Tacksam för tankar om placering

Jag har haft en större summa på fasträntekonto i 6 månader som nu löpt ut. Nu är jag “velig” och vet inte riktigt vad jag ska göra. Förnuftet säger att jag ska in med allt på typ Lysa 100% aktier eller något annat billigt. Pengarna kommer jag inte behöva på 10 år. Fegisen i mig säger in med allt i 6 månader på fasträntekonto igen.
Hur hade ni gjort? Tacksam om någon vill dela sina tankar i detta. Avancerade lösningar med “konstiga” räntor och annat undanbedes :see_no_evil: :sweat_smile:. Jag har läst massor här och försökt hitta en lösning men blir helt snurrig :face_with_spiral_eyes:

En permanentportfölj kanske kan vara något, dvs du behöver inte bry dig om vad som händer i världen.
25% aktier, 25% guld, 25% långa räntor och 25% tillgänligt kapital.

2 gillningar

Lyssna på förnuftet. Det går att läsa massor och snurra till det, att tro att svaret behöver vara komplicerat. Det behöver det inte.

1 gillning

Jag är en person med en för stor buffert så jag förstår känslan av trygghet att ha pengarna på ett konto.

Så förnuftet som har pengarna placerade hos Lysa och Nordnet samt trygghetsbehovet som har pengarna på banken behöver samsas. Jag har gjort såhär:

Jag har bestämt mig för ett belopp som jag vill ha på bankkonto. Med tänket att om börsen går ner 50 % och sedan 50 % igen - hur mycket pengar vill jag ha tillgång till utan att behöva bry mig om mina investeringar. Jag ska kunna sitta lugnt i båten och äta bakelser och popcorn vid en ev börscrasch.

Utifrån de beloppet investerar jag resten. Jag tror på sikt att mitt bankkonto-behov kommer att minska. Just nu ser jag det som må-bra-hur-börsen-än-går-pengar.

1 gillning

Underbart! Äta popcorn o bakelser :clap: :sweat_smile:…Precis min melodi. Jag har en för stor buffert jag också så egentligen vet jag svaret, men vill höra lite av er andras tankar.
Har du 100% aktiefonder hos Lysa?

1 gillning

Jag hade satt det på ett ISK-konto, 50% global-index och 50% Sverige-index.

1 gillning

Jag har 100 % aktiefonder hos Lysa.

Kör på 100 % med tänk att sparkonto balanserar upp så du inte behöver räntedelen just nu, är mitt tips.

2 gillningar

Hej Carro,

Förstår att det lätt blir snurrigt, så mitt tips blir att hålla det så Enkelt som möjligt. Kom ihåg att detta är ditt beslut och att det ska kännas bra i magen. Det kan finnas ett rationellt rätt svar och så finns det ett beteendemässigt rätt svar, och det kan bara du själv komma fram till. De allra flesta av oss påverkas av våra känslor och särskilt syns detta i vår privatekonomi och vårt sparande. Därför, istället för att börja i änden om det ska vara 100% aktier i Lysa eller något annat - fundera en vända till kring hur din ekonomi ser ut i sin helhet idag. Känner du dig trygg med att du kan avvara hela summan? Om svaret är ja, bekanta dig då med känslan att det kan svänga upp och ner och att svängningen kan komma nära inpå dagen då du planerar att använda pengarna. Känner du dig okej med det? Om ja, då kan Lysa med 100% procent aktier vara rätt för dig. Det går alltid att ändra i efterhand och det viktiga är bara att komma igång. Du växer med ditt sparande över tid.

Jan och Caroline har massor av bra videos på youtube som kan vara välinvesterad tid. Men där är också min ingång att det är viktigt att tänka själv, man ska lyssna på andra, men det måste vara dina egna beslut. Och det kräver ingen förkunskap, vanligt bondförnuft kommer man långt på. Är säker på att du redan idag har en uppfattning om hur mycket pengar som kommer in och vad som går ut och vad du behöver i buffert utanför Lysa. Lycka till :slight_smile:

2 gillningar

Kan du utveckla lite det där med räntedelen hur du menar?

