Stämmer inte, gammal myt från tiden med lut-baserade diskmedel.
Man kan bränna in pannan så också ja. Läs min guide annars😊
Stämmer inte, gammal myt från tiden med lut-baserade diskmedel.
Man kan bränna in pannan så också ja. Läs min guide annars😊
Jag minns bara att mammas gamla diskmedel på sent 1940-tal och 50-tal var pulverpreparat. Sedan vad de innehöll har jag ärligt talat noll koll på. Men däremot hällde hon det aldrig i gjutjärnspannorna.
Här hemma är det bara gjutjärn som gäller för hela slanten - stekpannor, grytor och t.o.m en häll till grillen. Inga problem med tillagning av vare sig ägg i alla former, ej heller tomat/vin/grädd-baserade såser. (Även tacon funkar fint)
Har aldrig använt diskmedel, varmt vatten direkt efter användning räcker oftast fint - men har en liten stålborste om det behövs.
Jag tycker du ska testa. Antingen blir det kanon eller så upptäcker du att du bränt sönder beläggningen.
Det som ofta händer är att man bränner något som man sen inte får bort helt vid diskning. Resterna som sitter kvar bränner sedan sönder beläggningen så småningom. När det hänt så finns det inget att göra. Därför är det viktigt att rengöra ordentligt. Med Svinto om det behövs. Fick tipset av en återförsäljare som hävdade att Scanpan själva rekommenderar detta.
Man kan säkert komma upp i väldigt höga tempraturer, men köttet blir inte bättre för att du får upp pannan 500 grader och använder tålig avocado olja. Vanligt fett bränns vid typ 250c, ibland lägre, och du vill ha med lite smör också för att få med den brynta smaken på biffen.
Och ja, jag torkar mina köttbitar om det behövs, tack för omtanken.
Tro mig, IKEAs 365+ pannor klarar väldigt höga tempraturer, inte lika höga som en gjutjärn, men när du lagar mat på 250+ temperaturer så har du större problem än stekpannan. Jag skulle vilja sätta en peng på att just IKEAs klarar en bra bit mer än 250 grader, men det är bara min känsla.
Blev sugen på att testa en scanpan, men är de så bra att de är värt priset? De är väldigt dyra. Såg dock nu att cervera hade kampanj på 28cm pannan.
Smör lägger man i efter man sänkt värmen, det bränns i de temperaturer man steker nötkött på.
Och jo, stekytan blir bättre om man steker på hög värme. 500 grader känns lite överdrivet, bättre för pizza😊
Okej, du vinner. Det är omöjligt att laga en köttbit i en teflonpanna.
Vi kan vara överens om att ikea 365 är bra grejer😊 Ber om ursäkt om jag varit otrevlig
nädå, inte ett dugg otrevlig, men min energi tog slut i ett ämne som jag inte borde gett mig in på.
Jag är mycket road av att laga mat, så jag har flera pannor som jag anväder, precis som ni är inne på så har alla sina för och nackdelar.
För ett par år sedan så hittade jag min drömstekpanna på loppis, helt i nyskick för femtio kronor. Den är rostfri och av mycket hög kvalitet. Det tog ett tag att lära mig att steka med den, men efter jag gjort det är det svårt att tänka sig något annat till vardags.
Just denna är mycket värmestabil, lika varm i mitten som på sidorna.
Jag lärde mig nyligen att mäta värmen i stekpannan med infraröd termometer, det har tagit stekytan till nya höjder. Sätt pannan på 2/3 värme lägg i lite olja och vänta till den når 200 grader. Lägg i avtorkat kött och vänta, håll inte på och dutta och peta, vänta till att du ser att köttet börjar dra ihop sig och resa sig, man kan även se lite färg på kanterna undertill, då är det dags att vända köttet. Svärare än så är det inte.
Att man kan diska den i diskmaskin och att den tål syra som tomat och vin underlättar mycket tycker jag.
Lärdommen av att steka i rostfritt har gjort att jag använder samma teknik i kolstål och järnpannor, ingen instekning behövs egentligen då, jag har slutat att olja in och hålla på, jag gör bara rent dem och torkar av dem så de är torra. Instekningen sker när jag lagar mat succesivt.
Passar på att önska er en trevlig helg också!
Vänligen,
Farbror.
Min input är: Jag älskar mina stekpannor i rostfritt stål. Kräver ingen inbränning eller liknande. Tål metallredslap, ugn och diskmaskin. Även disk med citronsyra om man gjort dem riktigt nasty.
Tål tydligen inte allt för mycket kallt vatten i en het panna bara, för då kan de slå sig märkte jag. Funkar fortfarande ändå.
Kräver bara att pannan är riktigt varm innan man häller i oljan och att man häller på någon vätska när man är klar. Kolla YouTube för bra förklaring.
Jag kommer aldrig köpa nåt annat igen.
Med SILIKONhandtag - fungerar utmärkt i ugnen
En bra gryta från le creuset 28cm, håller livet ut.
Stekpanna i rostfritt från Scanpan, smaksak men jag gillar det mer än gjutjärn.
Har också en belagd panna från Scanpan, men viktigt att byta ut den när du ser repor eller sakada. vågar inte ha dem mer än 4/5 år
Ni som är oroligt över belagda pannor får också tänka på att kasta skärbrädan i plast och köra på Ek/träd
Vi har några gjutjärnspannor och grytor men använder mest rostfritt. Vi investerade i ett set när vi bytte till induktion för 13 år sedan och tycker de är himla bra. Ser i princip nya ut fortfarande. Framför allt så är värmeledningen så mycket bättre än i gjutjärnspannorna. Pannkakslaggen i gjutjärn tex har så pass dålig värmeledning att man kan se mönstret av induktionsslingorna i färgen på pannkakorna, så nu har jag faktiskt precis handlat en pannkakspanna i rostfritt, får se om jag kan lära om muskelminnet nu…
Däremot är rostfritt i sig en väldigt dålig värmeledare, så det behövs alltid aluminium eller till och med koppar i en “sandwich” i mitten som ger värmeledningen. Min uppfattning är att det kan skilja rätt mycket mellan olika kvalitetsnivåer på “rostfritt” beroende på hur bra värmeledningslagret är.
Nån “teflon” använder vi inte. Nonstick-beläggning är ju förbrukningsvara och att handla nya stekpannor varannat år så man inte börjar käka olika fluorämnen är jag inte intresserad av.
Jag kör de Buyer, och 28 är min favorit. Har en större också, men den är för otymplig.
Samma här, det är så smidigt på alla sätt.
Det tråkiga med gummihandtag är att de inte kan gå in i ugnen
? Rapsolja har mycket lägre rykpunkt än olivolja. Rapsolja har ju en av de lägsta rykpunkterna av alla oljorna på marknaden.
Rapsolja kallpressad 107°C
Kokosolja kallpressad 175°C
Olivolja extra virgin 191°C
Avokadoolja kallpressad 249°C
Varmpressad följer samma mönster med andra värden.
Jag vill hävda att olivolja är absolut bästa every-day olja för en gjutjärnspanna. Skall man impregnera dem rekommenderar jag Avokadoolja.
Nog sällan man har gummi, snarare silikon och det brukar tåla runt 200c iaf.
Använder aldrig olivolja, min sambo (med italiensk familj ska sägas) hatar uppvärmd olivolja. Olivolja ska ätas kall och inget annat.