Hej!
Jag har tidigare haft vårdförsäkring via min arbetsgivare men nu har jag gått på tjänstledighet och blivit erbjuden av försäkringsgivaren att behålla försäkringen privat.
Jag har förstått att jag kan ha mitt egna AB som står som “betalare” för försäkringen och då tillkommer en hel del frågor.
Jag har varit i kontakt med Skatteverket och de förklarade att jag behöver registrera bolaget som arbetsgivare (tar ej ut någon lön via egna AB, driver det endast) då jag kommer behöva deklarera försäkringen (premien). (?)
Tillkommer det ytterligare kostnader för mig/bolaget om jag registerar bolaget som arbetsgivare?
Är det något annat jag kommer behöva ha i åtanke/göra om bolaget registreras som arbetsgivare, alltså utöver denna extra deklaration?
Är det värt att göra hela denna procedur istället för att bara stå för vårdförsäkringen privat? (Syftet är att tjäna på att låta bolaget stå för den och att jag som privatperson ska betala premien)
Är det något annat som jag missat/bör ha koll på? Jag har drivit eget (litet bolag, omsättning < 200k) under kort tid så tar tacksamt emot tips och trix.
Jag har ett pågående ärende i min vårdförsäkring därav att jag är bunden till dem för tillfället. Jag har kikat på andra alternativ och försäkringsgivare men som sagt så är det inte aktuellt i dagsläget.
Tack på förhand!