Tankar runt att minska risk

Hej,

Medveten om att det är ganska hopplöst att försöka tajma marknaden. Men jag kan inte låta bli att känna att det idag börjar kännas ganska dyrt på börsen och att det kanske ligger en krasch inte för långt in i framtiden.

Har idag en blandning mellan globala indexfonder, några aktiva och några investmentbolag. Har försökt att sprida mig lite mellan branscher (även om det nu blir mycket tech) och marknader. Har idag inga räntepapper alls.

Min fråga är dock om ni har börjat fundera på hur man ytterligare kan dra ner på risk? Eller är det bara en ursäkt för att just försöka tajma, och att man bara skall fortsätta?

Hur tänker ni? Skulle behöva lite inspel :slight_smile:

Richard

2 gillningar

Har just nu havt lite liknande tankar speciellt efter att jag såg den här tråden

Hade tänkt forsätta investera men man blir lite tveksam. Samtidigt vet man att marknaden är extremt svår att tajma.

1 gillning

Om du har legat fullt investerad under en längre tid (och tjänat sköna dollars) kan du enkelt justera risken genom att sälja av 10-15% av ditt innehav och ha dessa kontant/sparkonto. Du kommer fortfarande ha mer pengar än du började med + ”torrt krut” inför en eventuell nedgång. :slight_smile:

1 gillning

Så har jag gjort. Jag har mest enskilda aktier och sålde av en del i januari som jag fortfarande har som likvida medel. Kommer att sälja av mera då det har fortsatt uppåt!

Själv har jag allting kvar som vanligt, men jag ökar min buffert månadsvis. Jag lägger fortfarande in 10% av lönen, men lägger inte in en massa extra.

Sen har jag i den aktiva portföljdelen positionerat mig hård i silver och råvaror. Detta som en hedge emot börsen.

Tycker om att använda den aktiva portföljen för att försöka betta på case. Har jag rätt, toppen! Har jag fel, så har det inte varit ett allt för stort belopp som gått förlorat.

1 gillning

Om det inte är så att det börjar nära sig när du vill använda pengarna så anser jag att det är lite av ett försök att tajma marknaden, vilket jag generellt avråder från.

Jag ser att det finns 2 totalt olika framtidsscenarion som är ganska sannolika:

• Vi kommer få en hyfsad stor korrektion på börsen och andra tillgångsslag.
  • Vi kommer få en hyfsad hög nivå av inflation.

Enligt min bedömning är sannolikheten för dessa ungefär lika hög, så att satsa på den ena kan vara ganska riskabelt. (Vid hög inflation vill du ju absolut inte sälja av, men får vi en krasch på de flesta tillgångsslag så vill du ju.) Dessutom finns ju risken att något helt oväntat händer.

Därför bör man alltid köra på en strategi som fungerar även om framtiden inte blir så som man har tänkt sig.

1 gillning