Tankar om inkomster | Vad har jag missat?

Skulle nog ändrat till,

”För dig med förmånsbestämd pension, försök att ha din högsta reallön när du går i pension.”

1 gillning

Både och egentligen. Desto högre fasta kostnader man drar på sig, desto större andel av lönen under skatt försvinner i fasta kostnader så att skillnaden blir ännu större än de 10 procentenheter i exemplet ovan. Det är först om man drar på sig fasta kostnader > 38 000 kr/månad (så att man har förbrukat hela löneutrymmet under statlig skatt) som man tvingas minska hastigheten på sin livsstilsinflation då den statliga skatten börjar bromsa.

2 gillningar

Inte riktigt med på hur du menar. Jag tänker kanske för enkelt. 5 papp mer in. 5 papp mer ut. 0 mer i sparande. ? :slight_smile:

1 gillning

Menar att om man har en livsstilsinflation som inte är överdrivet extrem så att man exempelvis ökat upp sina fasta kostnader till 30 000 kr/mån så går då ca 60% av bruttolönen under statlig skatt till fasta kostnader, medan av de pengar som man “jobbar extra” för att dra in men som då kommer över statlig skatt så försvinner “endast” 20% pga statligskatt. Dvs skillnaden blir nu istället 40 procentenheter. Först om livsstilsinflationen gör att man får fasta kostnader över 38 000 kr/månad som det blir “problem” eftersom då får man börja betala statlig skatt även på pengar som behövs för att täcka de fasta kostnaderna.

1 gillning

Snyggt!
Slide 1: En lönehöjning nu blir ofta basen för nästa och kommande lönesättningar och gagnar dig lång tid framöver.

Många ögonöppnare för egen del, så tummen upp. Fullt begripligt också, men är egenföretagare så därav kanske jag är precis rätt målgrupp för dem :slight_smile: kan verkligen trycka på uppoffring av tid mot pengar. Om målet är X miljoner så ere bara att tuffa på när det finns gott om jobb för att sedan pyssla med hobbyer/sidosysslor när inflödet sjunker.