Har en klurig fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Den handlar kanske mer om pengar och moral. Jag fick för några år sedan erbjudande om att köpa teckningsoptioner på ett företag jag jobbar på. Min syster gick in med hälften av kostnaden när jag skulle köpa dem. Vi pratade aldrig om fördelning av eventuell vinst, vilket såklart var väldigt naivt. Syftet med teckningsoptioner är ju som många vet att få de anställda att känna sig engagerade i företaget och arbeta för att höja värdet. Vi har varit få anställda (från början 5 personer) och det har varit ett hårt och krävande jobb under flera års tid. Jag och mina kollegor har lagt ned själ och hjärta i bolaget. Bolaget har ökat i värde och därmed har även värdet på teckningsoptionerna ökat. Nu vill min syster, som hjälpte mig med hälften av pengarna vid köpet av optionerna, även ha hälften av vinsten när optionerna säljs. Det handlar om ganska mycket pengar. Jag känner att jag borde få mer av vinsten eftersom det är jag som arbetat för att värdet på optionerna ska öka. Vi har inget avtal oss emellan att luta oss emot och ingen annan skriftlig överenskommelse. Är det någon som kan ge mig råd kring hur jag ska tänka eller input på hur de själva skulle ha gjort? Exempel på hur ni skulle tänka kring fördelning av vinsten? Stort tack på förhand!
Så utan din systers insats hade du haft hälften så mycket. Hade du kunnat köpa optioner utan hennes insats öht? (det brukar vara tröskelbelopp)
Isåfall är ju hennes insats avgörande.
Du hade inte haft samma summa även om du jobbat dubbelt så hårt.
Fundera också på hur du vill din relation till din syster skall vara?
Vad är också en rimlig avkastning? Bankränta ?Vad tycker du är en rimlig avkastning själv?
Hon tog en stor ekonomisk risk. Speciellt då hon hade mindre möjlighet att påverka den som du hade.
Hej och tack för svar! Ja jag hade kunnat köpa allt själv, men tanken var att hon också skulle kunna få vara med på möjligheten att tjäna pengar. Men hur fördelningen skulle göras var aldrig något vi pratade om. Kostnaden vi gick in med var 10 000 kr var (om det gör någon skillnad).
Om tanken var att hon skulle vara med på möjligheten att tjäna pengar så är det rätt solklart att hon trodde sig köpa egna optioner via dig. Det verkar hon också ha berättat för dig att hon såg det på det sättet.
Skynda dig att be om ursäkt innan du skapar en massa onödiga sår i er relation.
Ja tanken är såklart att hon ska få ta del av vinsten, det var hela anledningen till att hon var med. Det vi diskuterar nu (jag och min syster) är hur fördelningen ska se ut. Hon kan tänka sig att ge mig 10% mer för att det är jag som gjort jobbet. Jag funderar om det är rimligt att splitta 60/40 (hennes förslag) eller om jag kanske kommer vilja ha mer än så. Tar gärna emot fler svar från andra kring hur ni tänker!
Det låter märkligt att din jobbinsats ska räknas i det här fallet, förstår inte riktigt tanken med att utvecklingen i företaget ska räknas hem av dig personligen. Hur hade du tänkt om du hade varit med och bidragit till en förlust, hade hon fått tillbaka större andel då och du tagit på dig ansvaret för att pengarna gått back?
Arbetet har du fått lön för. Detta är en investering (frånskilt) där ni har gått in 50/50, att ni delar vinst på anmat sätt låter konstigt.
Mellanskillanden 10% är för liten för att det ska vara värt risken att nagga er relation, familj är det närmaste, pengar är trots allt en världslig sak.
Ja det är ju sjusiffrigt vilket gör det svårare. Jag har inte fått en marknadsmässig lön under de år jag jobbat på bolaget utan optionerna har varit ett sätt att kompensera för detta. Det är ett start-up jag jobbar på så varje anställds arbetsinsats har varit avgörande och det har varit ganska tuffa arbetsförhållanden. Tack för input!
Som alla är inne på: 50/50 eftersom det var så era insattser var fördelade.
Om du ville ha en del av optionernas värdeökning som kompensation för minskad lön så skulle du tänkt på det från början och gjord det kristallklart för din syster då. Nu är det så dags att komma med det och kommer garanterat att förändra er relation om du kör på det spåret.
Se det som läropengar, i detta fallet går dom till din syster och inte till någon okänd, vilket är trevligt.
50/50 ingen tvekan. Under tiden du accepterade en lägre lön för potentiell framtida avkastning skulle du räknat på 50% av den totala mängden optioner du har, d.v.s. bara de du har betalt för.