Javisst, och det får du med det Nederländska systemet! En låglönetagare får aldrig mindre än någon som inte jobbat alls, och precis så mycket mer som man placerat i fonderade pensionslösningar.
Kan man inte få bostadsbidrag om man har SAF-LO-pension? ![]()
Det är oerhört märkligt att man inte ser systemfelet i detta.
Det finns ett förakt mot den arbetande klassen.
Inte så märkligt att det uppstår konflikter i samhället.
Fast vad har bostadsbidraget med nivån på pensionen att göra? Man måste väl jämföra pension med pension för att det ska bli rättvisande. Alla kan ju söka bostadsbidrag om behov finns dessutom.
Nej det är ingen allmän pension, bidraget är en skattefri förmån.
Det rättvisa är vad du har i disponibel inkomst och om det är lönsamt att utbilda sig och arbeta.
Det intressanta är nu att din disponibla inkomst är lägre för den som arbetat! En kollektivarbetare som arbetat hela sitt liv och en slutlön på ca 35 tkr/mån, har lägre än den som får garantipension och bostadsbidrag och inte bidragit något till samhället.
Varför har det blivit på detta vis kan man fråga sig?
Det har väldigt mycket men pensionssystemet att göra enligt mig. Det är ytterligare någon som kompenserar den som får mindre pension jämfört den som har högre pension. Det minskar också friheten. Den som bor i sin avbetalda lilla stuga får inget bidrag medan den som bor i en nyproducerad lägenhet maxar bidraget…
Du har inget för att välja billigt boende. Då du ändå inte har möjlighet att konsumera mer på annat resor exempelvis…
Varför visas inte tjänstepension i grafen?
Eftersom de som har inte arbetat alls får max garantipension OCH bostadstilägg som intotal brukar vara MER är en annan låglömtagare me 30-40 åt arbetsliv. Helt orättvist
För att få full garantipension måste du ju ha bott i 40 år. Har du bott 3 år får du ut 3/40 del.
Poängen var väl att få bort den värsta misären bland gamla? Inte att premiera skills och rikedom. Ska man ändra i systemet så får man ju lösa grundproblemet på något sätt först - om kostnaden blir lägre kan transfereringarna gärna sänkas sedan. Det blir nog fel om man ändrar systemet i fel ordning.
Fattigstuga med kommandora. Är det din vision för framtiden?
Eftersom det har med demografi att göra så kan du räkna med att det kommer bli högre och högre transfereringar om det inte sker något tekniskt eller socialt mirakel. Fler kommer försörjas av färre.
Jag förväntas jobba till 69 enligt pensionsmyndigheten. Det finns inte folk att ta hand om oss vid 65. Vi skaffar inte barn och ökar inte produktiviteten inom vårdsektorn särskilt snabbt. Som vi bäddar får vi ligga. Rättvist? Ja, på ett sätt. Tragiskt för många? Japp. Tror inte de flesta vill ditåt.
Men det är nog snarare ett demografiskt, organisatoriskt, medicinskt och tekniskt problem som representeras av de här transfereringarna.
Men saamtidigt gäller ju att den som arbetat också kan få bostadsbidrag om hen bor i dyr hyresrätt. Tycker fortfarande inte att det har med pensionssystemet att göra. Skulle säga att det snarare handlar om vår bitvis omöjliga bostadsmarknad. Det är enormt mycket enklare att ge folk bidrag så att de överlever oavsett hyra än att se till att det finns bostäder i en prisklass som en person med lägst inkomster klarar.
Jag tror kritiken ofta riktas mot att nästan igen påverkas av detta. Inom EU räknas år inom EU. Om man bott i land utan pension räknas antal år man bott i det landet (flyktingar).
Jo, men det har ju med EU-regler att göra, där EU-länder ska ta hand om det sociala skyddsnätet för EU-medborgare lokalt. Var ju (iaf delvis) därför garantipensionen togs bort för utlandsboende svenskar.
Det visste jag faktiskt inte, har du nånstans man kan läsa mer om det?
Den svenska Pensionsmyndigheten beskriver båda fallen på sin hemsida.
Ok, tror jag hittade det du syftade på nu här. Under " Undantag om du kommit till Sverige som skyddsbehövande och är född 1957 eller tidigare".
Men eftersom det bara gäller folk födda 1957 eller tidigare, så är den väl på utfasande, om jag inte missförstått saken.
Läs lite till:
Om du alltid varit bosatt i ditt tidigare hemland, och inte varit bosatt i annat land än Sverige efter att du kom hit, kommer du att tillgodoräknas maximal försäkringstid 40 år som krävs för full garantipension.
Obs: jag hoppas ingen här tycker detta är fel. Känns självklart att svenskarna ska betala detta.
Ja, men som jag förstår det är det bara en fortsättning på föregående stycke, så begränsningen att du måste vara född 1957 eller tidigare gäller för det med. Men helt klart är det kanske inte.
Årtalet 1957 är väl bara ett alternativt sätt att säga 67 år eller äldre, dvs nästa år står det 1958.
Ja, så kan det vara.
Edit: hittade det här som lägger fram ett förslag om “Borttagande av regler för
tillgodoräknande av försäkringstid”
https://data.riksdagen.se/fil/DB4ED580-649A-4BED-80BE-72FC4E434687
Men jag är inte tillräckligt bevandrad i politisk pappersexcercis för att avgöra om det bara är ett förslag eller något som har tagits i kraft.
Den allmänna pensionen skapat av arbete värderas allt mindre.
Då vi höjer pensionsåldern för att pensionssystemet ska hålla då den allmänna pensionen blir för låg för framtidens pensionärer.
Samtidigt propageras det för kortare arbetstid för att man ska hålla.
Samtidigt som garantipensionen ökat, där du inte behövt bidra med någon inkomst på 40 år.
Det här är en ekvation som inte går ihop, man äger 2 kor där staten tar en och ger den till din late granne.