Ta över sommarstuga eller inte - liknande dilemma

Hej!

Har ett liknande dilemma men annan ekonomi och situation, tacksam för input.

Jag o min syster kommer ärva en sommarstuga på västkusten, en barndomssommarstuga köpt på 60-talet. Hon bor utomlands o vill ha pengar, dvs sälja och jag tvekar. Det är absolut affektionsvärde men också en investering för mig. Jag är ensamstående, bor i hyreslägenhet nu med min vuxne son och kan behöva hjälpa honom med bostad dvs låna eller ge honom en del av mina besparingar för det, beroende om han vill/behöver hyra eller köpa för att kunna lämna boet i nära framtid.

Har ett par mille som jag mentalt reserverat till “mitt lilla hus” någonstans, och det skulle kunna bli en annan täppa än den vi kommer ärva, plats och vattennära är viktigt. Jobbar deltid och har inte mycket låneutrymme, har inga barn under 18 år och inga studielån eller andra lån. Känner mig således fri och rik :slight_smile:

Rent ekonomiskt hur mycket kostar det mig att köpa ut systern? Hur mycket “kostar det” oss att sälja (med skatter och annat)? Säg att stugan är värd ca 3 milj.

Glad för era tankar på detta.

1 gillning

Jag tänker att man ska ha den sommarstuga som man kan använda ordentligt.

Just sommarstugor är inte de bästa investeringarna eftersom de går lite upp och ner i pris beroende på konjunkturen. Undantaget är unika objekt på attraktiva platser (tänk Käringön) eller i områden som håller på att övergå till permanentboende.

Dessutom kräver de ett löpande underhåll. Så om ditt främsta skäl att behålla är som investering så skulle jag tänka om. Bättre att sätta de pengarna på börsen.

3 gillningar

Finns det andra tillgångar i dödsboet ni kan kvitta mot eller behöver du lägga in egna pengar?

Men för att svara på frågorna: om stugan är värd 3M skattar man 22 % på vinsten, och den beror såklart på vad inköpspriset var. Om vi gissar att den köptes på 60-talet för 50.000 kr (säkert för högt) blir skatten 0.22 x (3.000.000-50.000) = 649.000 kr. Ni får alltså 2.351.000 kr att dela på.
Från den beskattningsbara vinsten får du dra av kostnader för försäljning (mäklararvode, annonsering etc) men på totalen får ni cirka 1.1 MSEK var, skattat och klart om ni säljer. En vinstlott, även om omständigheterna är tråkiga.

Min fundering kring detta är hur ofta du skulle vara i sommarstugan? Skulle du köpa samma stuga även om du inte ärvt den, eller skulle du köpa en annan?

5 gillningar

Tipsar även om denna tråd:

1 gillning

Det vi gjorde när min bror och jag var i samma situation var att han gav mig sin del i fastigheten och han fick i gengäld en ersättning som var strax under 85% av taxeringsvärdet. Då blir det ingen skatt på något (men jag tar över kapitalvinsten på hans del så om den säljs i framtiden får jag skatta för det.) Det visade sig att 85% av taxeringsvärdet var ungefär vad han skulle ha fått om vi sålt huset och betalat kapitalvinst också, så det var ingen nämnvärd förlust för hans del.

1 gillning

Om du ens tvekar så vill du inte ha den i min värld…
Du vill ha en liten stuga, och om det inte är självklart att det är den så gå vidare.

Mina föräldrar testamenterade att vi skulle få köpa ut syskonen till 80% av värderingar mellan 3 olika oberoende mäklare.

2 gillningar

Tack för dina tydliga räkneexempel och info kring andra tillgångar, så hade jag ej tänkt.

Området har redan några permanentbostäder även om de flesta fortfarande använder de som sommarstugor, några hyr ut… Området ska också bebyggas/utökas då det ska styckas av tomter precis jämte stugan, inom närmsta åren. Detta ligger på minussidan då tomten nu ligger i stugområdet men inte har några angränsande tomter… Tänker att det blir byggarbetsplats kommande 5 åren :frowning:

Du menar att han inte sålde sin del utan gav bort den? Hur räknas då den summa han fick av dig? Ser inte skatteverket det som en “försäljning/köp” ändå?

Nej, om det är ämnat som en gåva (tex till en släkting) och man får mindre än taxeringsvärdet i ersättning räknas det fortfarande som en gåva, inte en försäljning. Om ersättningen är mindre än 85% av taxeringsvärdet behöver man heller inte betala stämpelskatt.

