre lön motsvarande dessa förmåner.

Jag är sådan som sparar majoriteten av min lön för pension och långsiktigt sparande.

Svårt att spara själv till livsvarig pension så tjänstepension är på det viset bättre än pengar i handen.

varför?

pensionssparande är uppbundet. Bättre att själv kunna styra när man vill använda pengarna?

1 gillning

TS efterfrågade pension.

Alla försäkringar har problemet att man ibland får mer än betalade in och ibland mindre, men vill man ha säkerheten och stabiliteten så är försäkring enda alternativet.

Ok, jag förstod frågeställningen som lön kontra löneväxling.

Min poäng då var att binda upp pengar tills man är pensionär inte bara har fördelar.

Det är dumt att förhandla till sig mer tjänstepension om bruttolönen inte är maxad upp till maxgränsen för intjäning till allmän pension.

Maxa lönen upp till gränsen först.

1 gillning

Det är det jag tänker.

Men jag har inte förhandlat till mig högre tjänstepension eller rikskuponger utan det har bara varit så. Därför min tråd. Jag hade hellre haft högrelön än högre tjänstepension och rikskkuponger.

Ok, du kan räkna så här:

Anta att du vill byta bort 5000kr tjänstepension.

Tjänstepensionen kostar för din arbetsgivare 5000 + 24,26% särskild löneskatt på pension = 5000 + 1213 = 6213

Du vill då ta ut lön på ett sätt som gör det kostnadsneutralt för arbetsgivaren så att de inte bryr sig.

6213 / (1+0,3142) = 4728kr bruttolön
Där 31,42% är arbetsgivaravgiften på bruttolönen.

Alt. 1000kr tjänstepension bortbytt = 946kr. bruttolön.

Din arbetsgivare borde för övrigt klaga på sin pensionsrådgivare som inte uppmärksammat dem på att detta är ogynnsamt för de anställda.

Men det finns också fall där de har informerat men företagaren vägrar att lyssna…

Prata med din arbetsgivare och säg att du vill ha lön upp till gränsen (ca 56 000kr/månad) istället för extra tjänstepension och att ni därefter kan titta på löneväxling istället.

1 gillning