Hej @harvest! “Indexkramande” är helt klart en av de finare titlarna jag fått på sistone, tack
Du har rätt i att timing, eller någon form av det mer troligt i att öka sin riskexponering genom att allokera mer till aktier (man är rimligen redan fullinvesterad) blir intressant vid någon punkt. Just 2020 gick vi till och med ut och sa att fallet som då hade varit var statistiskt mycket ovanligt, och att sannolikheten för en följande uppgång därmed även var större än väntat. Generellt ska noll hänsyn tas till marknaden; man ska investera regelbundet, och förbli investerad. Vid exceptionella händelser, tex ett mycket snabbt fall som hör till de 1 % största i existerande aktiehistoria, då går det att argumentera för att man har statistisken på sin sida för att inom vissa gränser öka (index)allokeringen mot ett mycket brett tillgångsslag (i kontrast till enskilda aktier). Forskningen är mig veterligen dock begränsad här, så ta detta som bränsle för en intressant diskussion, från en indexkramare, snarare än någon sanning (som också finns).
Men för att nu flippa steken; här pratar vi om stora fall, samt i relation till hur snabbt dem sker. Att göra omvänd övning när saker gått upp länge bör, teoretiskt, vara svårare. Anledningen är att fall ofta är mer plötsliga medan slutet på ett börsrace är utdraget, ytterligare försvårat av att det brukar ske en sista “ökningsrush” precis på slutet som man riskerar att missa om man försöker tajma en topp.
Så, tl;dr: Tajma inte marknaden. Det brukar inte löna sig. Investera istället så mycket man kan, så ofta man har möjlighet att göra det, och helst så regelbundet som möjligt tex genom ett månadssparande. Om man – trots detta beteende dvs mot all förmodan – ändå skulle finna sig själv med oinvesterade pengar när det skett ett plötsligt och historiskt mycket stort tapp inom tex aktier, jo men överväg att investera dessa i något högre takt än vad du hade gjort annars. Att göra motsvarande sak efter en längre tids uppgång…mig veterligen svårt att argumentera för. Huge disclaimers apply
Mvh,
Jonas
PS. Ingen rådgivning, och detta är främst mina personliga tankar, som ett inlägg i debatten. DS