Ytterligare en prenumerationstjänst (tänker på Aiisa som diskuterats tidigare) som påstår sig överprestera mot index (OMXSGI). På hemsidan så finns en graf där de visar att deras momentumalgoritm har gett nära 25 % årlig medelavkastning perioden 2007 - 2021. Det finns också ett whitepaper med referenser till bland annat Eugene F. Fama. Tjänsten är en prenumeration där man betalar 2000 kr/år för att få ta del av algoritmens val av svenska aktier (köp/sälj) med momentumstrategi. Är det någon som testat denna? Finns en fin ränta-på-ränta-kalkulator på hemsidan också. Enligt den kommer kan man vara 1.5 miljoner rikare om man börjar investera från 0 kr och sedan månadssparar 1000 kr / månaden i 15 år. Motsvarande med ränta-på-ränta-kalkulator med 8 % avkastning ger ca 340 000 kr.
Jag vill inte döma ut en sådan här tjänst, eller raljera allt för mycket. Men det är svårt att ta detta seriöst, eller?
Jag har svårt att ta det seriöst.
Känns som en produkt i tiden dock, med alla dagens möjligheter att “get rich quick” på börsen som basuneras ut.
Och som vanligt bör det påpekas att det är hur lätt som helst att ta fram en algoritm som presterar sjukt bra på historiskt data.
Ett tips är att läsa om de tio personerna på företaget.
Enligt deras webbsida är det en person som utvecklar algoritmen. Resten är webbutvecklare, UX, kundkontakt, sociala media, marknadsföring. Låten stabilt…
Jag skulle inte ta i det med tång.
Om du överväger att hoppa på något liknande bör du åtminstone jämföra med https://borslabbet.se som är Henning “Investerarfysikern” Hammars kommersiella tjänst. Han har i åratal bloggat på https://investerarfysikern.se/ och diskuterat vad han anser fungerar och inte fungerar. Även på Börslabbet är han ganska öppen med hur företagen är framscreenade, så om man orkar räkna själv kan man köpa data på https://borsdata.se/ och komma fram till samma resultat som Henning. (Ja, jag har testat. Phu!)
Henning använder fyra olika strategier samtidigt på Stockholmsbörsen eftersom en del strategier, exempelvis momentum, kan underprestera under lång tid. Även om man använder dessa fyra strategier kommer man under långa perioder underprestera mot index, vilket är ett pris man får betala om man tror sig kunna slå index långsiktigt (vilket många här på Rika tillsammans är övertygande om är omöjligt utan massa tur).
Stötte på Stocksholm idag, verkar intressant. Tobias, eller någon annan har du/ni hunnit testa och utvärdera deras tjänst sedan starten av denna tråd?
Håller helt med dig. Problemet är nog att du inte riktigt tagit till dig ditt egna tips.
Personen bakom algoritmen är Kristjan Kullamägi. En svensk trader som gjort 5000 dollar till ca. 100 miljoner på ~10 år.
This guy.
Kolla utvecklingen under de första fem åren de visar i sin graf.
3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Jo, det går att slå index men du får betala med en högre risk
Nån här som faktiskt testat Stocksholm, Börslabbet eller liknande skarpt och kan berätta hur om sin värdeutveckling, standardavvikelse och sharpe?
Jag kör på Börslabbets svenska strategi men för kort tid för att kunna säga något.
Det vore intressant att få veta mer om det här. Tyvärr känns reklamen på hemsidan inte direkt övertygande utan mer banal. Det behöver förstås inte betyda något men det hade känts mer givande med ett lite mer faktabaserat tilltal.
Hej alla!
Ny på forumet här och vill börja med att säga “hej” och tacka Jan för arbetet med RikaTillsammans som absolut har varit en inspiration för mig själv de senaste åren på börsen. Du har ett sympatiskt sätt att närma dig börsen och en bra inställning till risk som passar de flesta.
Jag är, som ni kanske fattar, en av personerna bakom Stocksholm och skriver i form av medgrundare och VD. Det är ganska länge sedan någon var aktiv i tråden, men vi har inte velat hoppa in i diskussionen tidigare av flera skäl. Ett enkelt skäl som många kanske kan identifiera sig med är att vi alla jobbat deltid med andra arbetsgivare som våra primära inkomstkällor, så det har inte riktigt passat att synas och höras allt för mycket när det gäller Stocksholm. Nu är vi dock några nyckelpersoner som kör full fart på heltid och gärna vill synas mer och därför också delta mer i diskussioner som den här.
