Tankespjärn kring "sommarstuga"

Med uthyrning 8 veckor under säsong skulle vi täcka alla utgifter, vi hade dock behövt amortera som vi skulle se som sparande.

Bra kommentarer!

“Jag fattar inte riktigt vad vitsen skulle vara, är det att ni tror att det kommer att generera intäkter och dessutom som grädde på moset ha att flytta till om en relativt lång framtid eller är det för att ni vill ha ett extrahus nu eller för att ni tror att det är en bra deal för framtida ni?”

Vitsen skulle vara:

• Vi skulle få tillgång till en stuga 10 månander om året (alternativt 4 veckor på sommarn). Beroende på upplägg.
  • Vi ahr relativt låg belåningsgrad idag ch hade fått något högre belåning 65 % vilket skulle ge en hävstång (om priserna följer inflation)

“Personligen skulle jag inte vilja hålla på med att hyra ut. Vi har en stuga som står tom och har några gånger funderat på om det skulle vara värt det men landar alltid i att nackdelarna överväger. Jag tror inte man ska underskatta hur mycket tid som krävs för att underhålla en hyresbostad, hitta hyresgäster, oroa sig för om det kommer att förekomma brottslighet eller skadegörelse, agera “kundtjänst”, hålla efter gästerna när de är efter med hyran, etc. Har hört för många skräckhistorier för att vilja hålla på med det.”

• Jag är helt med dig på detta, bland annat därför vi tvekar. Vi bor dock nära (4 km). Men problemen kvarstår till mångt och mycket.

“Sen är jag också personligen skeptisk till upplägget att låsa upp en massa pengar i något som jag nu antar att framtida mig om 10-15 år kommer att tycka var en bra ide. Bättre då att investera pengarna och ge framtida mig en gåva av valfrihet även om det kanske inte är ekonomiskt optimalt om framtida mig faktiskt skulle göra det val som jag satsar på. Frihet är värt lite pengar. Vårt liv har ändrats så mycket att det skulle ha varit omöjligt att för 15 år sedan gissa vilken situation vi skulle vara i nu.”

• Vi kommer låna upp hela beloppet och låser därför inte in några pengar om man inte bortser från framtida amorteringar om skulle kunna åka in på ISK.
  • Däremot kommer vi öka risken då belåningsgraden går upp till ungefär 65 % men framförallt att beloppet blir stort (7 MSEK).

Skulle en sån fastighet ge er lycka? Eller bara ett till ok att bära?

Verkar som ni inte behöver inkomsterna, och om ni är heltidsarbetande med barn kommer ni inte att vilja spendera en dag i veckan för att städa och preppa för nästa uthyrning… alternativt så kan ni ju hyra ut genom en förmedling. Men det känns som mycket jobb och pengar för inte så mycket roligt, som flera andra har sagt.

Ska inte babbla mer i denna tråd, beror mest på att jag har genomgått många av dessa överväganden själv. Jag tror att ni kommer att tycka att det är trist att inte själva kunna utnyttja huset alls på somrarna. Lite av grejen med att äga är att kunna nyttja och helst spontant.

Men en möjlighet, som tankespjärn, är att ni flyttar till sommarstugan i juni-aug och hyr ut villan i stället.

1 gillning

Jag tror du är inne på något här.

Vi är inte i behov av fastigheten för ekonomins skull. Den eventuella vinsten ekonomiskt överväger inte nackdelarna då vi kan lägga energin på andra ställen och njuta mer eller tjäna mer på bisysslor den tiden.

Som optimerare vrider och vänder man alltid på saker, ju fler möjligheter man har desto fler frågor blir aktuella och det inte är bara positivt..

Det lutar åt att vi skippar detta upplägget och njuter av vår villa tills det är dags för barnen att flyga ut och vi då löser situationen när den kommer.

Tack för all input!

2 gillningar

Det är ett tankespjärn som tänjer på gränserna. Villan fredad då det är “vår borg” för oss och här vill vi inte ha hyresgäster.

Läst och förstått att tråden kommit till sin ände.

Vill dock dela vår, tidigare , ambition kring uthyrning. Vi köpte lantställe i sthlms skärgård och tänkte täcka en del kostnader med uthyrning. Det hela slutade med att vi mitt i förberedelser med gästbok, tips på saker att göra-lista, konstaterade att vi inte tyckte uthyrning var värt det ur en känslomässig synvinkel. Andra människor som sliter på både saker och på vår “privata sfär”. Det var mina 5-cent

1 gillning