Dags att byta telefon
Jag använder själv Due på telefon och klocka sen många år tillbaka, riktigt bra app!
Dags att byta telefon
Jag använder själv Due på telefon och klocka sen många år tillbaka, riktigt bra app!
Telldus är ett varumärke och inte en teknik/protokoll. Om Telldus-enheterna pratar Zigbee så går det, annars inte. En snabb titt på deras utbud verkar det främst vara äldre 433MHz på dessa men du får kolla på de enheter du faktiskt har.
Om du redan har en telldus-hub kan ju Home Assistant prata med den.
Apple pay i mobilen, samt en liten korthållare som sitter fast på mobilen med körkort och ett kreditkort om inte apple pay fungerar.
Gemensam kalender, gemensamma anteckningar för inköpslistor osv. Använder Apples anteckningar och delar anteckningarna.
I övrigt är det robot dammsugare och Yale Doorman som underlättar mycket i vardagen, tyvärr inte uppkopplat Yale Doorman då åskan tog död på själva enheten för uppkopplingen för några år sedan och har inte blivit av att vi köpt en ny
Det här med att styra bilen på distans…
Nu i sommar hade vi varit på släktträff och jag, min man och vår son satt i bilen på väg hem. Helt plötsligt märkte jag att det blev väldigt varmt i rumpan. Sätesvärmaren stod på max! Jag stängde av och tyckte det var märkligt att den hade sats igång. Efter 10 sek sattes den igång igen. Men bara på min sida. När jag åter igen stängde av den sattes hela värmesystemet igång och varm luft (som vi absolut inte ville ha en varm sommardag) strömmade ut. Min man började fingra på panelen och “hjälpa” mig. Det måste ju vara jag som gjort något fel, eller hur?
Då sattes min mans talbok igång på jättehög volym. Min man sa genast att det måste vara fel på senaste uppdateringen av mjukvaran för bilen betedde sig märkligt fast han som expert styrde den. Då ser vi en stor, vit bil ligga jämsides med oss och alla tre tittar så klart dit.
Där sitter min dotter och hennes sambo med ett enormt flin från öra till öra. De satt i sin bil och vår dotter styrde vår bil genom Tesla appen som hon har installerad på sin mobil och gissa om de hade jättekul?
När vi fattade skrattade vi gott allihop
Jo, känns lite kusligt när Boris eller någon terrorgrupp hackar systemet och tar över kontrollen i full speed…
Jag är förvånad över att ingen sagt ica-appen för inköpslista! Flera kan lägga till varor/ bocka av samtidigt, enkelt att fylla i mängd och det bästa av allt: du kan scanna streckkoder så lägga det automatiskt till så när du sitter vid frukostbordet och märker att juicen snart är slut är det enkelt att lägga till det
Dessutom, om du handlar på ica så sorterar automatiskt baserat på vilken butik du väljer (olika layout/ord ing i olika butiker), om du självscannar med scanner kan du se inköpslistan och bocka av i scannern.
Ironin när du sitter på ett teknologiskt forum och diskuterar ekonomi
Men för att utveckla. Med det här kommer varje person i vårt hushåll att få samma “SMS” utan att få en “SMS” notifiering varje gång något läggs till. Du stör inte personen som du SMSar utan personen får SMSet när den faktiskt är på plats för att göra det.
Fan vad jobbigt det är om du kommer på något du vill köpa. Du skickar ett SMS. Kommer på något till senare, skickar ett till och ett till. Och om personen ska till affären måste den scrolla igenom hela konversationen och hoppas på att den hittar det man fick SMS om. Om du vill ha något, men sen ångrar dig, kan du med enkelhet ta bort det utan att behöva skicka flera SMS.
Du sparar tid och stör inte.
Jag får slå ett slag för lösenordshanterare som flera kan dela. Bonus om den också kan spara kreditkort, m.m.
