Det stämmer ju matematiskt, men eftersom ISK-skatten har ett golv som du råkar ut för så fort du satt in pengarna så måste det väl vara nån minimitid som pengarna måste vara inne på kontot innan det blir nån nettovinst överhuvudtaget? (Plus courtage and ev andra transaktionsavgifter.)
Jag skulle personligen inte hålla på och fippla med fonderna så utan se till att slussa allting genom ett buffertkonto som man kan ha för att ta ut från om man “korttidssparar”.
Tack @marcusp mycket fint upplägg och tack @axr för att du nämnde simulationen. Och till sist när vi lyfte detta blev vi hatobjekt - än en gång tack för en fin och genomtänkt tråd.
Insättningsskatten är ju bara att det blir som att du satte in i början på kvartalet även om du satte in på slutet av kvartalet. Dvs månad 1 i kvartalet inte så stor skillnad mot att pengarna sitter där hela kvartalet, månad 3 mer skillnad. Eftersom det rör sig om någon kvarts procent så är det dock bara någon börsdags skillnad i praktiken, börsen rör sig lätt nån procent om dagen åt olika håll, så det är mer brus där än skatten orsakar.
På ett år är ISK-skatten typ en femtedel eller en tiondel av förväntad avkastning, så jag tror inte det är relevant där heller.
Jag pratar alltså om fallet där man månadsparar t ex 1000 kronor per månad direkt när lönen kommer, och sedan tar ut 10 000 kr första januari året efter för att åka på skidsemester. Och liknande fall. Har man lite investerat kapital i botten (säg 5000-10000 kr) så har man i praktiken 100% successrate på detta i MonteCarlon när jag testar, och man tjänar mer på att sätta in pengarna direkt än att hålla på pengarna tills man ska använda dem nästa år. Även de sämsta percentilerna på börsutveckling ser bättre ut över lång tid om man bara kör in pengarna direkt.
Ja, men säg att du har ett uppsatt automatiskt månadssparande, då är det kanske inget merjobb?
Jag använder denna metod själv, men iom att jag månadssparade väldigt olika beroende på hur mycket pengar som blev över varje månad så gjorde jag det manuellt. Även nu i FIRE så tar jag ut så det matchar månadens utgifter. Jag har dock kombinerat det med värdepappersbelåning, så att jag inte nödvändigtvis måste köpa/sälja i precis samma stund som jag vill ta ut/sätta in. Jag gör en ombalansering och reset av krediten lite när jag tycker det passar/har lust.
Hur sammanställer man denna tråd till ett överskådligt kompendium då det är sällsynt med trådar som har egenvärde och mervärde från medlemmar. Kanske klistra in de inläggen som väger tyngst och som tillför med en AI prompt.
Inte för egen del, men åt dottern.
Får klura vidare på det.
Du kan klistra in adressen till tråden i Gemini notebook, så går det att ställa frågor i dens chatt sedan. Du kan även generera instruktionsvideo, podcast och annat bra material runt de länkar du lagt in i projektet.
När du öppnat verktyget skapar du ett nytt projekt, sedan lägger du till länken till tråden i vänsterkolumnen. Du kan sedan chatta om länken och ställa frågor om innehållet i mittenkolumnen. I högerkolumnen finns verktyg för att generera instruktionsfilmer, podcasts och annat. Detta om du sitter på dator. Är du i mobilen är kolumnerna flikar, men samma funktioner finns.
Om man inte betalar så kan man generera typ 3 podcasts om dagen och typ 1-2 videos, tror jag. Betalar man för Gemini så är det andra gränser (iirc).
En liten brasklapp för långa sidor på forumet. För att Gemini Notebook ska se hela tråden så behöver du lägga till /print sist på adressen när du lägger in den i Notebook. Så denna sida skulle t ex bli:
Ja, runt halvannan vecka blir det väl om ISK-skatten är en kvarts procent per kvartal/insättning och börsen förväntas avkasta drygt halvannan promille i veckan.
