Sitter i en usel sits på jobbet där jag inte tror att jag vill sätta min fot igen. Ser en möjlighet att kliva av lönearbete helt. Hade väl tänkt härda ut lite till men nu vet jag inte hur jag ska göra. Får väl låta tanken sjunka in lite och börja grotta ner mig i uttagsstrategier, omplaceringar mm. Osäker mark…
Det är få saker som inte går att ångra. Det går alltid att hitta ett annat jobb om det behövs i framtiden. Det kanske inte blir drömjobbet eller drömlönen, men förmodligen tillräckligt för att ta dig över en svacka eller komplettera likviditet.
Jag kan känna igen mig i din situation. Är dock lite före dig eftersom jag sade upp mig för två veckor sedan och är nu i avslut/karens.
Tre råd:
Sätt upp tidpunkter för beslut och håll dig till dessa. Ex härda ut en period för att därefter ta ett beslut, antingen sluta eller stanna kvar.
Gör ditt allra bästa oavsett beslut. Avsluta så snyggt det går, om det blir ditt beslut. Om du stannar så gör ditt jobb tillräckligt bra. Det går inte att backa ett dåligt avslut.
Riskera inte din hälsa och personlighet. Har man hamnat i en dålig sits, oavsett anledning, påverkar det hela dig och din omgivning och familj. Det är inte värt det.
Vilka marginaler har du i ditt FIREkapital?
Klarar det exempelvis den nödvändiga inflationsjusteringen om minimum tva procent per ar?
Har du utöver detta en buffert för idag mer eller mindre förutsedda utgifter?
Har du nagon guldkantsmarginal utöver detta?
Trist att leva pa blodpudding resten av livet…
Svar Nej pa nagon av ovanstaende fragor och jag skulle rada till…don´t quit your dayjob.
En verklig FIRE,som jag ser det…är det totala oberoendet av framtida kapitalgenerering.
Läst tråden om Monte Carlo simulering och testa dina förutsättningar och uttagsstrategier. Jag har kommit fram till att en Golden butterfly-portfölj är bäst för mig.
Edit: Ignorera detta (men jag spar det som förklaring av posterna nedan). Jag vet inte hur jag lyckades blanda in FIRE i TS fråga.
Om du slutar, är det bara FIRE som är alternativet då, eller kan du hitta ett jobb du trivs bättre på? Om du kan hitta ett jobb du trivs bättre på så är det inte mycket att tveka på. Sluta. Om det bara är FIRE som finns som alternativ är det knepigare. Tänk, räkna, tänk, räkna, …
Jadå det finns buffert. Tagit höjd för att vi klarar oss minst sex år utan att röra det investerade kapitalet. Finns även marginal för lite vardagslyx.
Kan tipsa om egenanställning via t ex Konsultfaktura, om du kan gå in som konsult. Du kanske besitter kunskaper som efterfrågas.
Lite friare då du bara tar de jobb/uppdrag du vill.