Klokt. Men man kan spara för att vara garderad mot långa vårdköer eller annat , säg att man råkar ut för en åkomma och det är flera års kö då vill jag kunna ha pengar för en privat lösning. Kanske när jag blir ännu äldre byta boende till något för äldre med fördelar i planlösning våningsplan hjälp mm.
Samtidigt är jag så pass gammal att jag råkat utför lite krämpor som fått mig att omvärdera livet så därför kan jag bjuda mina närmaste på restaurang och liknande saker då jag uppskattar god mat i gott sällskap.
Men jag är tillräckligt ung för att mycket väl ha ganska lång tid om jag har tur, arbetar fortfarande och pensionen är visserligen ganska nära men ändå ett antal år framåt.
Generellt tror jag du har rätt i denna framtids spaning. Men jag drog lärdom av det där, för din spaning gäller inte mig. På gott och ont. Die With Zero…!!
Tack för inspirationen, I mean it. Jag fyller 57 om några mån och jobbar inte längre heltid (studerar ekonomi nu kan man säga). Jag får skärpa mig och spendera mer på upplevelser och resor/vänner m.m. kanske skaffa bil igen(??) så vi kan åka runt och se Sverige mkt mer. Och Norge & Danmark
Speciellt som min sambo är äldre än jag och är närmare pension s.a.s. Vi har gemensamma intressen som kostar en del, det är trevligt o kul.
Jösses… 55 år och 10 MSEK (på ISK:na?)… Och bara nån liten slatt i bolån på barren i Sthlm?? Grattis. Kör bara, vetja!
Men visst kan du ha en poäng att 4% regeln inte är riktigt relevant i Sverige, ISK högen behöver inte räcka i 30 år. Jag håller med. Spec inte om man har schysst TJP också som ligger och växer t.v. Dock: att sluta jobba vid 55 drar stora kostnader i längden och det blir uteblivna inbetalningar till pension… just sayin
Det är typ 12 år så bara där säg 12*340k = 4 MSEK. Och det är absolut inget lyxliv vi pratar då, tro mig!
Samma här min fru är äldre än jag och har pushat mig att ta beslutet att sluta jobba eftersom jag har tillräckligt på sparkontot som 52 åring. Barnen beter sig mycket dåligt också fast jag gett dom förtida arv på 500000kr när mamma dog ifjol. Det var mammas önskan att jag skulle ge pengar till barnen fast dom inte höll mycket kontakt med henne heller. Det som blir kvar när jag somnar in får dom vara glada över jag tänker njuta av mitt liv genom att resa och kanske köpa en extra fin lyxig bil om fem-sex år.
Jo men han kanske varken ville eller orkade flytta (till hyresrätt då). Det där är inget som äldre längtar efter och gillar – han trivdes kanske med sitt boende och det är viktigt för många äldre. Min erfarenhet. Belånat huset som pensionär 70+…? Njaaa det är svårt. Väldigt svårt faktiskt. Visst såna där speciella lån finns ju, men…
Ja alltså hans boende var fantastiskt. Skulle aldrig gått och ersätta. Det enda man kan göra är som sagt att lägga sig på tex 30% belåningsgrad några år innan pension. istället för 0 som många äldre har nu. OM man nu inser att pengarna man sparat plus pension verkligen inte räcker.
Men som jag ser det så dör allas föräldrar i min omgivning med alldeles för mkt kapital, så jag tror att vi alla jobbar för länge i livet - och gör för lite. Iallafall om man tex under livet äger sitt boende osv. Ett betalt radhus som min gamla mamma har tex kostar en spottstyver att bo i jämfört med en liten hyresrätt. Och då har hon ändå 4 tomma sovrum, som hon inte ens vill hyra ut…
Tack för ditt inlägg, vi är ett par 70+ och jag funderar just på vår konsumtion. Samtidigt som vi vill unna oss nu när vi har överskott av pengar kvar så vill jag inte fylla livet med prylar men hur gör man? Resor är också överskattat för min del och vi gör bara mindre resor oftast inom landet. Men då blir det hotell och spa och kultur, inte alltid budget. Vi kan åka långt för en konsert till exempel och så njuter vi av att vi jobbat och sparat ihop till en större buffert. Vi har städfirma och äter ute när vi vill. Vi köper ekologiskt i affären och tittar inte på priset men på kvalitet.
Och så odlingen, de senaste fyra åren har jag lagt ned en hel del på vår lilla villaträdgård och under säsongen juni till september är vi nästan självförsörjande på grönsaker. Det förhöjer livskvaliteten enormt och det är en lyx att ha råd att köpa plantor även om det känns allt bäst ta dra upp från frö.
Det är svårt att veta när man är 50 vad som betyder mest vid 70. För oss har det inneburit ett skifte. Det bör man spana efter tror jag.
Hur har det skiftat för er andra?
Bra fråga, men nja, kanske faktiskt…… men kan inte komma på hur…. En större segelbåt var väl något vi funderade på, men nu har vi sålt båten för det blev för svårt med seglingen .
Ja medan snön finns kvar där… Jag har själv aldrig varit där och är inte jättelångt fr 60 nu så snart är det väl nog försent. Längesen jag stod på ett par skidor i en backe… är klassiska backarna i Alperna ett tick-box item…? Kanske.
Segelbåt i Sthlm skärgård, definitivt inte! Inget för mig, inte egen motorbåt heller för den delen. Ouff så mkt jobb, otroligt mycket. Inte en hobby utan en livsstil
Jo…Vi tänkte exakt den tanken. Började bränna extra av sparpengar och arbetade lite mindre från runt 60 med flera extra veckor ledigheter årligen (tjänstledigt utan lön + vanliga semestern) som vi spenderade mest på fler och längre resor till trevliga länder vi aldrig varit. (Gärna på svensk vinter. )
Det har nu inte gått så många år sen dess men en del fler krämpor har vi båda nu som skulle gjort samma resor “lite mer begränsade”. Jag började sedan även att trappa av arbete i veckorna lite för mindre stressigt liv.