Tangy Market – köp låträttigheter

Förstår fortfarande inte vad som faktiskt köps. Är det en fordran på Tangy som mellanhand eller mot faktiska rättighetsinnehavaren? På villkoren verkar det iaf inte vara någon direkt rätt mot utbetalaren av royalty (tex STIM). Oklart vem kreditrisken är mot & hur det står sig i en insolvenssituation.

2 gillningar

@Filip.L - har du koll på avtalsförhållandena?

När Tangy Market har tagit in en rättighet på sin plattform, så kommer Tangy Market få royaltyinbetalningarna direkt från STIM utan att det först passerar låtskrivarens bankkonto. Rättigheten till låten lämnar inte rättighetsinnehavaren - utan endast intäkten under en förutbestämd tid. Tiden står definierad inne på varje rättighet under “Investment Period”. (Se skärmdump för exempel)

Vid en eventuell konkurs av Tangy Market, så kommer nog tyvärr både konkursförvaltaren, Svenska Staten och banker få pengar innan musikinvesterarna. Men det kommer ju definitivt komma intäkter från rättigheterna efter en konkurs, så bolaget kommer inte stå helt barskrapat efter en konkurs.

2 gillningar

Med tanke på att STIM betalar kvartalsvis (eller oftare) är det spännande att se att tangy betalar halvårsvis… (med inledande lång fördröjning)

Det var väldigt ojämna/udda utbetalningsdatum i exemplet också. Det får mig att undra eftersom det är väldigt ojämn och tydlig eftersläpning i STIMs (och övriga upphovsrättsorganisationers) system.

De 1200 andelarna i exemplet. Hur stor del av hela kakan utgör dessa?

/inte rik på mina STIM-pengar :sweat_smile:

3 gillningar

Tack för klargörande. Då är det alltså Tangy kreditrisken ligger mot.

I fallet ovan med Release Me av Agnes, så är det Anders Hansson som har sålt en del av sina framtida intäkter. Hur stor del, kommuniceras inte (idag). Om man tittar på Spotify, så kan man se att den är skriven av Anders Hansson och Sharon Vaughn. Så det ger en hint om att det kan vara upp till 50% av låtskrivarroyalties som går till Tangy Markets låt-investerare.

Angående utbetalningsschema, så betalar dem 19:e juni och 19:e december för de flesta nyare rättigheterna som släpps. De gamla rättigheterna som släppts har ibland endast betalning vid förfallodatum - se t.ex. Come On Over av Christina Aguilera som ligger över 2 år men med endast en betalning 2023-12-19. I takt med att volymen av rättigheter ökar på deras plattform, så blir det kanske också administrativt motiverat att också erbjuda rättigheter med utbetalning kvartalsvis (min gissning).

Det är superbra frågor som kommer upp i den här tråden. Det belyser många av de kommunikativa sakerna som Tangy Market har att jobba på. Jag tror aldrig att Tangy Market kommer säga exakt hur man kommer fram till “initial price” för en låt (det skulle öppna upp för rättighetsinnehavare att försöka manipulera siffrorna inför att de ska sälja in låtarna till Tangy Market). Men det man vet är att snittavkastningen har fram till idag varit 13% per år för låt-investerarna (för de låtar som har nått sista utbetalningsdag och man som investerare köpt rättigheten vid lansering och hållit på rättigheten fram till sista utbetalningsdag). Jag personligen tycker det är ganska högt, med tanke på att utbetalningarna är väldigt okorrelerade mot resten av finansmarknaden.

2 gillningar

Tack för lite mer förklaring kring modellen. Men det gör ju beräkningarna av eventuell intäkt och därmed värdet väldigt svårberäknat och påminner alltså mer om NFTer och krypto än ett delägarskap. Att ta reda på hur många skapare som står bakom låten är ju lätt. Att reda ut hur stor del Anders får är svårare och hur stor del han sålt är omöjligt. Återstår gör alltså att man köper nå’t som liknar basebollkort baserat på bilden man har av en låt och/eller artist. Inte konstigt att @harvest köpt just “Shoreline” eftersom den är ikonisk. Agnes låt har kanske större kommersiell potential att användas i reklam framöver, men det är ju höljt i dunkel det också.