Vi körde 1Password i två år ungefär, men nu har jag gått över till Proton Pass. Tyvärr stöder den inte kreditkort ännu (men man kan lägga in uppgifterna i ett vanligt textfält) men det är en funktion som är på gång, som jag förstått det.
Bitwarden - Lösenordshantering (Så najs att inte behöva komma ihåg alla otaliga lösenord)
(VARNING: Jag är relativt nyfrälst i Apples bubbla va tidigare helt OpenSource men beslöt mig för att tiden, energin och mödan inte är värd det.)
Apple Notes - Bättre notes app finns typ inte, går att tagga, göra smarta mappar, dela/samarbeta kring notes och mycket mer.
Apple Reminders - Är mer eller mindre omöjligt för mig att hantera min komplexa vardag utan denna, bara det att man kan skapa en återkommande påminnelse med ett definierat intervall eller dela attt göra listor med familjen, få notiser när man anländer eller lämnar platser. Att ha Crouton (som jag skriver om längre ner) automatiskt lägga till varor i den gemensamma inköpslistan eller att skapa smarta listor på tasks som är relaterade. Eller att planera och utföra projekt och delprojekt. Helt klockren app för allt vad gäller arbetsflöden i vardagen.
Apple Calendar - Inte den skarpaste apple produkten men duger till att ha delade kalendrar.
Crouton - En receptsamlings app med AI skannings funktion (betalvägg) som kan generera en vecka plan åt dig. Samtidigt som den är smockad med snygga och enkla funktioner kopplat till matplanering för hushåll i alla storlekar.
Apple Filer - Med familjedelning så har vi hela familjens lagring på ett och samma ställe.
iCloud+ - Inbakad VPN, email anonymisering och custom mail domän (ex. @freijd.xyz) som ingår för 9kr / månad är otroligt najs.
Sök funktionen på samtliga apple enheter knyter ihop hela systemet, vill jag leta efter ex. metoder inom projektledning så söker jag på det från valfri sökbar (datorn, mobilen, plattan etc.) och då får jag upp alla anteckningar, filer, och påminnelser kopplat till söktermen.
För er som vägrar google/apple etc. så säger jag bara att jag förstår helt klart och vill ni vara princip fasta till varje pris så kör på. Vill göra liknelsen att det är klart det går skapa en egen global indexfond och hålla koll på marknadens rörelser och förändringar men jag föredrar att spendera en liten summa på att få det snyggt paketerat och hanterat per automatik.
Om vi tänker rena teknikprylar så vore mitt liv helt klart allmänt jobbigare utan Mac, Watch, iPhone.
Kör Vaultwarden lokalt hostad; dvs inte en molnlösning utan på egen infrastruktur. Går både att spara användarnamn och lösenord, personer (namn & adress etc), kreditkort, och engångskoder (totp, tänk "google authenticator etc). Och det bästa? Du kan dela. Jag har ett eget personligt konto, min sambo har sitt, och så har vi en mapp med delade lösenord för gemensamma prenumerationer, netflix, etc.
Jag blir väldigt nervös när jag läser om uppkopplade dörrlås. För ett par år sedan testade jag Backtrack/Kali och komin på typ 7/10 trådlösa nätverk med väldigt enkla attacker.
Jag gissar på att det finns en hel del uppkopplade dörrlås som är sårbara med en förövare på nätverket.
För en handfull år sedan cirkulerade det ett Arduino-projekt man enkelt byggde ihop för att snabbt och smidigt låsa upp hotelldörrar genom serviceporten.
Jag håller mig nog till traditionella lås utan elektronik även om LockPickingLawyer inte ökar känslan av säkerhet.
EDIT
Kameror och mikrofoner i olika prylar har ju blivit väldigt vanligt och där är ju tyvärr många produkter sårbara, speciellt om man inte ändrar inloggningsuppgifter.
