Tankar kring pensionen för en tidig 60-talist

Hej
Jag tycker det låter som om du gjort allt rätt så här långt.

När det gäller Premiepensionen hade jag nog bytt till AP7 Såfa direkt för att inte krångla till det. Skillnaden i fördelning är ganska lika och den avtappning mot räntefonder som Pensionsmyndigheten valt är sannolikt baserad på dataanalys och forskning.

När det gäller det privata sparandet är fem år inte så mycket för att ta några större risker. Å andra sidan kanske inte hela kapitalet behöver tas ut på en gång utan en del av det kan få en längre tidshorisont? Risken kan trappas av efterhand för delar av kapitalet. Här tycker jag det är viktigt att “räkna baklänges”, dvs hur mycket pengar kommer behövas skjutas till från privat sparande på årsbasis för att dryga ut pensionen? Hur mycket kapital kräver det? Hur mycket avkastning krävs för att nå det beloppet? Finns det möjlighet att skjuta till extra månadssparande under tiden fram tills pensionen? Vilken risk är din mor beredd att ta med dessa pengar för att uppnå det erforderliga kapitalet? Är det överhuvudtaget möjligt på så kort tid? Någonstans i balansen av svaren på dessa frågor tror jag att ni hittar en vettig strategi för det privata sparandet.

Fundera också över om en fondrobot kan vara ett enklare alternativ för din mor än en fond portfölj hos Avanza.

När det gäller eventuell flytt av tjänstepension har jag ingen relevant input. Personligen har jag låtit mina pengar ligga kvar spridda över flera bolag och istället försökt hitta lämpliga fonder hos var och en utifrån de diskussioner som förs här (breda index, låg avgift) och sedan samlat alla dessa i en Excel för att vikta ihop dem så att jag på totalen får en rimligt viktad portfölj.

Lycka till!

2 gillningar