Har hänt, men det går utmärkt att säga nej.
Finns banker att låna av.
Har hänt, men det går utmärkt att säga nej.
Finns banker att låna av.
Svärmor har alltid levt i skuggan av hennes framgångsrika äldre bror. Nu när hon och svärfar fått lite pengar från hans pappa som gick bort så har hennes “behov” av att visa att “pengar finns” ökat markant. (Vi pratar inga miljoner, utan kanske max 500k). (Plus att svärfar på senaste år fått "över medellön, runt 50k).
Svärföräldrarna kör en “lev nu stil”, gillar att spendera, sparar inget för framtiden, vet inte vad investera är för nåt (förutom alla i deras generation: “köpa hus=bra, aktier är farligt”
Om jag nu skulle avslöja att jag har större kapital än vad dom har, så skulle det enbart vara negativt. Min svärmor skulle återigen hamna i skymundan (denna gången av hennes svärson), och hennes “status” sjunka igen, och hennes självkänsla skulle troligtvis också sjunka.
Nu har jag ändå aldrig tänkt berätta rakt ut, (mer i form av att man nån gång köper hus osv.) men jag väljer också att vara väldigt restriktiv just när det kommer till mina svärföräldrar, och låter dom känna sig rika.
Händer oss med – släktingar är på besök och börjar ställa frågor om vad någon oljemålning vi har kostade, om vi köpte nya bilen kontant osv. Hade aldrig kunnat med att ställa någon sån fråga själv; vad kan syftet vara annat än att försöka se hur mycket pengar folk har?
Då kontrar jag med samma. Det är verkligen intressant. Jag kan absolut se ett intresse om det är något man själv funderar kring eller om man är intresserad av något från den ekonomiska sidan, men det är som du säger lätt att det uppfattas som att man vill få den som svarar att skämmas över sitt skryt. Är det en deep-level-Jante-grej? ![]()
Riktigt tragisk livsstil de har, i min ögon. Just att det låter konsumera deras energi och livsglädje. Det är iaf så jag upplever att det tar sig uttryck. De har ju uppenbarligen barn, jobb, boende osv, så varför jaga mer? är det att de upplever sig glada av andras blickar?
F ö, som en i FIRE-båten, är det intressant att se hur få det är som frågat mig om vad jag har (och då räknar jag inte slumpmässigt vald gen Z på internet). Förmodligen hjälper det att jag inte visar upp det på något sätt som Svensson tycker är begripligt.
Känner inte igen mig alls på någon punkt men däremot skulle jag vilja veta det motsatta. Varför man (som jag) tonar ned pengaskryt till en så absurd nivå att man (som jag) väljer att utstråla lodis snarare än en som har det gott ställt.
Njaa, nu är det just i de fallen så att jag är säker på att intresset inte kommer från att man själv har intresset av att skaffa prylarna.
Det är svårt för att inte säga omöjligt att beskriva sättet de frågar på samt andra gliringar genom åren.
Såna kommentarer som att ”jaha, det är fint men det kostade nog också väldigt mycket”. Detta utan att vi har sagt ett ord innan om ”prylen”.
Ja, jag förstod hur du menade. Mitt inlägg handlade mer om de som frågar och som går att förstå vad de menar, eller att man själv frågar om något som exempelvis är en hobby man själv har eller om man går i tankar att skaffa samma sak till hemmet.
p.s. Hänger du med många göteborgare? Min personliga erfarenhet är att det är förvånansvärt många fler där på västkusten som undrar nyfiket. Kanske är det lillebrorsyndromet?
…and let the shitstorm commence! ![]()
Om det ändå vore så, då skulle jag glatt berätta!
Förresten har vi en äldre släkting audiofil som samlar på LP vinyler och har väldigt mycket rariteter (har han berättat). Jag har aldrig sett det som skryt utan det är ett genuint intresse som han är stolt över.
Jag är inget fan av hur dom valt att spendera pengarna, men är ändå helt ok med att andra väljer att leva annorlunda.
Och om jag måste välja är detta 100ggr bättre än folk som är snorsnåla istället.
Men ja som du säger, dom har 2 barn och 2 barnbarn. Svärmor älskar att skämma bort barnbarnen med kläder/leksaker.
Min svärfar har inga bekräftelsebehov, men svärmor har det. Postar alla hotell/restaurangbesök på Facebook osv.
Svärmor är personen som tror hon gjorde en bra deal när killen i gallerian fick henne att teckna om tv/mobil/internet-abonnemang för 3000/månaden från att tidigare betala 2800, men hon fick en ny tv, blender, högtalare och dammsugare… Jag skäms lite inombords när hon stolt berättar.
