Tankar om triangeln [Tid,Pengar,Hälsa] och en potentiell fjärde resurs

Jag tänker på triangeln som introducerades med avsnitt #262 och vilken omnämns i avsnitt #341.

Premissen är att man kan byta en resurs för mer av en annan.

“it’s a good idea at every age to trade an abundance of one (such as money) to attain more of one of the other two (such as buying more health or free time).”

Min tanke är att för att denna kalkyl ska vara helt riktig så behövs även en fjärde resurs, glädje.

Ponera att man köper pengar med sin tid. dvs jobbar.

Detta i den gamla kalkylen är ganska så enformigt.

Men i en ny kalkyl som tar till vara på alla fyra resurser så kan det se väldigt olika ut beroende på vad man väljer för arbete.

Ifall man hatar sitt jobb så köper man pengar för tid och glädjemätaren går inte upp.

-1 tid = +1 pengar

Men ifall man har ett arbete som man tycker är kul så kan man kombinera sin kalkyl

-1 tid = +1 pengar +1 glädje

Har man även ett fysiskt aktivt arbete kan man även få med det i kalkylen.

-1 tid = +1 pengar +1 glädje +1 hälsa

(så länge det inte är aktivitet på ett dåligt sätt som skapar problem då kanske man får lägga till -1 hälsa)

Att det är just -1 enhet för +1 enhet är bara för simpelhetens skull, man kanske lägger olika vikt beroende på hur effektiv aktiviteten är, man kanske bara är lite glad av sitt arbete och lägger då till +0.2 glädje osv. Tanken är inte exakta valörer utan att börja tänka i form av kombinationer.

Hur kan vi använda det nya systemet?

Börja fundera på exempel på hur just du kan kombinera dessa fyra resurser för att gör ditt liv mer effektivt.

Hälsa

Att till exempel köpa hälsa med tid och pengar behöver inte vara den enda kalkylen.

Att hitta saker som är roligare gör att du får ut mer av det du spenderar.

En person som hatar att träna spenderar sin tid och pengar på ett gymkort.

Personen har förlorat 1 tidsenhet samt 1 pengaenhet för att få 1 hälsoenhet (väldigt förenklat)

Tänk att samma person gillar att se på film.

Personen kan i sådana fall kombinera att se på film med att träna framför tv skärmen för att byta pengar och tid mot både hälsa och glädje.

En person som gillar att dansa kan byta en enhet tid mot både hälsa och glädje.

Förutom det så måste man i kalkylen ha med att + i hälsa även leder till + i tid, då folk som lever hälsosamt även lever längre, detta stöter dock emot diminishing returns om man tränar för mycket så klart och kan även slå över åt andra hållet.

Viktigt att tänka på

Dessa kalkyler blir högst personliga, vissa hatar att springa vissa älskar att springa, det viktiga är att man börjar fundera på vilka resurser man själv skulle kunna kombinera för att få så mycket för så lite spenderat som möjligt.

Kommentarer

Vad gör du i ditt liv för att kombinera och effektivisera dessa resurser?

Vad hade du kunnat göra mer?

Känns systemet för krångligt och har du tankar på hur man kan förenkla eller utveckla systemet?

2 gillningar

Gillar verkligen tanken av att ett arbete kan ge fler värden än bara pengar i form av kunskap, glädje och hälsa!

Har försökt senaste åren att realisera en liknande tanke men stöter på problemet åtminstone i min bransch att jobben med högst lön är också de jobb som ger minst utbildning och minst glädje. På grund av föräldraledighet med kraftigt reducerad inkomst har jag inte möjlighet att förändra min situation men planen är att om ett år byta jobb och dels gå ned i tid, dels få mer glädje, dels få “gratis” utbildning i och med nya arbetsuppgifter samt ökad hälsa (jobbet ligger närmare, kan cykelpendla),
men på kraftig bekostnad av lönen (ca 15 000 mindre i lön efter skatt).

Med alla fördelar summerade låter det som ett enkelt val samtidigt som man håller hårt i den egna piskan om att upprätthålla månadssparandet :sweat_smile:

Vi får se om ett år om jag vågat! :grin:

Ett gammalt ordspråk lyder ungefär:

‘Om du pysslar med något du tycker om får du (ofta bra) betalt för att inte arbeta en enda dag i hela livet.’

Det är ju även här där man kan komplicera det ytterligare.

2 situationer.

• Mindre i lön men roligare jobb -tid = +pengar +glädje
  • Mer i lön men tråkigare jobb -tid = +pengar

Om jobbet man får mer i lön på möjliggör att man går i pension tidigare så bidrar det jobbet med mer tid vilket man kan lägga på glädje.
-tid = +pengar +tid = +pengar

Den kalkylen kan vara svår att värdera.

Jag skulle nog våga säga att glädje går in under kategorin Hälsa. Dvs att triangeln fortfarande funkar.
Men ja något så komplext som livet och mående är kanske för simpelt för att beskrivas med 3 parametrar.
Det känns bra att försöka simplifiera det.

Jag personligen, inom kategorin Hälsa, tänkt fyra ytterligare kategorier som påverkar den totala hälsan. Man kan väga upp sitt totala mående om man laborerar med dem.

Borgen, jobbet, jaget, träning.

Borgen - hur familjen och hemmet mår
Jobbet - hur mår jag där, hur går det där
Jaget - får jag tillräcklig återhämtning mentalt, sömn etc
Träning - får jag tillräckligt med motion