Tankar kring arv från arvingens perspektiv?

Hej,
Jag vet att det har lyfts i vissa andra trådar, men jag skulle vilja höra fler perspektiv och tankar kring arv av pengar. Forumet utgår ju mycket från intresset att skapa sin egen rikedom (ekonomisk och själslig), men jag skulle gärna vilja höra om det finns någon som har liknande erfarenheter som jag, från arvingens perspektiv.

När jag var 18 fick jag ärva en större summa från en nära äldre släkting som gick bort. Släktingen hade ett stort intresse för pengar och företagande, och de ekonomiska framgångarna tror jag delvis var ett självförverkligande och revansch för en ekonomiskt utsatt barndom. Under uppväxten i en mindre stad på 90-talet gjorde detta att min familj hade en avsevärt annorlunda ekonomisk situation än de flesta av mina jämnåriga. Eftersom pengarna investerades hade de också vuxit fram till den tidpunkt då jag och mina syskon fick arvet i aktier och fonder. Ingen annan i familjen har haft riktigt samma intresse och ekonomiska driv, och inte heller varit så insatta i hur man förvaltar större belopp. Det har dock varit viktigt att inte vara “ekonomiskt oansvarig”, och oron för att göra fel sak med pengarna har gjort att vi syskon därefter lät dem ligga under många år.

Det som gnagt i mig har dels varit känslan av att förvalta gåvan på rätt sätt. Jag har känt oro för att pengarna plötsligt ska försvinna, men också för jag inte utnyttjar mina möjligheter om jag inte använder dem. Pengarna har också bidragit till att skapa viss beroendeställning och känsla av tacksamhetsskuld mellan min förälder och släktingen, vilket jag tror har gjort det svårare att prata om ekonomi inom familjen på ett mer neutralt sätt.

Många gånger har jag upplevt en rädsla över att bli “påkommen” med min situation, att folk ska tycka att jag är bortskämd eller en person som inte tar eget ansvar för mitt liv. Pengarna har möjliggjort att jag och mina syskon äger lägenheter utan lån, inte har studieskulder och att vi har pengar kvar investerade i fonder. Återigen ett mycket annorlunda utgångsläge än mina bekanta, och något som ingen av oss realistiskt hade kunnat uppnå på egen hand.

Detta är något jag bara pratat om med min partner, och delvis med min äldsta vän. Det kan låta överdrivet, men jag kan ofta känna att det blir en hemlighet som jag döljer för dem jag träffar och något som står i vägen för att låta andra lära känna mig på djupet.

Idag är jag i tidiga 30-årsåldern och har försökt bearbeta mina känslor kring detta på olika sätt. Jag har känt mycket skuld och skam över min situation, samtidigt som jag också är tacksam för de möjligheter detta ger mig i livet. Från att tidigare nästan ha varit rädd för pengarna har jag mer aktivt försökt lära mig mer, bland annat genom att hitta hit till forumet och podden. Att lyssna till andras tankar om ekonomi har gjort att jag nu känner mer kontroll över min egen situation. Finns det någon annan som har haft konfliktfyllda känslor angående detta och som vill dela med sig av förhållningssätt som fungerat för er?

12 gillningar

Vad ska du skämmas för? Det begriper jag inte alls. :blush: Är ju knappast ditt fel att andra människor inte har/kan hantera pengar.

Tänk på att även om någon som ärver pengar men har brist på ekonomiskt vett kommer spendera pengarna sen vara tillbaka på ruta ett igen. Det hjälper inte att hälla vatten i en läckande spann. :person_shrugging: Jag vet en person som brände hela sitt arv på 600 k på ett halvår. :exploding_head:

Vad bra att du fick ärva pengar och har det ekonomiska vettet att förvalta dom. :innocent:

5 gillningar

Jag kommer själv från en miljö där det var normalt att ”ha pengar”. Även om vi hade dåliga inkomster under min uppväxt hade även jag ett visst kapital som kom från arv. Vissa av mina vänner hade mer sådant kapital än jag. Alla hade det så klart inte men det var väldigt vanligt. En kompis ärvde flera hyresfastigheter i centrala Stockholm (som han fortfarande äger). De är fina, jag har varit där.

