Tänker jag rätt?

Hej!

Är ny på sidan och har precis satt mig in och påbörjat spara enligt 4-hinkar-principen. Är 27 år gammal och har börjat spara till kontantinsats till hus som jag och min sambo tänker köpa om ca. 3 år. Sätter undan 12000 kr / månad till ett 30/70-konto på Lysa. Hade 20/80 innan men ökade efter att ni rekommenderade att öka risken något. Tänker också att 30% aktier kanske är rimligt med tanke på att vi har 3 års sparhorisont.

Utöver detta sparar jag 500kr / månad i den passiva hinken 90/10. Mest för att underhålla denna och bygga aktieandelar till framtiden.

Nu till frågorna:

• Om jag sätter in engångsbelopp; bör jag sätta den i bufferthinken till kontantinsatsen eller passiva hinken?
  • Är det rätt att spara i två hinkar med tanke på vår tanke på hus om 3 år? Borde även 500-lappen gå till kontantinsats-hinken?
  • Är det rätt att köra 30/70 med tanke på rådande Corona-kris och med 3 års sparhorisont eller gå tillbaka direkt till 20/80?
  • Bör denna risk i så fall balanseras om när det nästa år är 2 år kvar och därför bli 20/80 igen?
  • Bör passiva hinken nu bli 100% aktier under corona-tider?
Hade varit tacksam för lite tankar! Har själv försökt klura med blir inte riktigt klok på hur jag bör tänka.
  1. Ja det är rätt att fortsätta spara långsiktigt automatiskt. Få har den vanan, och ett sådant månadssparande gynnar en många gånger om på lång sikt.
  2. Det följer principen om att ha så många 10-% aktier som man kan låta pengarna vara i fred. Det är möjligt att börsen faller 40% till, så det skulle innebära en nedgång på 18% i portföljen som helhet. Räntefonderna kommer antagligen falla lite också, så åtminstone 20% nedgång är möjlig med en 30/70 portfölj i detta läge. (det betyder inte att det kommer hända)
  3. Ja. Under två år är sparkonto är bra.
  4. Om du byter till 100% aktier så skulle jag flytta den till Avanza i så fall och köpa Länsförsäkringar Global Indexnära, som har avgift på 0.22% jämfört med lysas 0,4%. När det faller mer logga inte in en massa, sitt still i båten och fortsätt månadsspara till en ytterligare rabatt (rabatt på lång sikt).

Lycka till.