3 gillningar

Handlar det om fördelning av ett gemensamt arv så behöver det aldrig bli fråga om försäljning/köp (eller gåva). Så var noga med det vid arvskiftet (om du nu är intresserad av att ta över huset).

Rent ekonomiskt får du “mycket för pengarna”, eftersom du slipper reavinstskatten, om du jämför med att sälja och sedan köpa något annat. Speciellt om fastigheten införskaffades för länge sedan till ett lågt inköpspris.

Detta gäller ej om fördelningen sker vid arvskiftet. Vid arv får man istället ta över det gamla inköpspriset och reavinstbeskattningen triggas först den dag man själv säljer.

Absolut, du har helt rätt. Frågan var dock vad som gällde vad en försäljning och det var det jag svarade på. Ska TS behålla stugan ska hen absolut inte gå via en försäljning - det var också därför jag funderade på om det fanns annat av värde i dödsboet TS kunde använda för att lösa ut sin syster.

Låter som en klok lösning då. Är det 85% på hälften av taxeringsvärdet?

Ja det är ju taxeringsvärdet på den andel som överlåts som spelar roll. Men om du ska göra detta så kolla upp att reglerna fortfarande är samma, det var några år sedan.

Och notera att det taxeringsvärde som gäller inte är nuvarande utan tidigare, kommer inte ihåg om det var fjolårets eller två år tidigare.

1 gillning

Det där måste man ju verkligen kolla och räkna på, det där är ju ingen naturlag. Utgångspunkten måste vara att systern får ut ett korrekt arv, inte minst för att undvika framtida konflikter.

3 gillningar

Eftersom det är ett arv, som någon berörde går det att skippa vinstskatten vid övertag men då får man såklart full vinstskatt om/när den senare säljs.

Marknadsvärde 3M, systern löses ut med hälften som då blir 1,17M efter man räknat bort vinstskatt (baserat på att det inte är något nämnvärt inköpsvärde, så blir kanske lite högre).

Det är min uppfattning om den mest rättvisa fördelningen, om inte din syster accepterar något lägre för att det ändå ska stanna i familjen.

Kan det bli en permanentbostad för dig är det ju väldigt prisvärt.

2 gillningar

Förstår hur du tänker då jag kommer hamna i samma sits. I dessa fall så brukar man säga att båda familjemedlemmarna ska vara lika missnöjda för att affären ska vara lyckad.

Det viktigaste enligt mig:

• Hur lång tid tar transporten till stugan - hur ofta åker du på helger osv.
  • Kan man bo i huset året om.
  • Finns det butiker/affärer i närområdet som är öppna hela året.
  • Skulle du kunna tänka dig att flytta dit.
  • Har du grannar som skulle kunna “kika till” stugan.

Om du har möjlighet att hyra ut stugan vissa veckor så är det en enorm fördel då man inte behöver skatta upp till 50k.

1 gillning

Nä visst, det beror ju helt på hur marknadsvärdet ser ut och om taxeringsvärdena släpar efter. Fast i det här fallet var det inte någon rättvisefråga, det var ju bara frågan om jag skulle ta över brorsans del eller om det skulle säljas. Speciellt om man lägger värde på att fastigheten ska finnas kvar i familjen men inte har tid, ork eller pengar att vara med att ta hand om det så är det väl inte osannolikt att man inte bryr sig om så himla mycket om man får ut exakt lika mycket. I det här fallet fick brorsan även pengarna mycket snabbare och lättare än om vi skulle ha börjat ställa iordning för försäljning, städa ur, och sedan vänta på att hitta en köpare.

2 gillningar

Tycker dessvärre det låter som du är inne på fel spår, mitt tips är att fokusera på att det gäller ett arv och vad det ger för möjligheter och procedurer.

Vilket värde som sätts för fastigheten i arvskifteshandlingen är upp till dig och din syster (givet att det inte finns testamente, fler arvingar, etc).

Det finns olika sätt att försöka utgå från en relativt “neutral” utgångspunkt, ofta marknadsvärde minskat med latent skatteskuld (se Ta över sommarstuga eller inte - liknande dilemma - Nr 17 av Lord_Json ), men till slut handlar det om vad ni två kommer överens om.

Edit: När väl alla värden för arvegodset är överenskomna ser ni efter fördelning hur mycket du i slutänden eventuellt behöver ersätta din syster med kontant för att lösa ut henne.

2 gillningar