Som jag förstår din berättelse handlar frågan mer om klass och uppväxtmiljö än om att ha haft unika förutsättningar. Det är inte kapitalet som är grejen utan att ha växt upp i en miljö där det varit norm att sakna kapital.

Jag har i vuxen ålder träffat vissa som ärvt pengar som gjort att de varit ”FIRE från födseln” mer eller mindre. De jobb som de har eller har haft har mest varit av karaktären hobbies och en sorts fasad. Det upplevs som känsligt att prata öppet om att vara försörjd av kapital utan att själv ha jobbat ihop detta. Detta kan jag förstå medan din situation framstår som jämförelsevis normal.

Många av oss som är yrkesverksamma idag får stora arv. Jag har själv två äldre föräldrar i livet. Båda bor i ägda och skuldfria bostäder i Stockholm. Mina förhållanden är inte unika på något sätt och återigen finns det många som kommer att få ut mer än jag. Jag tänker inte så mycket på det i vardagen.

Jag tror det är bra att prata med personer som kommer från ”rikare förhållanden”, alltså kommer från familjer där pengar varit mer självklara. Du kommer då förstå bättre mer konkret att din situation inte är så unik.

Känner igen det helt. Det är inget man skryter med av flera skäl.

• Folk tycker man är bortskämd
  • Folk kan försöka utnyttja eller lura en
  • Nån galning kan tycka det är mer ok att råna en
  • Folk kan känna “varför ska jag vara trevlig eller hjälpa någon som redan har det bra”.

Första tanken var att skänka bort hälften. Sedan började jag fundera på vad som är bäst att skänka till och ifall jag har det moraliska mandatet att avgöra vad som är rätt och fel att premiera med en gåva.

Sedan insåg jag att ränta på ränta effekten gör att gåvan blir mindre desto tidigare jag ger den. Man bör alltså vänta med gåvan. Sedan insåg jag att pengarna på sätt och vis innebär en “gåva” medan de är placerade, men att mottagare har motkrav på avkastning så att man kan ge mer genom att återinvestera varje år. Dessutom blir avkastningen kvitto på att pengarna gjort nytta.

Sedan dess ha skuldkänslan lagt sig. Men jag har kvar en moralisk drivkraft att maxa ROI och inte lägga pengar på en pool, gigantiskt tralldäck eller en massa semestrar. Det är lite svårt att förklara hur jag tänker för svärföräldrarna bl.a. De tycker jag är snål.

Jag ville knappt ta emot pengarna först. Det kändes orättvist. Först när jag började se pengarna som en “kompensation” för svårigheter i uppväxten började jag förlika mig med tanken.

I flera år försökte jag “jobba ikapp” min förmögenhet. Alltså återskapa värdet av arvet på egen hand för att “förtjäna” det. En helt omöjlig och totalt osannolik uppgift som ledde till mycket inre stress, besvikelse och egentligen ett slags självförakt.

3 gillningar

Känner igen lite men inte så mycket av det du beskriver. Uppväxt i en by så fanns det vi och en familj till som hade mer pengar än man behövde på 1år, resten av familjerna gick runt med 1 charterresa var 10:e år. Men ngn skam har jag aldrig känt över att jag haft mer pengar än de flesta klasskamrater fr lågstadiet till högskolan. Dock har jag känt ett ansvar att försöka ge lika mycket pengar till mina 2 barn som jag fått av mina föräldrar. Dvs om jag ärvt 1mkr så är tanken att mina 2 barn ska få 1mkr var. Första målet var i nominella pengar (uppnått). Andra målet i reala pengar (dvs mht KPI), börjar närma det målet, så det tror jag att jag kommer att nå. Tredje målet är att mitt arv ska ha förräntas sig lika bra om OMX30 sedan mina föräldrar gick bort, troligen ouppnåligt eftersom jag i början förvaltade arvet dåligt men numera har den större delen av mitt förvaltade kapitel är i OMX30-aktier.

1 gillning

När jag läser vad du skriver blir min tanke att problemet kanske inte är pengarna utan att de har lämnats vidare utan att ni har fått kunskaper och förhållningssätt till dem med på köpet. Det verkar bara finnas lösa tankar och värderingar som är antydda/underförstådda.

