Hjälp att hitta fond till min lillebror

Hej!

För ett par år sedan köpte jag ett hus där mina föräldrar lånade ut halva handpenningen till mig för att de tyckte att det var bättre att jag behöll mina pengar i fonder istället då dessa antagligen skulle växa mer än vad jag betalade i ränta, vilket de gjorde.

Nu när jag har ca 65% kvar av lånet till dem sa de att jag inte behövde amortera något mer, alltså att vi stryker lånet, om jag sparar halva summan åt min lillebror istället.

Problemet är att jag är den som är minst o-insatt i aktier och fonder av oss allihop, och jag är knappt insatt överhuvudtaget.

Var bör jag göra av pengarna? Och bör det vara ISK eller vanligt fondkonto?

-Han är 17 år och det enda som han skulle tillåta mig att spara i är en mix av GameStop-aktier och kryptovalutor. :stuck_out_tongue:

Skämt åsido, med tanke på hans ålder är det svårt att veta när han behöver pengarna (om han vill köpa hus så snart som möjligt, eller studera vidare efter studenten eller flytta till en hyresrätt och fortsätta spara); han vet inte själv vad han vill riktigt.

-Den där “RikaTillsammans-fonden” som nämns lite här och var, finns den som en fond som man kan placera pengarna i eller är det mer som en mall som man utgår ifrån när man sätter ihop sin egen?

-Han har redan en del pengar i Swedbank Robur Kapitalinvest som våra föräldrar har sparat åt honom (med en avgift på 1.25%), det är ett vanligt vanligt fondkonto.

-Eftersom det går till hans konto så kommer jag inte riktigt ha möjligheten att hjälpa honom att förvalta det på något sätt mer än den initiella insatsen (inte för att jag är kvalificerad för det ändå).

Finns det någon vänlig människa som har en smart tanke om detta baserat på vad jag har skrivit? Har jag missat något?

Tack på förhand, Olle :slight_smile:

Är inte helt säker på att jag förstår allt, men jag tror jag förstår. Du ska lägga undan pengar till din bror för framtida kontantinsats på lägenheten?

Det bör vara ett ISK.

Fråga 1. Om hur länge ungefär tror du pengarna kommer behöva användas?

Fråga 2. Vilken bank har din bror, eller dit pengarna ska sättas in?

1 gillning

Om det bara är en fond som gäller så hade jag valt billigaste globalfonden jag kunde hitta. Förslagsvis Länsförsäkringar global indexnära och placerat på ett ISK. När det sedan är 2-3 år kvar tills pengarna ska användas så minska risken genom att placera på ett sparkonto med ränta istället.

2 gillningar

Det beror väl på när lägenhetsköpet ska göras. Är det inom 5 år hade jag nog parkerat slantarna på ett sparkonto med t.ex. 0,99% ränta. Ingen vet vart börsen kommer att ta vägen i framtiden, det kan gå upp men också ner.

Ska du inte investera gör du bäst i att lägga pengarna på ett vanligt sparkonto, inte ISK eller KF.

/H

1 gillning

Hej Olle,

Finns 3 stycken modellportföljer:
Globala Barnportföljen
Nybörjarportföljen
RikaTillsammans-portföljen

Alla 3 har olika syften, läs gärna om portföljerna och se om sparhorisonten passar bra med någon utav portföljerna :slight_smile:

Hade jag sålt och lagt in i den modellportföljen du finner mest lämplig! :slight_smile:

Så kan det ju vara, men du lägger en grund iaf! :smiley:

1 gillning

Det verkar inte särskilt sunt eller så missuppfattar jag. På vilket vis “stryks” lånet om du skall betala motsvarande till din bror? eller hälften av vad?

Nä, det är mycket bättre och mindre komplicerat att du fortsätter att betala av lånet(räntefritt?) eller om dina föräldrar efterskänker det, och att din bror får motsvarande summa.
Nu blir liksom gåvan du får istället en skuld till din bror, hur tycker du det känns?

1 gillning

Förlåt för att jag var lite otydlig. Jag ska lägga undan pengar till min bror istället för att amortera mitt lån till mina föräldrar.
Svar 1: Det är väldigt svårt att veta när han behöver pengarna. Han kanske vill köpa en bostad i ung ålder och behöver dem då, eller så vill han kanske spara de länge; det är ingen som vet. Livet är svårt att planera när man bara är 17 år. Jag lutar mest åt någon form av medelrisk-porfölj nu.
Svar 2: Vi har båda två Södra Hestra Sparbank (en av Sparbankerna till Swedbank).
Tack för ditt svar!

Ok, tack så mycket. Ska definitivt ha det i åtanke!

Ok, då skulle jag föreslå Swedbank robur access mix :handshake:

1 gillning

Det där “KF” som du pratar om har jag inte hört talas om tidigare. Du har nu gett mig något nytt att läsa på om (vilket jag inte har något emot :slight_smile: ) och tydligen hålla mig borta ifrån. Tack för din åsikt!

Förlåt för att jag var lite flummig. Jag behöver bara betala halva summan av kvarvarande skuld så länge jag betalar till min lillebror istället. Mina föräldrar ville inte ge mig alla pengarna utan att min lillebror fick någonting, så nu får vi hälften var.

Hoppas att det förtydligar det hela :smile:
Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

Oj, det var ett välutvecklat svar. Det blir till att sätta sig ner med familjen någon kväll och gå igenom detta.
Tack så mycket! :smile:

1 gillning

Det ska jag kika på. Tackar