Tack för ditt svar​:blush:. Jag har lyssnat på massor av avsnitt med Jan o Caroline och det har verkligen varit välinvesterad tid. Det har gjort att jag rensat bland mina dyra fonder och bytt ut till billiga indexfonder. Jag har 2 isk i min bank sedan länge och där har jag också 100% aktiefonder. Läskigt under pandemin…men det rättade ju till sig igen. Jag har koll på ekonomin och har en bra buffert. Så det lutar nog åt att pengarna hamnar hos Lysa. Min man är skeptisk, han har sparat i hela sitt liv, i “den vanliga banken”. Han vet inte vad Lysa är och tycker att jag ska vara försiktig så att jag inte blir blåst :see_no_evil:. Har försökt att förklara men han är inte helt mottaglig :upside_down_face:

1 gillning

Såhär:

Om du kan avvara pengarna i minst tio år så kan du ha 100 % aktiefonder (helt och fullt med endast en liten lagom buffert på bankkonto.)

Har du har kvar mer pengar på banken än den lilla lagom bufferten så sänker det den totala risken för aktiefondsdelen för dig.

Säg att du har 100 000 kr på banken. Du sätter in 80 000 kr på Lysas 100 % aktiefond och behåller 20 000 på banken. Då är det ungefär som om du hade en 80/20-portfölj på Lysa. (80 % aktiedel, 20 % räntedel.)

Så om du, precis som jag, har en onödigt stor buffert på bank så blir det för liten risk att ha både den stora bufferten och räntedelen hos Lysa.

Senare, när vi tänker att det börjar bli dags att planera för uttag. Då höjer man räntedelen och minskar aktiedelen. Då tar man mindre risk med pengarna för varje år som går.

Hoppas detta gick att förstå.

1 gillning

Håll det enkelt är mitt tips. pengar för buffert och det du behöver på kort sikt behåller du på sparkonto. Allt som du kan avvara för längre sikt sätter du på Lysa 100% aktier om sparhorisonten är lång.

Och eftersom sparhorisonten är lång så behöver du inte bry dig med vad som händer på Lysakontot på kort sikt som t.ex 6 månader. Det är okej att det har gått minus för det kommer det alltid göra flera gånger om när horisonten är lång.

2 gillningar

Tack för ditt tålamod! Ja så har jag också tänkt, och nu blev det ännu klarare. Får tänka om lite där😊.

Ja det behöver inte vara så svårt, jag har nog läst för mycket här. Mycket som snurrar till det eftersom jag inte är så kunnig. Men nu är min plan klarare. Tack till dig också😊

1 gillning

Tack @MattiasA90 ! Hade tänkt pinga dig för enkelheten men det ordnade sig endå :slightly_smiling_face:

Haha känner igen det där, inte med min man då utan med min far. Har försökt från alla håll och kanter men det är något jag gör fel. För omöjligt kan det ju inte vara :smile:

1 gillning

Jag tycker det är fint att din man @Carro2 och din far @Hokopinge bryr sig om er och inte vill att ni ska riskera att bli lurade.

Jag brukar förklara det såhär:

Att jag vill värdebevara mina ihopsamlade pengar som finns på bankkontot.

Om de bara stannar kvar på kontot så kommer de att bli mindre och mindre värda. Räntan på bankkontot kompenserar inte för inflationen.

Så för att värdebevara alla pengarna så behöver en del av dem vara ute och jobba ihop mer pengar. Det gör de genom att jag lånar ut dem via aktiefonder.

2 gillningar

Den förklaringen kopierar jag, tack @Leena :blush:

1 gillning

Ja, pengar blir mindre värda om de används för att köpa något där priset upplever inflation.

Det beror mycket på vad pengarna ska användas till när de senare ska användas.

Är pengarna t.ex. avsedd att köpa fastighet för och fastighetspriserna faller, så är bristande ränteintäkter inte nödvändigtvis ett problem eftersom den allmänna inflationen kompenseras av deflation på fastighetsmarknaden … eller andra specifika marknader som upplever deflation.

1 gillning