Ta upp sparande med flickvän

Haha underbart, får sätta mig och börja koda hemsidan direkt! Skämt åsido så kanske att visa avkastning är ett bra alternativ också, fast även understryka risker såklart.

Väldigt läsvärt svar, tack! Bra idéer, själv har jag inga liknande mål kopplat till FIRE eller liknande med mitt långsiktiga sparande. Tänker att bestämma vad man vill göra med sina investerade pengar om 20+ år är inte något problem för mig, det är ett lyxproblem när man väl kommer dit.

Men att börja fundera över lite mer konkreta finansiella mål i framtiden och dela med henne kanske inte är särskilt dum idé!

2 gillningar

Den ene brände besparingarna på insats till lägenhet (som planerat), men har börjat månadsspara nu när lönen tickar in stadigt. :blush::+1:

Den andre har dunkat in femsiffrigt på Avanza och loggar in och kollar (och gläds) då och då. Han riskerar att bli ”börsdrabbad”. :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Vad är det du vill uppnå genom att “hjälpa henne”?

1 gillning

Själv lät jag henne vara passiv lyssnare till RikaTillsammans…

5 gillningar

Haft en liknande resa med min sambo. Vi båda är ugna men då hon flyttade hemifrån redan som 18 åring och började plugga så har hon inte haft samma möjligheter att spara som jag haft. I början av vår relation blev det därmed tydligt att vi hade en stor klyfta i, kapital, intresse och kunskap om investeringar. Genom att berätta och visa hur jag hade gjort så blev min sambo intresserad av att göra samma resa. Bad henne lyssna på något avsnitt av rika tillsammans, vilket jag tror gav mycket. Idag sparar vi båda 40-60% av våra respektive löner.

6 gillningar

Har fått ett flertal flickvänner att påbörja ett månatligt fondsparande som de efter en tid uppskattat och tackat mig för.

Har dock inte försökt speciellt hårt utan mer bara ställt en del öppna frågor och kanske fått en motfråga på det.

Nuvarande skaffade dock ett konto direkt efter att ha sett denna videon:

Tittade precis klart, grymt bra avsnitt med många tankar man kanske inte alltid ställer sig själv! Kanske får sätta på den i bakgrunden när vi lagar mat :joy:

1 gillning

Jag vill hjälp henne att bli insatt i sparande och förstå vikten av vad det innebär att börja investera, och göra det tidigt

1 gillning

Ja men varför? Vad är det du vill få ut av det? För dig? För er två tillsammans?

(När du har det klargjort det för dig själv och kan sätta ord på det kan du prata med henne utifrån det. Innan du kan förklara det blir det bara konstigt att du vill hjälpa någon annan i dennes ekonomi utan att kunna förklara varför.)

1 gillning

Som jag skrev när jag skapade tråden ser jag två anledningar till varför jag vill hjälpa henne sätta sig in mer i det:

1. Det kommer gynna henne personligen enormt av att börja investera vid en tidig ålder och göra detta regelbundet. Jag är enormt tacksam till min kusin som hjälpte mig inse detta tidigt, att kunna göra detta för min flickvän känns därmed självklart.

2. Det ligger ju även i mitt intresse att hon har en ordnad ekonomi och lyckas få större avkastning på sina pengar än om de ligger med en halvkass ränta. I framtiden köper vi ju förhoppningsvis lägenhet ihop och kommer kombinera för en kontantinsats. Ju mer pengar vi båda har desto bättre ränta samt boende kan man ju få.

1 gillning

Fru Efficient Badass har på sin blogg berättat att hon innan hon började investera kom på att om hon hade 100 000kr på börsen så skulle det ge henne 7 000kr extra varje år. Det skulle ju innebära en ny handväska av dyrare modell varje år, och ändå skulle hon ha kvar sina 100 000kr!

Innan hon kom dit hade målet ändrats…

Att tänka om pengarna i något som man vill ha här och nu kan säkert vara lättare för den som inte vill tänka långt in i framtiden.

4 gillningar

Det är inte så att hon inte har ett sparande alls idag och därför får ångest för att hon tycker det är jobbigt att du sparar så mycket mer och har tankar på boende när hon känner att hon inte har något alls att bidra med?

Jag har varit i samma sits som du. Provade att snacka om det men det triggade mest nån ångest och motvilja.

Det som jag tror hade bäst effekt för mig/henne till slut var att skaffa ”allierade” bland gemensamma vänner som jag visste hade hyfsad koll på privatekonomi utan att vara extrema. Då och då när vi sågs allihop kunde jag ta upp nån ekonomisk fråga lite kort, nästan i förbifarten för att visa att det inte var nåt som varken var konstigt eller svårt.

Vet man ingenting om investeringar verkar allt jättesvårt och nästan lite som att de som investerar är med i ett ”get rich quick”-upplägg som dessutom förstör jorden. Hon tenderade efter ett tag förstå (efter att ha blivit lite nyfiken och googlat lite själv tror jag) att det kanske fanns en poäng och att det inte var så farligt. Idag månadssparar hon på Lysa med hållbar inriktning. Okrångligast möjligt.

Med detta sagt funkar säkert olika saker för olika personer.

5 gillningar

Dina resonemang är kloka och logiska.
Troligen är hennes inställning mer känslomässigt styrd än logisk.

1 gillning

ja verkligen. Hon är en ren känslomänniska, och är mycket möjligt att hon inte har en krona sparad. Det vet inte jag.

Den där allierade taktiken kanske inte låter helt dumt. Ska klura lite på det!

1 gillning

Synd man ska behöva köra psykologi på freudsnivå för att övertyga en person att göra någonting bra för en själv.

4 gillningar

För mig är ekonomisk samstämmighet i en parrelation en dealbreaker. Det är en sådan fundamental del av livet och livsresan att jag har svårt att se hur en ointresserad man ens skulle vara intressant?

Tips till andra som ska ut och dejta: prata politik, pengar, issues hejvilt så korten är lagd på bordet. Tidigt men kanske inte allt på första dejten.

4 gillningar

Jo det håller jag absolut med om när du skriver så.

Men om du tänker min sits, 23 år, vi började träffas när vi båda var 21 i studentlivet. Då är ju inte pengar och investeringar något man (bör) pratar om. Men nu när studietiden börjar närma sig sitt slut är det ju absolut aktuellt. Så frågan blir väl mer, hur gör man i situationen man är i.

Man kan ju inte avsluta en relation man älskar bara för att den andra inte är eller hunnit bli intresserad?

2 gillningar

Kan och kan.
Om man är i en relation där man har diametralt olika uppfattning om frågor som påverkar det gemensamma livet så är det ju ett val man måste göra.
Min fru är inte alls lika intresserad eller insatt i ekonomi som jag, men hon förstår i stora drag vilka principer som möjliggör vår livsstil, och hon har relativt god hand med pengarna på kontot.
Att vara gift med någon som inte delar gemensamma materiella mål eller förstår värdet av ett sparkapital hade jag inte orkat i längden.

Men nu verkar det ju som att du och din dam inte pratat särskilt mycket ekonomi alls. Börja där. Fråga henne hur och till vad hon sparar, med utgångspunkt att hon faktiskt gör det. Prata om vilka mål ni har och vad som kräver ett visst kapital. Det självklara är ju boende, resor, barn, etc. Man behöver inte börja med att spika ett tänkte FIRE-datum…

4 gillningar