Finns det ingen vetenskapligt bevisad bra strategi för att planera fire? Uppbyggnadsfas, risknedtrappning när man börjar närma sig fire och sedan uttagsstrategi? Tänk om det fanns en sparrobot som kunde fixa det här åt oss. Man stoppar in pengarna på fire-roboten, väljer sitt siffra på hur mycket man behöver per månad, hur länge pengarna ska räcka och sin risktolerans. Resten fixar roboten. När rätt nivå är uppnådd börjar den betala ut månadsvis. Sedan ska den även kunna förändra strategi och utbetalning baserat på hur börsen gått.
Kundunderlaget för FIRE är nog vädligt litet, speciellt om man tittar på Sverige, dessutom är de snåla jävlar som förmodligen blir svåra att tjäna pengar på.
Däremot skulle det nog kunna funka för pensionssparande generellt och dessa funktioner finns ju redan delvis i olika pensionssparanden men kanske inte så mycket för ISK.
Du kan ju t.ex. skaffa kapitalförsäkring med utbetalning på någon storbank och köpa deras generationsfonder som ombalanserar automatiskt men då får man ju betala därefter.
Annars kan väl Lysas robotsparande på ISK göra utbetalningar efter fast belopp, procentandel eller en vald period.
Fördelningen kanske man får logga in vart femte år och peta på genom att svara på deras frågor.
Men det är bra förslag som säkert kommer som extrafunktioner så småningom.
Det du beskriver existerar redan idag i form av “generationsfonderna” som de olika bankerna ofta har som förval inom tjänstepensionerna. Problemet är bara att snittsvensken sparar för lite.
Jag tänker att det skulle kunna vara ett val i tex lysa, inte att det skulle vara en fondrobot med enda affärside att bli rik på fire-kunder. Det skulle också kunna bli en fantastisk marknadsföring där man skulle kunna locka nya kunder med att man fixar så de blir ekonomiskt oberoende och kan gå i pension x år tidigare. Bara att luta sig tillbaka, månadsspara och låta fondroboten fixa allt
Vad är de konkreta skillnaden mellan det Lysa erbjuder idag och det du efterfrågar?
Generationsfond i kf med automatisk månatlig utdelning?
Det är väl många…tex: Det finns ingen automatisk utbetalning i procent av portföljen som sker per automatik när man uppnått en viss nivå man själv knappat in. Det finns ingen automatisk förändring av balanseringen (räntor/aktiefonder) i olika nivåer när man närmar sig fire.
Generationsfonder baserar sig som jag förstår på ens ålder. Det ska den inte göra. Roboten/fonden ska basera sig på den nivå man har investerat i förhållande till den nivå man ska önskar uppnå.
Jag ser inget speciellt stort värde i dessa två ganska små features.
I princip är Lysa tvingade enligt lag/regler att göra om kundkännedomen då och då (tror årligen). Då kommer ju olika fördelningar att föreslås.
Sen finns det så vitt jag vet ingen uttagsstrategi to rule them all. Så det behöver man individuellt bestämma en…
Resten finns ju redan hos Lysa.
Kundkännedom och investeringsprofil duger inte som underlag för hur en fire-person önskar. Frågorna handlar inte om hur stor nivå man vill uppnå, hur mycket man tänker ta ut per år och vad det skulle innebära i spridning mellan räntor och aktier. Men om det nu bara är små justeringar som behöver göras så finns ju goda förutsättningar för lysa att bygga en sån möjlighet!
Kan du utveckla detta för jag förstår inte vad som skulle kunna göras bättre?
Jag har en nivå jag önskar få ut per månad. Det knappar jag in i sparroboten. Jag knappar in hur mycket jag sparar per månad. Sparroboten räknar ut vilken sammanlagd nivå jag behöver för att bli fire enligt fyraprocentregeln. Sparroboten räknar ut hur länge det borde ta för mig att uppnå nivån enligt de värden jag knappat in, det värde jag har, den fördelning jag har osv. Den skapar då en bana för hur min portfölj kommer växa och när man börjar närma sig fire-nivån så ombalanserar den genom att trappa ned från hundra procent aktier till räntor. Går börsen sedan ned mycket så kan det ju ta längre tid innan jag blir fire vilket gör att den balanserar om igen till mer aktier. Den gör en mjuklandning med rätt andel räntefonder baserat på hur långt den gissar att jag har kvar till fire.
Jag ser inte att det är rimligt många antaganden som en förvaltare kan sälja (inte ens lagligt under finansiella regelver eftersom man börjar lova saker om uttag).
4% regeln käkar upp kapitalet på 30 år.
Vad händer om kapitalet inte räcker?
Vilket inflationsmått ska uttagen räknas upp med?
Vad händer om det är en skitstor hög med pengar kvar efter 25 år?
Vad händer om marknaden går dåligt innan så tillväxten inte är där som prognosticerat?
En tjänst som detta kan inte poola pengar som pensionerna/trad gör. Det blir mycket svårare att få till dessa uttag på både juridiskt och/eller praktiskt rimligt sätt.
Det här handlar ju bara om att få automatisk hjälp utifrån vissa premisser. Det är inga utfästelser från banken mera än att man hanterar pengarna automatiskt baserat på det sätt man lovat att göra.
Jo men då kommer vi tillbaka till detta med 4% regeln. Den kan du inte ha inbyggt utan varje kund måste välja sin egen uttagsstrategi.
Med det kommer då att även justeringar löpande under uttaget måste göras av kunden.
Å då är vi till baka i Lysas nuvarande tjänst mer eller mindre.
Jag ser ingen konkret skillnad här.
Vad är USP?
Man får väl knappa in 4 procent då om det skulle vara ett problem att ha en fondrobotstrategi som heter “fire - enligt fyraprocentregeln” ![]()
Hade underlättat för mig väldigt mycket om balansering skulle ske automatiskt baserat på den nivå jag har och den nivå jag vill uppnå. Det är ju det som är det viktiga egentligen men finns ingen fondrobot så vitt jag vet som klarar av detta. På sin höjd är det “sparhorisont” men det håller inte eftersom man ju inte komma bränna hela kapitalet direkt när kommit fram till sin sparhorisont.
Men 4% är inte tillräckligt för att definera “4% regeln”.
“4% regeln” bygger på:
4% av ursprungligt belopp justerat för inflation som årligt uttag med 60/40 (eller om det var 70/30 portfölj) med 30 års uttagsperiod. Uttagsbeloppet är alltså oberoende av kapitalets värdeutveckling.
Det gämmer sig alltså en hel hög med antaganden som du inte kan göra för varje kund…
Vill du ha längre eller kortare uttagsperiod ändras siffrorna.
Vill du ha kvar kapital i slutet ändras siffrorna.
Vill du ha mer kapital i början av uttaget (yngre) och förväntar dig lägre när du blir äldre ändras siffrorna.
Exakt! Vore ännu trevligare om man även kunde justera de parametrar du nämner! Jag hade dock nöjt mig med en enklare lösning där vissa antaganden görs av roboten
Jag tror du missförstår.
4% regeln går inte att enkelt räkna om till en 6% regel eller en 2,38% regel. Eller räkna om till en 4% över 15 år regel.
Den är baserad empirisk undersökning av historiken. Det saknas alltså möjlighet att bara ändra siffrorna och sen för roboten att räkna om. Det finns ingen matematiskt funktion att applicera för att ändra 4% regeln.
Så bra för då kan fondroboten bygga på det som faktiskt funkar så slipper jag sitta och fundera och fippla själv. Ännu viktigare då med en fondrobot som kan göra jobbet åt mig.