Ta steget och bli egenkonsult IT?

Kan fylla på med lite ytterligare här för min egen del ser det ut såhär:

• Bank: Handelsbanken (För jag hade Handelsbanken privat innan så det blev naturligt)
  • Bokföringsprogram: Fortnox
  • Försäkring: Trygg-Hansa
  • Mobilabonnemang: Hade Hallon vid start men bytte till Tre, dels för att dom har obegränsad surf och dels för att man kan surfa gratis i flertalet länder utanför EU som jag reser till ganska ofta.
  • Mail och dyligt: Google G-Suite

Förövrigt 10 års erfarenhet, .NET utvecklare. Startade mitt egna 2019 och har aldrig varit utan uppdrag ofrivilligt.

4 år kan vara för lite, många av uppdragen jag söker kräver ofta 8-10 års erfarenhet.
Jag söker dock uppdrag som kräver 4 års erfarenhet också, sålänge dom betalar vettigt. Mer erfarenhet = mer betalt :slight_smile:

Man får inte va för kräsen på första uppdraget och vad det är för timpeng, minns mitt första tog jag 630kr/h år 2019 bara för att få tag i något uppdrag öht. Nu prioriterar jag lite annorlunda än bara pengar också dock.

Jag har egentligen ett gäng olika kriterier för olika timpris:

1. Måste jag vara på plats 100% så går priset upp. Är det dessutom på en annan ort så jag måste bo på hotell så ska timpriset täcka detta också.
  2. Får jag vara tillräckligt mycket delvis remote så att jag inte behöver befinna mig på kontoret mer än varannan vecka går priset ner lite (Ponera att uppdraget är i Stockholm och jag bor i Göteborg).
  3. Får jag vara 100% remote och måste sitta i EU tidszon kan jag tänka mig ett lite lägre pris.
  4. Får jag vara 100% remote och får sitta i vilken tidszon som helst kan priset gå ner ytterligare.

Sitter och spanar nytt uppdrag sen någon vecka tillbaks faktiskt, mitt nuvarande tar slut denna månaden.

Allt som oftast är det genom lite större konsultmäklare och dom har ofta ett “fastpris” till kund som man får rätta sig efter, stora ramavtal etc. Men för det mesta är dom helt ok förhandlade så man iallafall får 1000kr/h. Varit och spanat lite på Norge och Danmark också, i Norge erbjöd dom 1300 SEK/h och i Danmark runt 800DKK/h (CA 1100SEK/h) för de senaste jag varit i kontakt med.
Dessa var/är dessa 100% på plats så då behöver det täcka för hotell / lägenhetshotell.

I min förra anställning så reste jag absurt mycket pga jobb och var i princip på resande fot i 5 år och bodde på hotell nästan hela tiden. Efter 2018 fick jag nog av att resa på det viset. 43 flyg och ungefär 3 veckor (504h!) spenderat i luften. Blev rätt trött på hotell så nu när jag letar uppdrag på annan ort ser jag till att det finns någon form av lägenhetshotell där jag har ett kök och tvättmaskin! Räknar på ett ungefär att denna typen av boende kostar runt 30k/månad.

4 gillningar