Nu finns det många frågetecken och så klart sund skepsis i tråden, så jag vet inte om det är läge att möta varenda inlägg direkt i detta inlägg - men jag svarar gärna på frågor och kan förtydliga så mycket som möjligt.
Viktigast tänker jag först och främst att det människor är mest intresserade av är just algoritmen och vårt tänk kring denna. Det är en algoritm som bygger på sammansatt momentum, där vi har tweakat och backtestat en mängd kombinationer för att hitta ett recept som generar starkare resultat på många olika dataset. Den är nyligen uppdaterad för att inkludera stop-lossar vilket starkt begränsar vår nedsida (någon nämnde första åren i vår graf på hemsidan - vi låg efter börsen där efter finanskrisen, men med stoppar behöver man inte längre hamna i en sådan situation. Den uppdaterade algoritmen drar istället ifrån börsen redan direkt efter finanskrisen nu mera.) Som många kanske vet är ju Den Effektiva Marknadshypotesen en stark faktor bakom modern portföljteori. Euegene Fama som myntade det begreppet har dock också medgett att det finns avvikelser som överpresterar jämfört med index, bland annat momentum. Vi bygger alltså även vår metod på samma forskning som modern portföljteori, men där vi tar vara på en av de metoder som kan ge överavkastning. Även Börslabbet har ju metoder som bygger på momentum som överavkastar börsen, men vår metod är något mer aktiv än de metoder som Börslabbet erbjuder, bland annat eftersom man ombalanserar en gång per månad (och vi använder något andra kriterier för sammansatt momentum).
Jag kan skriva hur länge som helst, så jag tänker att det är bättre att komma med frågor om någon är intresserad. Mitt mål är att vara så öppen och transparent som möjligt med våra processer. Kör på om ni känner för det.
Om jag vill stoppa in en mer symbolisk summa för att testa - finns det några uppenbara nackdelar med det? Om avgiften fungerar som i en vanlig fond borde det vara en bra modell för ganska många.
Nice. Kan ni uppdatera er historiska graf så vi kan se hur Algon presterat också i september?
Hej!
Nu är jag ju VD för tjänsten, så jag kanske borde säga att det inte finns några nackdelar alls, men jag vill som sagt försöka vara så öppen som möjligt och försöker identifiera det som kanske kan uppfattas som nackdelar:
- Vi har idag ingen hundraprocentig automation eller koppling till mäklare, bank eller ISK. Som medlem hos oss har du alltså dina pengar på ett ISK hos t.ex. Avanza eller Nordnet. Vår tjänst erbjuder ett gränssnitt som talar om vilka 10 aktier du ska köpa och hur många andelar av varje. Du behöver sedan rapportera tillbaka till oss när köpet gått igenom. Den processen tar kanske 15 minuter per månad när man lärt sig, men i början kan det kännas ovant och ta lite längre tid.
- Risken finns också i den manuella processen att man skriver någon siffra fel, vilket leder till att algoritmen feltolkar dina köp. Då behöver vi göra manuella ändringar på vår sida som kan ta lite tid. Vi försöker vara blixt-snabba i vårt supportverktyg, men har vi flera kunder att prata med samtidigt kan det vara lite fördröjning från start till att man får hjälp. Det kan så klart vara lite irriterande, men vi jobbar på att göra detta bättre. (Tanken är att helautomatisera tjänsten i framtiden, till exempel under nästa år).
- Vi använder en likaviktad portfölj på 10 aktier för optimal risk och diversifiering. För att kunna handla lika mycket av 10 olika aktier varje månad så behöver man börja med minst 10 000 kr i verktyget (men som ligger i ett ISK som sagt). För vissa är det en symbolisk summa, men för andra är det så klart mycket pengar.
- Risken är att vår metod är något mer volatil än index. Vi har gjort beräkningar över tid och med stop-loss bör vi minimera risken, men jag behöver återkomma med exakta siffror då vi måste göra om lite beräkningar i vår backend och dubbelkolla detta innan vi säger mer. Det finns dock indikationer på att vi ska kunna få en Sharpe som är BÄTTRE än index.
- Avgiften baseras idag på ditt totala innehav i verktyget. Lägsta avgiften är 1299 kr per år vid en portfölj på 10 000 kronor. Skarpa hjärnor ser snabbt att det innebär nästan 13% i avgift. MEN, då erbjuder vi en algoritm med historisk snittavkastning på 27% per år (drygt 24% vid 0,25% i courtage). Efter avgift blir det ändå 14% kvar vilket är mer än Stockholms-börsens historiska avkastning. Vid större summor ökar avgiften, men taket ligger på 2999 kr/år. Det innebär för en portfölj på 100 000 kr en avgift på 3% för 24% historisk avkastning efter courtage, alltså cirka 21% mot börsens 8%.
