Tågluffa till Italien, kom med era tips

Jag har tagit tåget rätt mycket till och i Europa. Vet man hur man ska åka och kan boka 3 månader i förväg brukar det bli billigare att köpa vanliga biljetter är min erfarenhet. En bra start är att kolla rutt och pris hos Deutsche Bahn (bahn.de). Börjar du i Skåne hade jag tagit dagtåget till Hamburg från Köpenhamn (köp biljett hos DB eller DSB) sen nattåget till Italien med ÖBB. Start i Sthlm eller norröver eventuellt nattåg till Berlin och sen vidare. Boende verkar en del på sistone få problem med att hitta prisvärda om man reser under högsäsong. Jag brukar i alla fall boka i förväg.
Mitt bästa tips för en lyckad resa är att ta god tid på sig och att passa på att se något längs vägen. Då utnyttjar man ressättets fördelar bäst jämfört med t ex flyget tycker jag. Inte alltid möjligt såklart.
Alltid bra att ha marginaler vid byten i synnerhet om man byter tågbolag (de är skyldiga att ta en till “slutdestination” om det blir förseningar och man missar en anslutning men ofta räknas slutdestination som sista resmålet med det bolaget och tar inte hänsyn till om man skulle vidare med ett annat bolag).
Jag tycker överlag det funkar jättebra att ta sig runt med tåg i Europa! Packa lätt och ta med extra vatten och något att äta (tågen genom Danmark har mycket sparsam försäljning om ens någon).
(Gruppen Tågsemester på Facebook är ovärderlig för tips och råd inte minst om det strular med något).

4 gillningar