Ta lånet eller avstå?

Hej kloka medmänniskor och gott nytt år!

Jag har en fråga;

Som ni vet sedan tidigare så går jag igenom en skilsmässa och har hamnat i en väldigt dålig ekonomisk sits. Jag har endel förfrågningar på UC och gjorde en förfrågan nyligen. Vad är bäst i denna sits? Ta lånet eller avstå . Jag tänker på att nu har jag varit tvungen att återigen göra en UC o jag vet hur dåligt det är med tanke på kreditbetyget .

Vad hade ni gjort? Tagit lånet? Eller låtit det gå ett halvår eller liknande för att bli av med UC förfrågningar. Lånet var till för att samla krediter o ett blanco.

Eftersom jag inte får sålt huset så blöder jag pengar varje månad och jag har redan panik. Har två jobb redan men oxå två boenden jag betalar på.

Jätte jätte tragisk situation men såhär är livet för mig just nu och tro mig! Jag sover INTE gott om natten! Tack för inputs. Mvh

4 gillningar

Låter som att du istället bör kontakta de kreditgivare du redan har, och förhandla om anstånd/avbetalningsplan. Istället för att överväga nya lån.

Ett lån i denna sits låter orimligt, speciellt om du inte har en buffert och dubbla lönearbeten.

Finns det stress ångest efter skilsmässa kring ekonomin stärker det ytterligare argumentet att inte ta nya lån.

Kan banken ge dig tillfälligt amorteringsstopp tills allt löst sig?

1 gillning

Vänd dig till skuldrådgivare i din kommun och få ett möte inbokat👍

8 gillningar

@Jabinski

Jag har ingen koll på din situation, antar att de flesta behöver mer information för att kunna rådge.

Vilka lån krediter har du idag? Belopp och räntor/lån.

Hur mycket skulle det nya lånet uppgå till och till vilken ränta?

Finns det någon buffert/annat sparande?

Du har två boenden. Kan du göra dig av med det ena tills det andra är sålt? Eller hyra ut det du inte får sålt?

Detta! Gör det så att du får hjälp med helheten!

Att teckna nya lån låter spontant inte bra.

1 gillning

Hej!

Buffert är inte stor så därav min stress!

Jag kan inte sälja det andra stället för det är mitt boende o min plats på jorden. Billigt o knappt nån hyra heller men ihop med det andra huset osv så blir kostnaden hög.

Det går inte att hyra ut det huset om det nu inte säljs?

Airbnb? Kanske inte så populärt bland grannar men va ska de sig? Villa får man ju hyra utan att någon kan säga något.

1 gillning

Den här tråden är alltså en fortsättning på Tips vid skilsmässa från TS.

Det viktigaste just nu är att skapa en balans där privatekonomin är i balans, där utgifterna är i nivå med inkomsten. Det kan inte uppnås med nya lån.

Boka ett möte med en skuldrådgivare i din kommun.
Kontakta banken och be om amorteringsfrihet på grund av situationen.
Gör en detaljerad budget för dina nödvändiga utgifter.
Fika med en vän och be att få prata om situationen.

Det kommer bli bättre :people_hugging:

2 gillningar