Tror att det är viktigt att tänka på för dem som lämnar vidare stora summor. Det sista man borde vilja är att pengarna gör mottagarna obekväma. Man har ett visst ansvar för situationen när man lämnar vidare stora summor.

1 gillning

Jag vill bara berömma dig för en väldigt känslomässigt rik beskrivning av dina upplevelser.

3 gillningar

Jag har fått lite större summor utmed åren från både föräldrar och morföräldrar inte miljonbelopp men några hundralappar iallafall.
Kände ett par år att detta är ju inte mina pengar och samlade på hög och var rädd att investera dom.
Men det har gradvis släppt och nu växer dom i lugn och ro tills den dag jag antingen behöver använda lite av högen eller när mina barn kan ha nytta av dom.

Har inte använt en krona till konsumtion av dom pengarna utan det har jag sparat ihop till själv vilket kanske har bidragit till att det känns helt okej att fått en lite bättre ekonomisk sits än kompisarna.

Spännande tråd, och intressant att höra andras tankar om arv vilket kan vara livsförändrande.

Har egna, annorlunda erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan i liknande sits. Men jag varnar för en lite längre, detaljerad och möjligen även spretigare berättelse.

Jag är uppvuxen med en mycket strävsam far som under hela sitt liv arbetat idogt inom jord- och skogsbruk. Sammanlagt har familjen under hans hand gått från skuldsatta till lönsamma med bland annat drygt 1000 produktiva hektar mark och en betydande djurproduktion. Värdet på tillgångarna och kassaflödet i familjeföretaget överskrider således vida de realtillgångar i pengar och värdepapper som visserligen även finns inom familjen.

Har själv sedan tonåren inspirerats och fascinerats av företagare och givit mitt allra yttersta för att utmana mig själv. Så pass till den grad att jag bland annat tagit mig in på två av de mest prestigefyllda utbildningarna här i Norden och därefter haft ett antal måttligt framgångsrika år inom företagande och yrkesliv bakom mig trots ett starkt risktagande vilket förklaras av skälen nedan.

För drygt 10 år sedan skedde början på ett arvskifte i min familj, samtidigt som jag var utflugen för att studera på annan ort. Som en bomb från ovan fick jag då veta att min äldre bror skulle ärva över 60% av familjeföretaget, med inventarier, bostad och anställda kommande månad. Medan resterande 40% löst omnämndes kunna tillfalla mig och vår äldre syster. Jag är av uppfattningen att människan föds som ett tomt blad i naturen - och att varje möjlighet vi har därutöver är något vi endast kan tacka våra föregångare för. Upplevelsen tog trots detta mycket hårt på mig då en känsla av att inte vara något värd i min fars ögon genast översköljde hela min värld. Trots att jag med säkerhet är hans äkta son, tvivlade jag flera gånger på mitt ursprung och undrade ifall jag endast varit på besök i min egen familj.

Drygt 8 år därefter och ännu färskt pågående, har vi i familjen fått veta att den kvarvarande delen av arvet kommer att delas upp mellan min syster, mig och åter igen min bror.

Sammantaget kommer jag och min syster ha ärvt varsin fastighet varav ingen är anspråkslös, men vilka utgör knappt 15% vardera av den ursprungliga helheten. Detta särskilt ifall man räknar in belåningen som medvetet hållits högre i de fastigheter som vi en dag sägs få ärva - i huvudsak för att finansiera min brors löpande verksamhet. Därtill arbetar min far sedan den stora överlåtelsen 10 år sedan utan ersättning för min bror, för att stärka kalkylen i den huvudsakliga verksamheten ytterligare - vilket hjälpt till att finansiera omfattande markköp till huvudenheten de senaste åren.

Till detta kan tilläggas att det bitvis pratats om att jag vid tillträdesdagen ska ersätta min bror med likvida miljonbelopp eftersom hans nu ytterligare del av arvet (cirka 10 procentenheter i de kvarvarande dryga 40%, efter de tidigare överskrivna 60%) kommer att vara mindre än de dryga 15 procentenheterna som jag och min syster vardera får del av. Dvs - det ursprungliga arvet på över 60% talas inte längre om, som att det aldrig skett. Det har även framkommit att sjötomter med rejält fritidshus och annan mark som förväntats tillfalla min syster, i hemlighet överskrivits på min bror sedan flera år tillbaka.

