Fy tusan va folk har tekniska lösningar på allt nästan… Själva har vi inget av allt de diskuterats…
Larm onödigt för vi är hemma 99% av tiden.
Nyckel funkar alltid dom få gånger de behövs låsas…
Gemensak kalender onödig för finns nästan inget att anteckna där…
Whiteboard på kylskåpet som vi skriver upp vad som bör handlas.
Timerar på vissa lampor hemma å skymnings reläer på ytterbelysningarna, även rörelsedetektorer för vissa ytterbelysningar…
Ingen gräsmatta så då behövs inte robotgräsklippare eller bevattningssystem…
Vanlig centraldamsugare funkar kanon överallt i jämförelse mot en robotdamsugare som i princip bara kommer åt vissa delar på golvet…
Tänkte på om man har alla tekniska finesser i mobilen, va händer om man tappar den eller den går sönder??? Visst kan man köpa en ny, men tanken va mer om man typ åker å handlar å ska betala med mobilen å den har slutat fungera… Man kan inte ringa någon, men låna någon annans telefon för att ringa…
Bilen går inte att låsa upp eller starta tack vare att mobilen inte funkar…
De är inte alls så att jag är motståndare till tekniska saker eller lösningar, utan tvärt om… Mer alla man kanske inte har behov av alla tekniska finesser…
Bara att tappa mobilen kan vara ohyggligt jobbigt. Var tvungen att besöka min banks bankkontor för att återställa bankid t.ex. och sedan vänta på att få hem ett brev med posten - att vara utan bankid i fyra dagar var betydligt jobbigare än vad jag hade trott.
Jag har centraldammsugare och är jättenöjd (MYCKET trevligare att använda än en vanlig dammsugare), men den dammsuger ju inte av sig självt.
Poängen med en robotdammsugare är att du kan få bort dammet på golvet som man annars inte orkar ta (jag orkar iaf inte dammsuga mer än en gång varannan vecka om det inte vankas gäster…).
Det låter som att ni har anpassat er livsstil och vardag till hur ni vill leva, och byggt upp en okomplicerad tillvaro. Ni har hittat ett levnadssätt som fungerar för er! Då har jag all förståelse för att de tekniska hjälpmedlen kan uppfattas som överflödiga.
Jag har en inköpslista i Home Assistant.
Den är automatiskt och det kommer en notis om jag är i närheten av en affär som påminner om att kolla inköpslistan om någon i familjen har lagt in något att köpa.
Dammet på golvet brukar ju försvinna av sig själv till ställen som under soffer bakom andra möbler som man bör ändå flytta på för att få bort dammet… Kommer det en vindpust om man har fönster å dörrar öppna på sommaren så kommer dammråttorna fram…
Robortdamsugaren suger inte på fönsterbrädor eller på hyller…
Mja, jag har några kanter där det samlas damm som en robotdammsugare når. Har dessutom en hund (som dock ej fäller) som brukar drälla mat/godisbitar/osv. runt sig. Och uppenbarligen är vare sig jag eller min fru kapabla att laga mat utan att slabba lökbitar och annat på golvet då och då
Osäker på om Yale Doorman har det native, men du kan ställa in autolås på olika sätt inklusive omedelbar låsning.
Med integration till Homekit eller annan smart tjänst går det såklart att styra hur man vill. Vi har ställt in det så att vi har ett gäng kvällsautomationer som beror på både tid, ljus och geofencing och en del av detta är att kontrollera att dörren är låst.
De flesta har alltid med sig mobilen, men inte papper och penna. Och man kan inte dela det man skrivit med andra, utan att först möta upp och ge dom en kopia på listan. Den kopian uppdateras heller inte om man checkat av hälften av prylarna från den första listan.
Kul tråd! Jag är inte så tekniskt bevandrad men får ihop en lista:
Kamera i hundgården. Kan i realtid se, höra och prata med vovven genom telefonen. Bra bild även i mörker. Prylen håller batteriet i fler veckor, tål vinterväder och kostade typ en tusenlapp.
Screengardiner med solsensor på uterummet. Gör att det inte blir sketvarmt även när vi inte är hemma och krukväxter kan stå där.
Utelampor med ljussensorer
Robotdammsugare med egen tömningsstation. Ovärderligt men stor hårig hund i huset.
Droppslang till bevattning. Oerhört smidigt att vrida på och låta droppa när häcken behöver vattnas.
Apple reminders som också integrerar med HomePod där man kan säga åt Siri att ”lägg till mjölk på inköpslistan” i samma ögonblick som man kommer på att de behövs.
Yale doorman, bil och cykellås som alla kan öppnas med app. All betalning med Apple Pay. Har aldrig nycklar eller (fysisk) plånbok längre, dock behöver man fortfarande ha med sig ett körkort när man kör vad jag vet.
Apple homekit + Siri shortcuts som sköter belysningen, tänder när de skymmer och släcker när jag aktiverar ”sömn” på klockan.
NIBE värmepump och elbil kopplat mot Tibber med timpris, för att värma & ladda när de är som billigast under dygnet
Använder iPhone själv, så har inte funderat på det. Nu när jag kollar upp det på deras hemsida står det visst specifikt “The superfast reminder app for iPhone & iPad”. Tyvärr!