…och kollar jag i STIMs arkiv ser jag att Agnes själv också har upphovsrätt, så troligare max 33% då, men eftersom han sålt endast en del kan det lika gärna vara 3% som är tillgängligt för investering. Utöver detta tillkommer skivbolaget, så man ska ju inte luras av Spotifys spelningar och tro att det är dessa som står för slantarna. Universal tar en rejäl tugga av kakan.

Absolut, detta är den intressanta delen, men kan en del av detta också drivas av att det är en ganska ny företeelse med felprissättningar i botten?

Jag fortsätter följa tråden med spänning.

1 gillning

Jag har gjort ett provköp. Återkommer med uppdatering, tex efter årsskiftet då första STIM-utbetalningen enligt uppgift görs.

2 gillningar

Någon som förstår hur Tangy tänkt kring valuta/fx? För svenska musikrättigheter (vilket väl utgör en majoritet) lär främsta kassaflödet vara i SEK (från STIM etc). Rättigheterna & utbetalningarna via Tangy görs dock i EUR. Blir dels ökade transaktionskostnader vid alla växlingar samt att själva rättigheten får onödig valutarisk. Vore det inte mer rimligt om
Rättigheterna & utbetalningarna var knutna till valutan för kassaflödet?

@Filip.L du kanske har någon input?

Tycker det är dåligt drag på köparna. Köpte bevakningsposter på Music Collection #1, men försäljningen är slöare än sirap…

1 gillning

STIM samlar in betalningar från hela världen i olika valutor och gör sen utbetalning till Tangy Market i SEK. Därefter görs utbetalning från Tangy Market i EUR. Så Ja - där blir en viss valutaväxlingsavgift som egentligen är onödig. Anledningen till att de kör med EUR och inte SEK är för att lättare attrahera låt-investerare från fler länder än bara Sverige.
Längre fram kommer de definitivt erbjuda möjligheter att investera i lokal valuta - men komplexiteten ökar då så bolaget måste nog bli lite större för att det ska löna sig.

1 gillning

Intressant marknad. Som av en slump råkade jag idag efter att ha läst den här tråden höra reklam för https://www.masterexchange.com/, som gör samma sak och också är ett Stockholmsbolag. Dessa tycks dock bara ha en låt på sin marknad än så länge. Man får hoppas att konkurrensen sporrar.

While each royalty share is associated with an NFT on the Polygon network, the NFTs are held by an external crypto custodian, so you won’t interact directly with the NFTs while using MasterExchange. Please note that the platform conducts transactions in euros rather than cryptocurrency.

Där vaknade jag till liv. Har de arrangerat det så att man som investerare inte behöver redovisa varje separat transaktion till Skatteverket? Det hoppas jag för deras skull.

Uppdatering efter första utbetalningen. Jag köpte rättigheter till Viskar en Bön för $3 per andel +2,5% fee/courtage (dvs $3,075 effektivt) i juli 2023.

Fick första utbetalningen på $0,66/andel 19 december 2023, vilket motsvarar 21,46% utdelning baserat på betalt andelspris (inkl avgifter exkl skatt).

Enl Tangy ger andelen halvårsvisa utbetalningar fram till december 2032, dvs 18 utbetalningar kvar. Ska bli intressant att följa. Detta är ju en uttalad jul-låt, så lär skilja sig markant mellan utbetalningarna. Oklart när avräkningstiden är, tex om julens lyssningar 2023 kom med på december-utbetalningen eller om den kommer på nästa (eller om det smetas ut). Sedan också hur populär låten håller sig framöver.

Nåväl, positivt hittills & jag investerade utdelningen i nya låträttigheter direkt.

4 gillningar

Har någon här lyckats göra en utbetalning från appen till bankkonto? Fastnar pga KYC och support säger att skall gå att ladda upp foto på ID-kort för att avhjälpa men hittar inte den funktionen…

Ja, jag har lyckats göra en utbetalning. Hade pengarna på kontot inom några dagar. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i appen när jag laddade upp passet - det var ett tag sedan. :sweat_smile:

1 gillning

Ah, tackar . Misstänker bugg i app…

1 gillning

Jag sålde av mina innehav och tog ut allt. Det gick bra.

Ok, var det nyligen?

Nej, för ett halvår sedan.