Det kan för berättelsens liv även nämnas att min bror vid vetskapen om den senare fördelningen blev rosenrasande, och skapade ett extremt tumult eftersom han av outgrundad anledning länge ansett sig ha ensamrätt till hela arvet och absolut inte vill att vi syskon ska ärva någon mark. Så till den grad att han för ett kort ögonblick sade sig vilja säga upp hela arvet eftersom han enligt utsago aldrig skulle givit sig in i skogs- och lantbruket om han inte skulle få allt. Det anspelar i stort på min fars djupa önskan att någon i familjen efterträder hans arbete, till skillnad från många granngårdar där barnen sålt allt och flyttat till flådiga hus i storstäderna.

Då min egen dröm är att en dag just återskapa ett familjeföretag kring jord- och skog erbjöd jag mig givetvis på studs att köpa ut min bror genom belåning, så att han och hans familj aldrig mer skulle behöva jobba igen - men han backade på en femöring eftersom det hela föga förvånande var tomma ord för att pressa oss syskon att ge upp mer av arvet.

Medan min bror sedan dess har utökat storleken av såväl sin verksamhet, som personalstyrka och privata bostad med cirka 30-50% och på så vis kan anses frodas, kämpar jag och min syster med att få ihop pengar till räntor, barnkläder och vardag och sliter på våra sätt.

Trots allt det som pågår har jag en mycket god relation till min familj, mycket tack vare min underbara mor och syster som båda är fantastiska på att underhålla relationer.

Nu slutligen beträffande min egen situation, vilken med avstamp från denna berättelse är förvånansvärt bra.

På ett finansiellt plan lever jag i en situation där jag upplever mig ligga back med cirka -0.5 miljarder eftersom det är den summa jag som minst skulle behöva för att förvärva motsvarande familjebruk (med fastigheter och maskiner) som min bror övertog strax innan han fyllde 30. Det är såklart ett belopp som med ökande priser på mark stiger med 5-10% årligen - och drömmen blir således mer distant för varje år som jag inte lyckats bygga bolag från scratch som ger över 25-50 miljoner i nettoöverskott. Det är vad som krävs för att hinna ikapp drömmen om att återfå det liv som den mänskliga delen av mig upplever mig ha förlorat.

De verksamheter jag hittills lyckats få fram med i sammanhanget oansenliga medel (cirka 50 000 kr i förskottsarv från min morfar blev startskottet för en verksamhet som idag utgör majoriteten av mitt dagliga kassaflöde och levebröd).

Någonstans i allt detta kan jag dock känna en sådan enorm tacksamhet för den meningsfullhet, och den styrka det fyllt min själ med. Att göra denna till synes omöjliga - men trots det hoppfulla resa från botten. Att ständigt behöva utvärdera och förbättra det jag tar mig för, för att alls ha en mikroskopisk chans att en dag kunna titulera mig själv miljardär (sett till dagens prisökningar kommer det sannolikt krävas att nå dem beloppen om man blickar minst 30 år fram) för att i så fall bara sänka allt i ett nytt hamsterhjul av jord- och skogsbruk. Nästan så att även Sysifos skulle skrattat :smile: :rock:

Jag är fullt medveten om att mina chanser att återskapa min barndom är snudd på omöjligt - men jag är varje dag besatt av att försöka. Detta samtidigt som vardagens natur ställer krav även på trygg och stabil inkomst genom visst förvärvsarbete i skapandet av en egen familj. Trots denna besatthet omgiven av konflikterande aspekter har jag på något vis lyckats finna både lugn och tillfredsställelse även i vardagen och övriga livet.

Många gånger har jag funderat på varför min far, som jag ser mycket upp till och djupt respekterar, gjort som han gjort. Samtidigt är det enligt min filosofi hans sak att bestämma. Med åren har jag även insett att jag inte vill veta - med rädsla för att svaret skulle vara något annat än det svar jag själv valt och även talat om för mor och far då diskussionerna kring arv varit som hetast:

Jag och min syster har i själva verket givits den största gåvan genom (utöver en kärleksfull och bondförnuftig uppfostran) möjligheterna att genom eget arbete kunna stå raka i ryggen ovanpå liv som vi i stor grad har oss själva att tacka för.

