Om man säljer när den gått upp lite, och köper när den gått ner lite blir resultatet gott när den pendlar inom ett litet intervall.
Visst är det så. Dock måste du ha ett stort kapital för att hävstången ska bli värd något. En del har lärt sig tekniska parametrar för en viss aktie som de går in och ut ur. Ändå inte utan risk. Fungerar sannolikt bäst för aktier typ Investor där fundamentan är stark. Risken för att aktien ska ”ramla ur” det tänkta intervallet är mindre då.
Vad gör du om rörelserna inte fortsätter pendla inom det intervall du tror då?
Näst sista köpet var dåligt tajmat, nära toppen, precis innan trenden vände ned.
Jag tror sopgubben har en trend-modell och köper lite större mängd när priset är under trendlinjen och säljer med flera små vinsthemtagningar när priset är över trendlinjen.
Strategin kan inte funkat bra på de tre första kvartalen 2022, när det nästan aldrig svängde upp.
Det fungerar när marknaden svänger sidledes eller svänger i stigande trend.
Men genom att sälja av delar av vinsten i stigande trend missar han delar av uppgången, jämfört med den som bara ligger long.
I fallande trend blir det bara att köpa mer och mer så han accelererar sina förluster. Kortsiktigt är det en skitstrategi, men långsiktigt kommer man då troligen köpt billigt långt under tidigare toppar.
Jag bara konstaterade hur fallet varit för trådskaparen. Såklart går det åt pipan om aktien bryter ned.
Grattis! Så himla roligt!
Ja det måste du ju vara! Du har hittat din nisch (eller en av dem).
@janbolmeson , nu har det gått ett år ![]()
Man kan lita på dig @Arre. Bra att du håller koll på och påminner @janbolmeson.
Hur går det @Trashman?
För att vara seriös, så har vi diskuterat det här med att tajma börsen i chatten, och kommit fram till att detta borde funka:
- Köp precis innan det går upp
- Sälj precis innan det går ner
Gör man detta konsekvent borde man kunna tjäna jättemycket pengar.
Vad tror ni? Är detta en bra metod?
Om man är riktigt seriös, som vi är här på RT, så skulle jag istället föreslå att man köper på ATL och säljer på ATH. Vad tror vi om det?
Då missar man ju alla tillfällen emellan när det går ner trots att det inte är ATH och sedan går upp trots att det inte är ATL.
Om man säljer och köper på varje så tjänar man pengar fortare.
Ju fortare man tjänar pengarna, ju tidigare kan man hoppa av sina ekonomistudier och bli FIRE.
Det absolut enklaste är att kika i facit innan man investerar. Eller göra temporära tidsresor.
De flesta vet att det är svårt att tajma börsen. Ändå försöker många med just detta, till och med på RT. ![]()
Gissar att TS är i början på sin investeringsresa, så kanske ge honom lite tid att hitta en strategi som passar honom.
Alla som inte gjort en dålig investering någon gång, kan räcka upp en hand! ![]()
Hoppas det gått bra för TS och att han lärt sig en massa under senaste året. ![]()
Ingen gör alltid rätt. Handlar ju snarast om att göra rätt såpass ofta över tid att man slår det man ser som alternativet.
Sedan ska man vara mycket skeptisk till att det man lyckas med beror på annat än tur så man inte får hybris och tror man knäckt koden. Där det brukar gå snett. Förlorar allt på en gång när man har mycket otur istället liten portion tur.
Vi vet statistiken. Den största majoriteten misslyckas med att slå index. Men det finns också en minoritet som lyckas.
Kanske tur, kanske något annat. Men de som försöker och misslyckas kommer förhoppningsvis lära sig med tiden att tillräckligt bra är bättre än att underprestera.
De som inte misslyckas kan ju njuta av att ha nått sitt mål, om de har något. ![]()
Frågan är om de checkar ut i tid?
Som en som en tid lyckats slå index ett tag innan jag började säkra vinsten. Ja mycket hänger på tur. Men ibland är det en blandning av tur och skicklighet. Hade en fond med focus på elbi osv. Var nya flugan så var som en raket fond. Sedan började snacket om att det inte går så bra för elbilar som man trodde det skulle. Fonden fick jojo mönster och jag övergav skeppet när det gick ner 10 på kort tid. 2 månader senare fick Fonden en krash och har inte hämtat sig än.
Vi hade liknande vid denna nedgång vi har nu. Mycket snack om att teknik jättarna gått för bra för länge osv. Så håller man koll så går det med skicklighet slå index. Men då gör man inget annat än och konstant kolla vad de säger om teknik, fastighet, bioteknik osv. Som att hålla på med aktier.
Man har mer lugn och ro om man rider på index och nöjer sig med det.
Just fonden i trådstarten har gått upp ca 8% på ett år. Avgiften är 2,4% hos avanza. LF Global är upp 18% på samma tid med en avgift på 0,2%.
Så, om inte skräpplockaren kan sätta lite mer kött på benen i tråden så tror jag att vi med säkerhet kan arkivera även detta under tillfällig tur. ![]()
p.s. Det är exakt ett år sedan jag gjorde min största ommöblering och flyttade hem ca 20% av portföljen. LF Sverigeindex är upp 24% sedan dess. Även detta kan arkiveras under tur. Men jag är såklart nöjd med min investering/satsning.
Ditt resonemang gäller under förutsättningen att du gör bättre prognoser än marknaden i övrigt genom din ansträngning. Det är väldigt osannolikt att du med enbart skicklighet skulle lyckas med detta, när man håller i åtanke vilka spelare som finns och vilka resurser de har.
Det finns daytraders som är väldigt framgångrika, men de är få i jämförelse med alla som gör ett försök. Man måste ägna mycket tid åt hantverket, både att lära sig det och sedan själva utförandet. Det verkar också vara mentalt mycket krävande och kräva stor disciplin.
Det vore spännande att testa men jag hittar ingen simulator som uppfyller de önskningar jag har på en sådan och jag har också alldeles för lite tid. Så det får bli indexfonder för min del tills vidare.
En lukrativ business verkar vara att sälja spadarna, dvs den mjukvara som krävs och kurser med tips om hur man gör för att daytrada framgångsrikt.