Hej!
Är ny på sidan och har precis satt mig in och påbörjat spara enligt 4-hinkar-principen. Är 27 år gammal och har börjat spara till kontantinsats till hus som jag och min sambo tänker köpa om ca. 3 år. Sätter undan 12000 kr / månad till ett 30/70-konto på Lysa. Hade 20/80 innan men ökade efter att ni rekommenderade att öka risken något. Tänker också att 30% aktier kanske är rimligt med tanke på att vi har 3 års sparhorisont.
Utöver detta sparar jag 500kr / månad i den passiva hinken 90/10. Mest för att underhålla denna och bygga aktieandelar till framtiden.
Nu till frågorna:
- Om jag sätter in engångsbelopp; bör jag sätta den i bufferthinken till kontantinsatsen eller passiva hinken?
- Är det rätt att spara i två hinkar med tanke på vår tanke på hus om 3 år? Borde även 500-lappen gå till kontantinsats-hinken?
- Är det rätt att köra 30/70 med tanke på rådande Corona-kris och med 3 års sparhorisont eller gå tillbaka direkt till 20/80?
- Bör denna risk i så fall balanseras om när det nästa år är 2 år kvar och därför bli 20/80 igen?
- Bör passiva hinken nu bli 100% aktier under corona-tider?