Tycker inte att det är meningsfullt att ställa grupper mot varandra och utpeka vinnare på det sättet. Det är ju inte heller något som går att lösa på något rimligt sätt, hur skulle det i så fall fungera? Ska man även ta hänsyn i så fall till hur pass väl man tagit hand om sin hälsa? Ska ensamstående män få mer än gifta, gifta män brukar ju leva ngt längre?
Du har missat att garantipension betalar ut först vid 66 års ålder. Går man tidigare får man bara ut sin intjänade pension.
Jag ser pensionen som ett skyddsnät. Bra att ha, men planen är inte att kasta mig i det och hoppas att bli nöjd med det utan något annat. Bara för att jag har A-kassa så skippar jag inte bufferten och bara för att skatten betalar en stor del av sjukvården skippar jag inte sunt förnuft med hälsa.
Jag känner en några fattiga pensionärer och överlag har de resurserna till en bekväm men inte så lyxig tillvaro. De som har det riktigt knapert har ofta något/några ganska uppenbara bekymmer i ekonomin.
Jo, det vet jag. Men det var inte poängen. Poängen är att det känns lite olustigt att veta att de 7 åren man jobbar mellan 60 till 67 inte kommer göra något för att förbättra ens pension, med exemplet jag beskrev. Man får ändå bara garantinivån, när man väljer att gå i pension vid 67 års ålder.
Man ser ju vilket sjukt komplext lapptäcke det är. Det borde bara vara ett streck där alla får samma. Inga funderingar och inget administrativt och politiskt tjafs.
Min plan är att jobba till 70 så att frugan kan gå vid 58, så vi går tillsammans. Till det behöver jag x-antal miljoner på banken så vi kan resa och göra roliga grejer så länge man orkar.
Personligen tycker jag det Nederländska systemet verkar hyfsat vettigt och enkelt. Alla pensionärer får en basinkomst på runt €1500/månad per person (något lägre per person om man är två). Sedan tjänar man ofta in till personlig tjänstepension via jobbet. Dock verkar tjänstepensionen ofta vara lite sisådär och liknar många gånger en traditionell försäkring.
Hur fungerar det i praktiskt? Är det skattefinansierade som garantipension i Sverige eller folk som får 1500E har betalt det genom pensionsavsättningar i hela arbetslivet?
Fungerar på samma sätt som all inkomstpension i Sverige tror jag, dvs huvudsakligen ej fonderad.
Ok så samma sätt med inkomstpension men inte samma sätt i garantipension men inte som garantipension. Så om en person har inte arbetat alls får ingeting?
Alla som har bott i Nederländerna tillräckligt länge får samma (justerat för bostadsår såklart). Jag menar samma finansieringssätt som både garantipension och inkomstpension, dvs nu arbetande finansierar detta. Att garantipension går via statens budget och inkomstpension via Pensionsmyndighetens budget spelar inte så stor roll ur finansieringssynpunkt. Poängen är att dessa inte är fonderade och att det är fortfarande nu arbetande som betalar för pensionärerna (på samma sätt som dessa pensionärer till största del gjorde när man jobbade).
Så det är likadan dålig med Svesnk systemet när en person som har inte arbetat alls får samma pension (garantipension+bostatdstillägg) med en låglöntagare som har arbetat 35-40 år
Många garantipensionärer i Sverige har inte arbetat alls
Är ju inte samma förutsättningar direkt. Är mest människor som inte kan arbeta som har nytta av den delen av systemet.
Det dinns folk som kunde arbeta, men de välde att inte arbeta
Om denna person som arbetat inte haft någon tjänstepension eller eget pensionssparande under dessa 35-40 år av arbeta så får man samma pension. Men då är det aktiva val. Håller inte med om att detta är dåligt.
Men de allra flesta pensionärer har arbetat.
Det verkar som du inte anser att en miniminivå för pensionärer så att de kan ha tak över huvudet och mat på bordet är önskvärt?
Tycker det är viktigt att den som inte hade något val kan få en dräglig inkomst.
Vad jag säger är det skulle vara rättvisst de som har arbetat hela livet att få mer i planboker än garantipensionärer som har inte arbetat alls. Så garantipension bör sänks eller låglöntagare pension höjs. Politikerna kan välja vilken passar bättre.
Det kommer ALLTID löna sig och ger skillnad i pension om man väljer att arbeta i helalivstid.
Det enda rättvisa är att vi får disponera över vårt pensionskonto. När pengarna är slut så är de slut.
Man borde sluta kalla ett ekonomiskt bistånd aka socialbidrag för garantipension. Det förvirrar bara.
Tjänstepension gör ju skillnad. Och om man jobbat kanske man kunnat leva lite mer och spara en slant.
Läs igen i källan:
För privatanställda arbetare inom tjänstepensionsavtalet SAF-LO är sambandet mellan arbetade år och pension till och med negativt: med en slutlön på 35 000 kronor efter 40 års arbete blir den TOTALA pensionen mindre än för de med fullt grundskydd, det vill säga garantipension och bostadstillägg.