Vi har nog olika syn på sakert å ting då…
Papper å penna funkar väldigt bra för mig å sambon… Vi är bara två vuxna å har inte behovet att dela info mer än oss själva…
Vi är inte heller så upptagna att de ska vara störade om man ringer eller sms då…
Så är det säkert. Man får ju försöka skydda sitt nätverk så gott det går, sen kan man ju välja hur man använder låset och om man tror att just ytterdörren på framsidan är den mest sannolika punkten för ett inbrott. I mitt hus är det definitivt inte det utan det finns fler svaga punkter som jag skyddat på annat sätt. Dessutom är knappast mekaniska lås särskilt säkra för den som verkligen vill in.
Nu utgick jag iofs från min egen situation, lägenhet högt upp med säkerhetsdörr.
Bor man i hus så är det ju bara att knacka vilket fönster man vill. Det viktiga blir väl vad försäkringsbolaget tycker.
Nej, det viktiga om någon knackar en ruta hos mig blir vad min fradgatuggande Rottweiler tycker.
En kompis har en motsatt. Disken står kvar i maskinen och han och sambon tar från den när det behövs. Han säger att de bygger ett berg av disk på diskbänken, och när maskinen är tom hoppar disken ner av sig själv. Bästa köpet enligt honom.
Hej! Det är lite blandat. Skärmar med scheman, att göra, kom ihåg, läxor etc för att synliggöra vad de har på agendan. Syns inte-finns inte är för starkt, så det är nyttigt med att synliggöra det.
Kontakter anslutna till wifi så man kan styra bla belysning, men även tex datorskärmar för att “hjälpa till” att stänga av när det är dags på kvällen. Eller lampor som tänds i rummet på morgonen för att underlätta vaknande.
Trådlösa (dörr)klockor inomhus för att slippa ropa i hela huset att det är mat, att det är kompisar vid dörren osv.
Appar för att styra skärmtid, se var de (eller rättare sagt deras telefoner) är om de inte svarar.
Appar för att styra/blockera tv’spel och dator på kvällen när det är läggdags.
Trådlösa skrivare så de kan printa ut papper till läxor tex när det blir för abstrakt att göra dem digitalt.
Det är väl ett axplock. Sen får man ständigt ändra om lite då det passar bättre, justera osv. Lampor behöver inte tändas samma tider på sommaren etc.
Hoppas det var lite svar på frågan
Jag börjar kanske bli en gammal bakåtsträvare men jag tycker det är kul att hålla minne och annan hjärnkapacitet i trim genom att inte använda så mycket hjälpmedel.
Jag skriver inte upp vad som ska handlas utan memorerar det i stället. Istället för navigator studerar jag kartan (i mobilen) och försöker köra efter minnet. Oftast går det utmärkt. På långfärd med bil brukar jag med huvudräkning, trippmätare och vägskyltar försöka räkna ut ankomsttid och genomsnittsförbrukning. Fickparkerar utan hjälpmedel.
Någon hemautomation som flera av mina bekanta håller på med har jag inte börjat med. Det är för litet jobb att tända/släcka lampor för att det ska vara värt det för mig. Robotdammsugare ska jag köpa däremot.
Dålig lösning.
För ett tag sedan stod det en tjej och grät krokodiltårar utanför mitt jobb (jag är lokförare) för hon hade tappat mobilen på tåget. I fodralet även leg och bankkort. Och hon skulle resa utomlands nästa dag. Nu hade hon via datorn spårat mobilen och kunde till och med starta ringsignalen på den. Och mycket riktigt ringde det inne i hittegodsskåpet. Problemet var bara att det är låst och kan endast öppnas av hittegodsföretaget som finns på annan ort. Och skåpet töms inte dagligen.
Dumt att lägga alla ägg i samma korg. Dålig riskspridning där.
Läste att hund tydligen är det enda som är avskräckande för inbrottstjuvar. Larm var inget hinder, det ingick liksom i arbetsuppgifterna, men hund undvek man.