Älskar när andra skryter om sina investeringar m.m., då lär man sig. Uppvuxen i en medelklassmiljö och ingen som riktigt kunde lära en detaljer i spar/investering, men alltid fått höra “av rika kan man lära sig spara och investera, så lyssna noga när de öppnar upp sig”. Dejtade en gång en kille som i princip bara pratade (läs skröt) om sin lön och familjens tillgångar, var inte så snäll i övrigt (och hade nog komplex för sitt underliv, s.x var verkligen sämsta jag haft). Men GUD vad jag lärde mig om ekonomi! Så tacksam att vi träffades, gav mig ovärderlig inblick i hur sådana familjer kan fungera
Man får ta det goda med det onda, som Lars säger. ![]()

Många vet inte hur pengar skapas. Man verkar tro att de jäser som"deg"
.
Någons vinst är någon annans förlust.
Din " vinst " på en bostad kräver att annan behöver skuldsätta sig.(systemets funktion).
De som har haft pengar under längre tid pratar nog sällan om pengar medans “nyrika” pratar mer om tillgångara.
Sen har vi media som sätter ut de rikaste i pressen med gata och allt. Underlättar för kriminella. Man ska inte sprida allt helt enkelt
Allmänt gillar man att jämföra sig med andra, det gäller ffa för att få en slags bekräftelse.
Men oftast är det dom som vill synas utan att dom är rika på riktigt.
Som att amortera ![]()
Är det inte snarare som sandslott? Du har materia som ligger huller om buller, organiserar det i något som har subjektivt värde.
Kretskort är väl gjorda av kisel, olja och malm t.ex? Det är bara organiserat skräp.
Pengar skapas när banker lånar ut med det här organiserade skräpet som säkerhet. Ett hus är ju också organiserat skräp. Ofta olika sorters lera och döda träd som formats med omsorg.
Ja så kan man beskriva om man tror att det är nollsummespel. Traditionellt ses krediter enbart som skulder och negativt för den som lånar, men krediter är värdeskapande om pengarna används rätt.
Dvs om jag lånar pengar till investeringar i mitt bolag är det ingen förlust. När investeringarna ger vinst har alla vunnit, anställda och aktieägare.
Men detta är OT
Jag utstrålar nog också lodis. Man ska inte slösa på jordens resurser. Köper prisvärt när det gamla inte går att laga.
Jag vill inte ha en “skrytbil”, den sticker bara i ögonen på folk.
Det enda jag har som kan visa min materiella rikedom är att jag har diamantringar till vardags. Det är bara för att jag älskar ljusets brytning i dem och affektionsvärdet. Jag har inte med mig dem utomlands.
Det har varit ganska många trådar i detta ämne, så uppenbarligen är det något som engagerar.
Om någon frågar om ens investeringar - ja. Självklart kan man berätta om man vill det.
Att opåkallat berätta om sina tillgångar… nä.
Annat opåkallat:
Det är ju lite inställningen som skaver, att inte vara lyhörd för dem man är tillsammans med. Det blir väldigt självupptaget, vilket är ganska osnyggt oavsett om det handlar om pengar eller annat.
Självklart kör man vilket bil man vill, köper vilka kläder man vill, gör vilka resor man vill, mm. Man behöver bara inte kommentera det om ingen frågat.
Som jag förstått det från personer från överklassfamiljer som jag umgåtts med så är det på många håll ett tabu att prata om pengar. Det är något ofint. Man ska njuta av en dyr och exklusiv semester eller andra saker utan att behöva fråga vad de kostar.
Att sedan leva bohemiskt är en väg som vissa väljer. Det är ofta lättare att göra det om man har gott om pengar.
För min egen del har diskussionerna sällan handlat om investeringar. Jag är inte direkt intresserad av att prata om sådant själv. Skulle någon aktivt vilja prata om det, så visst, men det är inget ämne jag själv tar upp. Däremot brukar jag tona ner prat om resor och andra länder när jag är med personer som har tydligt begränsade möjligheter att resa.
Dina bekanta låter som dollarmiljonärerna i boken ”Millionaire next door”.
Mina föräldrar hade vänner med kapital investerat i stora lägenheter centralt i London, Hongkong och Stockholm bl a. De gick omkring i träningsoveraller och gympaskor för att det var bekvämt och struntade fullständigt i vad folk tyckte
. Störtsköna typer.