Den själsliga uppfylldheten av att vara förtjänt av det som står på bordet, den standard och det liv som vi uppnår för oss och våra familjer. Den kan inte köpas med arv eller pengar. Så trots om jag knappt skulle nå en hundradel av den resa min bror kommer göra, så är det min hundradel - och jag kommer göra allt för att få den att växa, och tänker njuta längs vägen.

Strävsamhet byggd på starka skäl är möjligen en av de mest outtömliga källorna till meningsfullhet i vardagen. Om jag mot förmodan en dag skulle återuppnå min dröm är jag dessutom rädd att bara bli sittandes med ett glas vin i solnedgången, och inte längre ha något att strida för.

En känsla som jag gång på gång intalar mig själv att släppa, för på sista dagen hoppas jag trots allt bara kunna göra det. Sitta ned och ta ett sista glas blickandes ut över horisonten.

5 gillningar

Intressant berättelse.
Starkt av dig att ta detta med bra inställning.
Väldigt tufft mot er. Vet inte hur belåningen ser ut på totalen, den kan vara ett problem om värdet ska delas upp på 3 rakt av och 2/3 ska “köpas” ut så blir ibland mängder med lån kvar i förhållande till kapitalet som finns kvar. Antar att han gjort kalkylen att kalkylen inte tål särskilt mycket utköp innan risken ökar kraftigt att din bror inte lyckas hålla lönsamhet i bolaget som helhet.

1 gillning

Ja, möjligheterna för huvudverksamheten att växa kraftigt skulle minskat drastiskt om den delades på tre. Den saken är säker. Därtill hade det kunna lett till tre som sliter mycket för mindre, istället för att två fått söka lyckan på andra håll med något bättre förutsättningar än genomsnittssvensken.

Nej precis - inte obelånat, dock såklart mycket långt under marknadsmässigt värde. Med markernas värdeökningar de senaste decennierna (eller som i fallen med viss mark generationerna) kan du inte bedriva något med lönsamhet ifall du skulle låna upp mot marknadsmässigt värde. Därav det egna behovet av enorma summor för att alls kunna köpa upp mark och bedriva motsvarande verksamhet utan att gå under av räntor från skuldsättning. Världens gårdar växer sig större och de som inte gör det köps ut eller går under. Därav behovet att lämna en finansiell stark ställning efter dig - eftersom den som inte kan köpa upp blir uppköpt. Det blir med tiden lokala monopol, efterträdare har sämre chans i långa loppet om verksamheter delas upp, jämfört med en enskild spelare som får gå starkt in för att vinna.

Det är alltid extra svårt med icke-likvida tillgångar, så jag vördnad snarast att min far tagit tag i det och försökt göra det bästa utifrån sin uppfattning, och börjat lämna över innan åldern tar med sig förnuft eller kapacitet att utföra saken.

Kan inte vara en lätt sak att välja hur man ska lämna sitt livsverk efter sig när det inte finns glasklara särlinjer att dra. Särskilt i ett läge där det som borde vara trippel tacksamhet oavsett utfall, lätt kan landa i trippelt missnöje - oavsett utfall. Min fulla respekt för den saken kvarstår alltid. Likaså motivationen att en dag ha lyckats jobba mig tillbaka i fädernes spår.

2 gillningar

Låter som en livsberättelse som skulle kunna skrivas till ett drama. Jag blir alltid nyfiken på hur kommunikationen verkligen ter sig i sådana här situationer då jag sedan flera år tillbaka inte varit i situationer där de inblandade inte kan motivera, sätta gränser och vara inlyssnande.

Det “borde” (verkligheten är givetvis inte så svart och vit) inte ha varit så svårt för er far att vara tydlig och ärlig med hans intentioner och hans tänk. Det skulle givetvis kunnat leda till osämja det med samt reaktionärt beteende. Dock låter det som att det sist nämnda varit enskilt din brors anda.

Som sagt, jag blir nyfiken på hur kommunikationen gått till och jag vet att det inte går att förklara utan en måste vara i situationen själv för att förstå det.

I vilket fall, tack för att du delade och din livssyn på det hela är inspirerande.

1 gillning