Sedan 1-2 år tillbaka har transfereringarna från skattemedel till dom som tjänat ihop statlig pension och tjänstepension med ca 40.000 i månadslön eller sämre dragit iväg rejält pga höjningar för dessa. Och blivit en jättesumma från skattkistan…
Mer än hälften får utfyllnad därifrån numera.
Inte så det var tänkt. Arbetat ihop mer skulle betyda högre pension. Det gör det knappt för majoriteten längre.
Svaret är ju att höja pensionsinsättning för oss som arbetar dvs höjd skatt som inte är särskilt populär reform.
garantipension är indexerat med prisbasbelopp, men också vänsterregeringen i juni 2022 (precis innan valet) höjde den även mer
Wow, 57% nu på garantipension, 52% senast detta rapporterades.
Om arbetet inte ger någon väsentlig ökning på pensionen kanske det är mer effektivt att bara betala ut en fix grundpension till alla och sedan låta tjänstepension och subventionerat eget sparande bli det som utgör respektavståndet.
eller höja förhöjd grundavdrag till pensionärer, så de har jobbat får mycket mer i plånboken.
Hmmm. Man skall dock komma ihåg att dom som kommer få tilläggen från skattkistan som pensionärer pga för låg inarbetad pension får inte dessa tillägg förrän dom når riktåldern.
Dvs det gäller nog snarare att.
För medelsvensson lönar det sig dåligt att jobba säg ett par år utöver riktåldern.
Pga färre år du tar ut pensionen på och extrainbetalning ökar pensionen.
Men då sänks som behovsprövade tilläggen ofta ungefär lika mycket vilket ger dig ungefärligen oförändrad levnadsstandard som pensionär trots att du tar ut din pension 2 år senare.
Ja, precis som jag skrev.
Men man “slår i taket” för intjänandet till pensionen redan vid 60 års ålder, med exemplet som jag beskrev tidigare. Eller mer precist, man har uppnått gränsen för högre garantipension (efter att ha jobbat 30 år vid 60 års ålder), men har ingen chans till högre pension eftersom man har låg lön och kommer få förlita sig på den garantipensionen.
För att förtydliga:
Alternativ 1: Jobba till 60 år. Lev på besparingar till 67. Gå i pension vid 67.
Alternativ 2: Jobba till 67 år. Gå i pension vid 67.
Både Alternativ 1 & 2 kommer ge garantipension, och lika hög sådan.
Man kan sänka skatten för de med inkomstpension.
livsinkomstprincipen där grundtanken att det ska löna sig pensionsmässigt att arbeta mer och längre och bidra till samhället. Detta visar sig inte stämma.
Det jag reagerar på är just detta, att det inte lönar det sig ur pensionsperspektiv att jobba för den som har en månadsinkomst under 40 000 kronor. Då slår garantipensionen till och fyller ut pensionen.
Jag satt igår och mixtrade lite med vilket år man ska gå i pension, verkade inte spela någon som helst roll om jag valde 55 eller 69 fick 17 på det ena och 20 på det andra om man antar att man tar ut vid 69 då. Har lite under medianlön. Sjukt ändå, ja då vet man vad man kommer sträva efter senare. Ända sättet för mig att påverka det är att få 50 % högre lön i typ 28 år till. De skulle ge mig 4k extra om jag jobbar till 69
ok TJP kanske växer i lite högre takt en prognosen dock. Helt klart en tankeställare för min del.
Jag kunde valt en helt klart bättre väg i livet men ja ibland så kan jag tänka att hade man uppnått allt man vill tidigt i livet så kanske man inte hade haft samma hunger efter att göra och uppnå det man vill. Att det helt enkelt blir en lite större utmaning ![]()
Bra pensionssystem när en person jobbat heltid i 50 år å får ändå under var gränsen går för fattigpensionär…
Det är inte under gränsen. De som säger att de är under gränsen har räknat med ett maxat bostadsbidrag. Som alla kan söka på samma villkor.
Blir inge bostadsbidrag om du äger ditt obelånade bostad samt har tillgångar…
Detsamma gäller den som inte arbetat. Men de äger nog inget boende och saknar sannolikt tillgångar.
Känns rättvist när en som jobbat heltid i 50 år mot en som inte jobbat får samma peng???
om du läser alla inlägg, de flesta säger vi att vi har i Sverige en helt orättvist pensionsystem som bör reformeras. De som har jobbat måste få mycket mer än de som väld att inte jobba.
Har läst alla inlägg å tycker att systemet ur kasst…
Om du läser de jag skrivit så ser du att jag tycker de är orättvist…
Om vi höjer arbetsgivaravgiften för alla som betalar statlig skatt så finns det mer pengar till lägstanivån i pensionssystemet.
Man kan få bostadstillägg om man äger sitt boende. Men visst, om man har finansiella tillgångar och kontanter räknas det ned.
Har du höga driftkostnader eller hög månadsavgift till bostadsföreningen så kan man få ett litet bostadsbidrag/bostadstillägg…