Tankar om varför jag startade sent med fond och aktie-sparande

Detta är bara tankar jag känner jag vill få sagt, intressant att höra vad ni tror…

Jag började spara i aktier och senare i indexfonder på allvar först 2016, jag är född 1984 dvs jag var 32 år när jag började. Jag känner att det är synd att jag började så sent att spara och känner lite som jag ligger efter (men tittade just på avsnitt 239 vilket hjälpte mycket…jag ligger tydligen före). Dock tror jag har en teori om varför.

Min pappa sa hela tiden att börsen är bara för de rika. Tidigare (två-tre år sedan) var jag inombords lite små-arg/gnager mig lite på pappa att han skrämde bort mig från börsen så. Det var ett effektivt sätt att hålla mig undan från börsen, likt som de skrämde bort mig från rökning och knark. Nu har jag dock kommit till ro med detta och tror istället det var korrekt det pappa sa från den tiden, från hans position.

Detta är bara tankar jag känner jag vill få sagt, intressant att höra vad ni tror…

Jag började spara i aktier och senare i indexfonder på allvar först 2016, jag är född 1984 dvs jag var 32 år när jag började. Jag känner att det är synd att jag började så sent att spara och känner lite som jag ligger efter (men tittade just på avsnitt 239 vilket hjälpte mycket…jag ligger tydligen före). Dock tror jag har en teori om varför.

Min pappa sa hela tiden att börsen är bara för de rika, de som har råd att förlora en miljon. Tidigare (två-tre år sedan) var jag inombords lite små-arg/gnager mig lite på pappa att han skrämde bort mig från börsen så. Han säger fortfarande att ekonomer är folk som försöker lura sig själv och andra så mycket de orkar. Han lärde mig spara pengar på banken istället. Det har varit ett effektivt sätt att hålla mig undan från börsen, likt som de skrämde bort mig från rökning och knark. Nu har jag dock kommit till ro med detta och tror istället det var korrekt det pappa sa från den tiden, från hans position och stämmer nog bra idag.

På hans tid behövde du ringa banken eller en mäklare som garanterat tog mycket betalt och skodde sig bra på arbetet, handeln var jättelångsam. Vi hade nog inte regleringen med lagarna vi har idag och Internet kom först till oss hemma i mitten av 90-talet men tog nog 10-15 år att växa till något bra. Den bekvämligheten att logga in på Avanza på toaletten och köpa 10 aktier av Investor innan man hunnit spola fanns inte på hans tid. Informationen jag har tillgång till på Youtube, timmar och dagar där man kan lära sig allt om REITs, indexfonder, ETF, aktier, leva på återbäringen, fundamental/teknisk aktieanalys är väldigt ny. Först nu man kan satsa pengarna och lita på att ingen springer iväg med dem, eller äter upp pengarna med avgifter.

Jag fick aldrig utbildningen hur man investerar, att man skall köpa fonder istället för aktier därför att det är först nu det blev så här lätt tillgängligt. Jag har hört mig för hos en vän och han hade samma upplevelse att hans föräldrar höll sig undan börsen för den var svår att förstå och otillgänglig för Svensson, med samma citat om att det var bara för rika människor. Kanske därför så få är på börsen, vi lever i nya tider jämfört med 20 år sedan.

Det är faktiskt tack vare RikaTillsammans som jag kommit igång och det är tur att den är så tillförlitlig för det känns som det också finns så många lurendrejare (titta bara på krypto och nft), så många dåliga förslag där ute. Jag hade kunnat satsat fel på börsen och förlorat mer pengar istället. Tack alla för hjälpen! Tack vare er låg jag lite bättre än index i Avanza-jämförelsen i nyår.

Min enda lärdom är att jag ser det som min uppgift när mina systrars barn blir vuxna skall jag sätta mig ner med dem och sätta upp ett Lysa-konto och försöka tjata på dem att betala sig själva först - autogiro från lönekontot. De skall få utbildningen jag aldrig fick.

6 gillningar

Fascinerande story, bra att du tagit till dig! Tänkte bara tillägga att börja när man är 32 är inre särskilt sent tycker jag, finns många på forumet som börjat senare och du lång tid kvar att bygga och njuta av din pengamaskin.

2 gillningar

Kommer att tänka på detta:

Warren Buffett har tjänat 99 procent av sin förmögenhet efter 50 års ålder. I siffror motsvarar det 62,7 miljarder dollar av sammanlagt 63,3 miljarder. Närmare 95 procent av pengarna har han tjänat efter 60-årsdagen.

(Källa: Fem överraskande fakta om Warren Buffetts förmögenhet)

Så när han fyllde 50 hade han bara lyckats skrapa ihop en halv miljard USD. :smiley:

Men om man tänker i procent ser det ändå hoppfullt ut för alla oss som känner att vi kommit igång med investerandet lite väl sent.

1 gillning