När vi lyckas helautomatisera tjänsten, vilket främst är en tids- och kostnadsfråga, så går vi förmodligen över till en modell som liknar fonder mer, ungefär som Sigmastocks modell, men med vår strategi. En idé då är att till exempel bara ta betalt på överavkastning, vilket jag inte känner till att någon annan gör idag. Redan idag erbjuder vi också en garanti på avgiften tillbaka om man inte slår börsen under sitt första år, så vi är väldigt säkra på att modellen ska fungera framåt också. Den största risken du tar är alltså att du “äventyrar” ditt kapital i en för dig okänd metod, men vi gör vårt bästa för att lyfta fram, kommunicera och förklara varför metoden fungerar, och försöker också bära en del av risken i form av garantin på avgiften.
Skulle det vara så att någon annan ser en uppenbar risk eller har kommentarer att jag missat något viktigt så tar jag gärna till mig av den feedbacken. Vi vill göra erbjudandet så positivt och tydligt som möjligt.
Japp, det kommer alltid i början på månaden efter. Anledningen till det är att vi back-testar med 1 datapunkt per månad, eftersom ombalansering sker månadsvis. Därför uppdaterar vi våra grafer först när en hel månad har gått. På Instagram delar vi också med oss av resultat baserat på Avanzas “Din månad” och våra grafer där. Jag skickar med en bild på min månad hittills för att visa att det är svag korrelation mot börsen (jämfört t.ex. med Avanzas Auto 6 och Zero), även om jag ligger sämre än börsen just idag:
Till den som undrar om just back-testing med 1 datapunkt per månad så testar vi alla börsdagar, men med ett dataset per börsdag. Vår data börjar med start i januari 2007, men testerna börjar i juli 2007 då vi behöver 6 månaders historik till våra momentum-beräkningarna. Sedan testar vi ett dataset från varje börsdag i juli 2007, med ombalansering 1 gång per månad, fram till nu (augusti 2022 eftersom september fortfarande pågår).
Den graf man ser på hemsidan och de siffror vi redovisar är medianen av alla dessa börsdagar vilket vi tycker är det mest logiska sättet att presentera siffrorna. Beroende på börsdag hade man fått något olika aktier och något olika resultat, men spannet är mellan 23% och 36% CAGR ungefär, vilket innebär att vår median är bättre än att redovisa t.ex. medel.
Finns det någonstans man kan se recensioner, eller historisk utveckling hos olika personer?
Hej!
Ja, på hemsidan har vi lite recensioner från olika användare. Det är ju upplagt av oss så det är punkt-insatser där vi pratat med de användare som varit intresserade av att dela med sig:
https://stocksholm.com/sv/recensioner/
Vad det gäller utveckling hos olika personer så får jag nog hänvisa till vår Instagram (@stocksholm) . Där lägger åtminstone jag och en av våra andra medgrundare Pablo upp våra resultat varje månad. Sen har vi sedan tidigare några olika medlemmar som delat sina resultat, bland annat vår CMO Katja men också kunder som faktiskt skickat resultat till oss för att de varit så nöjda (och jo, det finns också medlemmar som varit missnöjda, absolut, men under de två åren vi haft vår garanti för avgiften igång har bara 2 eller 3 personer utnyttjat den, vilket är i princip försumbart).
Vi jobbar hela tiden på att göra hemsidan bättre, så tanken är att lägga upp lite material där och dela dels våra resultat men också lite fler nyckeltal (t.ex. max drawdown) från back-testingen. Just nu prioriterar vi dock att få in de amerikanska börserna i verktyget.
Jag har också precis skapat ett konto på FinFollow som är en annan Fintech-startup. De har ett verktyg som påminner om Shareville, men som fungerar oavsett vilken mäklare man har. Jag har även satt undan ett litet belopp för att starta ett konto hos Nordnet att dela på Shareville. Mer om det kommer också kommuniceras ut på vår Instagram som antagligen är vår mest aktiva kommunikations-kanal just nu.
Trevligt att du tittar in här @Levi , klart förtroendehöjande!
Vad gäller sharpe - vilket värde får ni i era backtester när avgift och 0,25% courtage är avdraget? Det är väl främst treårig sharpe som är intressant om man vill jämföra med fonder?
Och vilken standardavvikelse får ni i backtest?