Taktikköpa större bostadsrätt

Hej, vi har gått i tankarna ett tag att köpa en större bostadsrätt än den vi har idag och nu när priserna har gått ner undrar jag om det är läge att slå till. Lönar det sig att taktikköpa i ett sånt här läge eller spelar det inte nån roll när man köper större och dyrare iom att man ”säljer och köper i samma marknad”?

Skulle även vara tacksam om nån som gjort en kalkyl för köp av bostadsrätt. Vi är inte oroliga för att ha råd men jag tycker det är svårt att jämföra priserna när man ska ta hänsyn till avgiften till bostadsrättsföreningen och driftskostnader också. Har såklart sett att högre avgift = lägre pris på bostaden men tycker det är svårt att jämföra olika lägenheter och veta vad som är ett rimligt pris. Magkänslan säger att vi borde köpa en bostadsrätt i en förening med inte för hög avgift (per m2?) för den måste man ju dras med länge och kan inte påverka lika mycket som lånet man själv kan lägga om eller amortera på men jag kanske är fel ute.

Det du ska kolla är så att föreningen inte har för höga lån snarare än hög avgift.
Föreningar med låg avgift och stora lån riskerar höjd avgift närmsta åren när bindningstiderna på deras lån går ut.
Sen är det alltid bra att kolla senaste 2-3 årsredovisningar för föreningen för att se att ekonomin är iordning och för att få en bild av när närmsta stora renoveringsarbeten ska göras, och hur det kommer belasta ekonomin.

Jag resonerar som att det inte spelar någon roll i och med att det är samma marknad, som du skriver.
Det enda att ta i beaktning här utöver detta är ju om nuvarande bostad gått ner så mycket i pris så man kanske inte har råd med kontantinsatsen till den nya. Men är det inget problem är det bara att köra skulle jag säga!

2 gillningar

Lån per m2 då, eller? Tycker sånt där är skitsvårt. Jättesvårt att få tag på också tycker jag. Vi kunde inte ens få tag på styrelsen i den föreningen vi nu bor i innan vi köpte. Visade sig vara en mycket välskött förening, dock utan digital närvaro.

Detta är inte en issue, vi har bara 50 % belåningsgrad.

Mina tankar kring taktikköp har även snurrat kring att när priserna sen väl går upp kommer vi sitta med lägre lån än om vi väntar, säg 2-3 år med att köpa större bostad. Som du hör är vi inte egentligen i skriande behov av en ny bostad utan det skulle mer vara ”nice to have” och lite trivselrenovering börjar nu behövas på nuvarande bostad och vi tycker det känns som ett jobbigt projekt.

Lån per m2 ja, det blir ju dina implicita lån per m2.

Booli har info om BRF’er, bara skaffa ett gratiskonto så kan du söka upp föreningen och få tag på årsredovisningar!

1 gillning

Läs igenom i princip hela den här sidan till att börja med. Old but gold! Det finns mycket mer än avgift och lån/kvm att ta hänsyn till :slight_smile: Borätt-köparskolan

Det är för övrigt lätt att få tag i.

Du tar det totala lånebeloppet i årsredovisningen och dividerar med den totala boytan (som ska stå långt upp i årsredovisningen).

Tex 60 miljoner lån dividerat med 15 000 kvm yta = 4 000 kr lån/kvm

Snittet för äldre föreningar ligger runt 5-6K/kvm.

3 gillningar

Tror dom ska ner mer. I uppgång ligger dom före villorna. I nedgång tvärt om.
I min kommun står ännu köpare och säljare en bra bit ifrån varandra. Många har ju ännu bundna räntor osv.
Dock en ren gissning.

1 gillning

Ja, det är mycket att tänka på när man ska köpa bostadsrätt. Här är en länk till en mall jag använt för utvärdering av olika objekt. Mall utvärdering BRF-lägenheter - Google Tabellen

Siffrorna hittar du i mäklarannonsen och i årsredovisningen. Årsredovisningen kan du be mäklaren om. Den bör de kunna fixa fram till dig.

Lycka till

1 gillning

Om taktiken grundar sig i att köpa ett nytt boende som ni behöver och trivs med så tror jag att det är ett bra läge att köpa upp sig. Att sälja först och köpa sedan är mer relevant än pre-Ukraina.

Utöver att göra en bra genomgång av föreningens ekonomi (t.ex lån per kvm, finns en kultur av att amortera eller att täcka utgifter med nya lån, finns intäkter från kommersiella lokaler) är det som alltid viktigt att fundera på igenom sina egna krav (t.ex balkong) och att göra en ordentlig besiktning av objektet innan ni skriver på :blush:

1 gillning

Min erfarenhet är att marknaden är tämligen smart vad det gäller det allmänna ekonomiska läget, mycket är inprisat i många fall. Ska man taktikköpa så ska man satsa på dem som har lågt pris och är extra svårsålda pga skäl som går att fixa.

Toppfixat och rena renoveringsobjekt brukar ligga jämförelsevis högt. Bästa är att satsa på de som är tråkiga i stilen, dessa är marknaden minst intresserade av. Där det tex bott ett äldre par med lite speciell smak.

3 gillningar

Tar bort lite av poängen för oss då vi bävar inför renoveringar och är totalt ointresserade av att välja speciella köksluckor etc.

Jo, såklart att vi ska köpa för att bo. Inte som en investering. Bl.a. vore det smidigare att bo närmare jobbet. Sen behöver vi inte egentligen ett större boende i dagsläget. Skulle familjen utökas blir det en annan femma.