Jag tänkte deklarera mina köp och sälj på K4-blankett. Om ni har några tips tar jag tacksamt emot. Annars matar jag bara in uppgifter tänker jag. Gissar att det inte finns någon automagi i detta utan att jag måste göra det själv.
Pratade med Skatteverket idag. Försäljning ska redovisas på K4-blankett. Utdelningen ska redovisas i punkt 1.7, den vanliga delen. Har lagt in det nu. Är ju småpotatis, men rätt ska vara rätt.
Jag såg i Payouts-mejlet som kom igår att Tangy Market implementerat en ny funktion i appen som kan vara behändig vid deklaration:
Transaction Data Export
We’ve now added a function to let you export all of your transactions. You’ll find it in the app under Account → Export Transaction Data.
Den exporterar alla transaktioner från ditt konto till en CSV-fil som du sedan kan exportera till Excel och räkna med där.
Förresten har ni köpt Watain-andelar? Vad tror ni om dem, kommer det att bli en bra utdelning på 3 år? Jag köpte 8 stycken. Såg att det fortfarande finns andelar till IPO-pris kvar.
Har Watain några fans? Känns som sparsmakat med lyssningar på den typen av musik.
Vinylerna är väl väldigt värdefulla idag - vet ej med streams
Deras mest streamade låt har 4,6 miljoner streams på Spotify. Kan jämföras med Ghost (555 miljoner), Sabaton (144 miljoner), In Flames (99 miljoner), Amon Amarth (93 miljoner), Meshuggah (59 miljoner) och Opeth (28 miljoner). Lite överdrivet att säga att Watain inte har några fans, men det finns helt klart svensk hårdrock med en bredare fan-skara.
Watain har för övrigt 96 100 lyssnare i månaden enligt Spotify.
Tangy update. Dom inför en månadsavgift för att få ha investeringskonto om man ej har minst 1000 EUR. Har precis under det, och försökt köpa på för att komma över. Men slogs då över hur låg likviditeten är samt att säljorders ligger på löjeväckande priser många ggr högre än förväntad återbetalning under investeringstiden.
Tycker Tangy borde inför någon form av rikt-pris, tex baserat på en förväntad IRR
När nu spottan översvämmas av generiskt AI-skräp känns den här affärsidén ännu sämre än vid starten… imho.