Ta ut all tjänstepension livsvarigt, är det smart eller dumt?

Några argument för livslvarigt eller iaf långa utbetalningstider:

• Gamla människor verkar mer sårbara för bedrägerier och om man lägger allt på sitt sparkonto är risken högre att förlora allt (samma gäller om man får för till exempel mani, demens eller andra psykiska sjukdomar)
  • Att ha pengarna på kontot kan göra att man köper mer än man har råd med tidigt i pensionen om man inte har bra disciplin
  • Troligen lägst skatt totalt

Jag skulle nog kanske ta så mycket livsvarigt att jag klara mig bra (kanske 35 000 med nuvarande penningvärde) och om det finns mer utöver det man man kanske lägger en del på lägre utbetalningstid för att ha lite skoj i början av pensionen.

1 gillning

Eftersom man sannolikt planerar för sig själv och inte män i allmänhet är det ju viktigt att titta på orsakerna till statistiken för att kunna dra en bra slutsats.

Självmord är betydligt vanligare bland äldre män än äldre kvinnor t ex

Ja, det finns ju många mer faktorer än kön att beakta. Skillnader på individnivå. Tex riskfaktorer för sjukdomar etc. Dock svårt att säkert veta utfallet av allt detta.

Jag kommenterade bara den aspekten som kommer från skillnaden i genomsnittlig livslängd baserat på om personen är man eller kvinna.

Är @Monica duktig på pensioner ur ett internationellt perspektiv ? Dvs pension från flera olika länder där skatt (tidsbegränsad specialbeskattning och dubbelbeskattningssvtal) spelar stor roll ? Vi har till viss del svenska tjänstepensioner.

Vi har också några schweiziska tjänstepensioner som vi kan tänka oss att ta ut tidigt, mer förmånligt enligt regler om förtida uttag vid köp av fastighet utomlands. (2nd pillar, investerade). Vi hoppas kunna kombinera detta med nuvarande tidsbegränsad specialbeskattning. Vi är osäkra på om de två olika reglerna fungerar tillsammans, och kan tänka oss ta hjälp med ansökan.

Om @Monica mest hjälper svenska pensionärer med svenska pensioner i Sverige kanske hon har kontakt med någon som kan det internationella?

Annars har vi tänkt gå till en Schweizisk tax consultant just angående 2nd pillar frågan.

Inernationell skatterätt är inte min specialitet, så ett besök hos din Schweiziska skattejurist låter som en bra idé.

2 gillningar

Gäller även svenska pensioner tagna utomlands gissar jag ? Tack ändå.

1 gillning

En annan aspekt på detta är att om du vid t.ex. 65 års ålder bestämmer dig för att ta ut all tjänstepension livsvarigt är att med dagens bestämmelser så går det sedan inte att ändra på. En tjänstepension som du inte börjat ta ut kan du däremot senare bestämma när du vill börja ta ut och under hur lång tid. Allmän pension och PPM är alltid livsvarig. De kan man även bromsa med om man vill mellan 0 och 100%.

1 gillning