Om man har militär klassat material men inom spelteori av legender inom området
Hur är det med policyn med uppladdat material - då vi läst att vissa AI prompter får ägande rätt att använda och nyttja det du tillkännager - lite som ditt är nu mitt - bara en försiktighetsåtgärd då vi ser enorm pontential att utveckla olika modeller med ett sådant kraftfullt verktyg.
Jag hade istället skaffat två portföljer/depåer. En för pensionen som du nämner, och en som man får ta ur. Och - istället för att “ta ut” skulle jag låta bli att sätta in för att få pengar. Det är skattemässigt mest effektivt eftersom det minskar insättningarna som räknas med i skatteunderlaget på ISK.
(Jag antar att du använder ISK eller kapitalförsäkring - för “vanligt” aktie- och fondkonto gäller andra skatteregler, och där spelar insättningar och uttag i princip ingen roll)
Jag förstår hur DU tänker, men vad är poängen med att bygga upp så snabbt som möjligt om du ska ta ut till nivån du skulle varit på om du sparade mindre längs vägen?
Jag är helt med dig. För mig är hela anledningen att investera när lönen kommer in just att kunna använda delar av avkastningen till att förbättra mitt liv varje år. Jag förstår inte den starka antingen eller mentaliteten som verkar råda. Det går alldeles utmärkt att ha både principen allt ska investeras så fort som möjligt och avkastning kan tas ut när man behöver den. På så vis har man mer kapital investerat längre tid jämfört med att inte investera dem från början. Och har mer roligt och nytta av investeringarna under tiden än om man vägrar röra dem förens man är gammal.
Jag tror att skillnaden i reaktioner på idén är hur man ser på det ökade uttaget. Ska det t ex användas regelbundet i vardagen till låt oss säga ett extra biobesök i veckan eller ska det gå till en extra semesterresa. I första läget är ett minskat sparande mer vettigt. I andra läget kan man göra som TS förespråkar och sedan ta ut precis när resan ska betalas.
Så det handlar till syvende och sist om vad @marcusp tänker använda pengarna till och därmed med vilken frekvens eventuellt uttag kommer att ske.
Att sälja av delar av sitt ISK-spar för att man behöver pengar till exempelvis semester kommer ibland att kännas rätt dåligt, särskilt om sparandet gått ner mycket senaste tiden. Sedan är det ISK-skatten som man får betala ett helt kvartal för även om man tar ut pengarna efter första månaden. Tar man ut pengarna i slutet av ett kvartal och efter en period av uppgång så skulle det kännas helt ok. Svårt att kunna göra så varje år dock.
Samtidigt är det inte så kul att ha ett räntekonto heller där pengarna ligger år efter år, utifall att man skulle behöva dem. Särskilt inte om pengarna aldrig används.
Vet man om att det kommer behövas pengar om ett par månader till t.ex. en resa, då skulle jag ändå ta pengar från lön och sätta in på ett räntekonto i stället för på ISK.
Men någon kanske har räknat på att man har allt sitt kapital i ISK och tar ut lite då och då oavsett hur det gått, kanske ändå blir mer lönsamt än att använda ett räntekonto?
Vet inte om flera banker har upplägget med Bolån Flex, men på Avanza PB så har jag upptäckt att jag kan använda bolånekontot som ett sparkonto. Då kan man ha 100% av sitt sparande på ISK och så har man lite utrymme i Bolånet kvar så när semestern kommer så tar man ut pengarna man behöver från Bolånet. Sedan efter semestern betalar man in pengar på bolånekontot så att bufferten återställs. Då behöver man aldrig röra ISK-kontot.
Jag skulle säga att tex Storebrand eller Aktiespararnas fonder som har en årlig utdelning på några % (4-6 vanligen) skulle kunna vara en bra lösning. Du sparar varje månad i dessa och då du sedan får utdelningen in på kontot så tar du dessa som respengar osv. Givetvis blir inte totala avkastningen optimal men över tid bör kapitlet stiga med ca 5-7% årligen och du får dessutom ut en “lön” på några % av innehavet. Kanske en lösning för dig?